čtvrtek 30. listopadu 2023

Říkali mi Leni - Zdenka Bezděková

Mnozí si tento příběh možná pamatují z dob školních let, neb byla coby doporučená četba. A jak si vybavuji, dokopala jsem se i k tomu, abych si ji přečetla. Pochopila jsem obsah i pointu, a nedávno se mi dostala do ruky znovu, když kamarádka vyřazovala knihovnu a tuhle měla odloženou na hromádce. Tak jsem si ji s dovolením půjčila a budu zase vracet.

Příběh jsem si přečetla znovu a byl stejně poutavý jako tenkrát. Vlastně ne, byl víc poutavý než tenkrát, protože za ta léta už obohaceno informacemi, dalšími skutečnostmi a už jsem si všimla i pozadí příběhu, detailů, které mi tenkrát unikaly. 

Leni je asi jedenáctiletá dívenka, žijící v německé rodině, pár let po válce. Bratr je praštěný puberťák, matka chladná Němka, hrdá na svou zaniklou Říši, a jediná normální je zřejmě babička, která žije lidský život a ne život ideologický. Babička vidí ostře všechny ty nešvary a nesouhlasí s nimi, ví ale také, že její postoj neovlivní nic z toho, co se děje. Leni má pocit odcizení, navíc si nejsou fyzicky vůbec podobni, celá rodina je úplně jiný typ než ona sama. A ty její sny! Jako by se do snů prolínaly záhadné vzpomínky na pár událostí, které si neumí s ničím spojit. Jména, která neumí dosadit. A pocit, že byla kdysi maminkou milována.

Ve škole má dobré předpoklady, ale je utlačovaná ideologicky fanatickou učitelkou, která ji nemá ráda, Leni dle ní není to správné německé děvče. Učitelka je však odejita a nastupuje učitel, muž, který prožil koncentrační tábor, má jiné smýšlení, svoje vzpomínky a přístup k dětem.

V příběhu je nenápadně zakomponovaná doba, ve které Leni žije, poválečné zhroucené a zbídačelé Německo, čachry a šmeliny, což jsem jako dítě nevnímala, ale tady v náznacích dobře rozeznala. Lidské zrůdy, které nepotrestány chodily dál po světě a jak je dáno, dovedly se otřepat, překabátit a vede se jim opět dobře. Fanatismus vedoucí ke křečovitému nevnímání reality. A u pár jedinců pořád laskavost srdce.

Leni si díky různým náznakům, ať chtěným nebo nechtěným, poskládá svůj příběh. A protože má nejen rozum, ale i kus štěstí, dojde její příběh šťastného konce. Nevím, byla-li kniha zfilmovaná, určitě by to byla zajímavá adaptace. 

Coby dětská kniha působíla i dospěle. Každopádně dá se číst v každém věku. 


















Žádné komentáře:

Okomentovat