sobota 18. března 2017

Děvčátko Momo a ukradený čas

Michael Ende

Tuhle knížku jsem si půjčila v knihovně, protože od Endeho jsem si chtěla něco přečíst.
Něco.
Cokoliv.
Vlastně nevím, co všechno napsal, nejznámější je asi Nekonečný příběh, což mě taky láká...

A vlastně jsem zjistila, že ji můžu zařadit do padesátibodovky z roku 2015 (já vím, tu jsem měla splnit v roce 2015, ale nevadí)

Kniha 12. - kniha od autora, kterého jste ještě nečetli

 
Chvilku mi trvalo, než jsem se začetla do příběhu. Přece jen nejsem cílová skupina, ale kdybyste se ptali, proč se teda hergot hrabu v dětských knihách, když nejsem dítě, tak proto, že mě to zajímá. Je pár knížek, které mi jako malé unikly a chtěla bych si doplnit informace. Třeba Čaroděj ze země Oz.

Ale zpátky ke knížce... děvčátko Momo se objeví v jednom malém italském městečku. Přichází odnikud, nemá rodiče a nikoho nezná. Zdá se, že nemá vlastně nic, rodinu, ani domov... ale má něco neobvyklého - má čas a schopnost naslouchat.
Momo přináší klid a pohodu a fantazii. S Momo se spřátelí několik dospělých lidí, které dokáže vyslechnout a umožní jim uspořádat si myšlenky a vyřešit nejeden problém. Momo přináší fantazii i dětem, které nemají super hračky a dokonce i dětem, které super hračky mají. S Momo se totiž dá hrát všechno na světě.

Leč poklidná práce a poklidný život s malým vychutnáváním malých radostí se příčí šedým mužům s buřinkami a doutníky, kteří se náhle ve městě objevují. (Trochu mi evokují představu děsivého Ticha z Doctora Who a kdoví, jestli nebyli inspirací i pro Stephena Kinga pro jeho sérii Pistolníka).
Tito muži rozjedou nenápadnou propagandu, cílenou na změnu života lidiček. A docela se jim daří. Úspěšně vyloží každému jednotlivci, jak marní čas pitominami, jako je povídání si s přáteli, návštěvou nemocné mámy a užíváním si nicnedělání. A nešťastníci ohromeni pravdivostí jejich argumentů uzavírají smlouvy a pronajímají svůj ušetřený čas těmto šedým pánům...
 
 
 
 A mění se.

Náhle je vše účelné, nikdo z dospělých nemá čas, všichni jsou vytížení, uštvaní, a nevrlí. Jednoho po druhém takto likvidují šedí mužíčkové v buřinkách a těch pár jedinců, kteří odolávají, si nechávají na závěr. Nejdřív snadné kusy, pak ti obtížnější, pak děti a nakonec - děvčátko Momo, které jim leží v žaludku opravdu velmi silně.

Děvčátko Momo bude muset svést bitvu o čas. Najít sídlo samotného mistra Hóry a s pomocí želvy Kassiopeji zachránit ztracený čas jejich přátel, a co víc, zachránit i mistra Hóru a zničit šedé muže.
Ale co zmůže malá holčička proti hordě šediváků?
Ona sama cítí, že je na takový úkol slabá a příliš malá a hlavně, osamocená.
Ale má v sobě něco, co nikdo jiný nemá - bylo dovoleno jí spatřit svoje vlastní srdce a viděla nádherný květ života.


Příběh samotný se mi líbil. Není nabitý akčností, spíš přináší malé poselství, že ne všechno, co je na povrch dokonalé, může být dokonalé. Ne každá výstřednost zajistí štěstí. A že s fantazií se dá užít dne daleko víc než se superdrahými hračkami.
A taky, že není na škodu umět poslouchat. Vlastně je to veliké umění, neboť naslouchat vyžaduje trpělivost a účast.
Příběh přináší také malou naději, neboť říká, podobně jako v Pánu prstenu, že i malý nenápadný človíček může vykonat něco velkého.


Kniha má zajímavý čtvercový formát, pevnou vazbu a zdařile ilustrovanou obálku.

Na ukázku několik ofocených stránek. Stránky jsou původně bílé, nevím proč se mi to promítlo do modrého podkladu...




Ukázka z příběhu, který vznikl z fantazie dětí...


A na řadu přichází šedí muži s buřinkami a doutníky...


Vyjednávání agentů a přesvědčovací metody. Svým způsobem mi připomíná šmejdy.




Dokonalé hračky a kousek fantazie


... což mi připomíná, jak mi kdysi kamoška říkala, jak si její malá neteř dvě a půl hodiny vyhrála s lisem na česnek, zatímco panenky se válely v koutě...


Nenabádám každého, aby si hned běžel knihu koupit nebo půjčit. Jen jsem ji chtěla zmínit jako zajímavý kousek dětské literatury. A zajímalo by mě, jestli je poutavá i pro dnešní děti...


 

Žádné komentáře:

Okomentovat