pondělí 28. září 2020

Leopard loví v temnotách

 Napsal Wilbur Smith

Úspěšný spisovatel Craig Mellow, potomek bílých farmářů v Africe, se proslavil zatím jen jediným dílem, sice význačně, ale od té doby má spisovatelskou krizi. Je osloven člověkem z ministerstva, který ho chce pověřit tajnou misí - odhalit pytlácké gangy a jejich napojení na vládní organizace v Africe. Je mu doporučen doprovod mladé fotografky, která přes své mládí má mimořádný talent pro zachycení místa a času a nebojí se kvůli práci cestovat do nejrůznějších končin.

Craig po počátečním odporu návrh přijímá a vrací se do míst, kde vyrůstal a kde žil do doby, než začaly útoky na bílé farmáře a místní půtky a války jej nepřiměly uprchnout, v čemž mu tenkrát pomohl jeho černošský přítel, mutabelský válečník.  

Tento přítel se dostal až na vysoký post ministra - a po opětovném setkání se chová rezervovaně, až nepřátelsky. Craig neví, co si o něm myslet, když zavrhnul jeho nový plán, jak oživit život na farmě, chov dobytka, vylepšit stav země, ekonomiky a dát místním lidem práci a bezpečnost.Ale nic není ztraceno, pokud jeho plány odmítl Tungata Zebiwe, je tu šónský generál Peter Fungabera a ten jeho plán ochodně podpoří i zprostředkováním půjčky, z níž si ovšem bere tučnou provizi. 

Peter se pouští do farmaření a přitom zjišťuje stav v okolí, problémy, které se dějí, místní půtky, pokud pokračují a snaží se dopátrat pytláků i jejich napojení na vládu. V tom mu vydatně pomáhá Sally-Anne, ona fotografka z prvního setkání, se kterou se nejdřív rozešel ve zlém, ale postupem času se ti dva sblížili.

Pytlácké nitky vedou opravdu k vládním kruhům a cílová osoba je - Craigův někdejší přítel, ministr Tungata Zebiwe. Následuje zatčení, soud a odsouzení a původce zla je odklizen.

Jenže nic není tak černobílé, jak se zdá a o tom se přesvědčí sám Craig i s přítelkyní Sally, když je nečekaně nucen uprchnout a zachránit si holý život, když předtím pozbyde veškerých práv na svůj nově nabytý majetek, přičemž se musí vyrovnat i s faktem, že se zcela zmýlil v původním odhadu a stal se obětí politických hrátek. Není však všem dnům konec, ještě se pokusit o nápravu.

Nechci příliš spoilerovat. Román se čte opravdu dobře, Willbur Smith už nejednou prokázal, že dovede psát tak, aby upoutal pozornost a co víc, držel ji napnutou po celou dobu příběhu.  Jak by řekl Stephen King, uměl využít drobečků. Četla jsem několi knih od tohoto autora a jedno mu nelze popřít - dobře se vyzná v místní problematice, určitě si pro své příběhy nastudoval dost historických pramenů, a nevyhýbá se ani realitě násilí, které je nedílnou součástí tohoto světa. Poutavé popisy okolí i situací, dobře vystavěný příběh a nejednoznačné charaktery lidí, kteří zde vystupují, to jsou nepopiratelné klady.

Román určitě doporučuji. Je akční, dobrodružný, a dovedu si docela dobře představit jeho filmovou adaptaci. Vlastně zatím u všech románů, které jsem od tohoto autora četla, si dovedu představit převedení do filmové podoby. 








Vydalo nakladatelství Alpress s.r.o, edice Klokan 2008

Přeložil Michal Švejda

Grafická úprava obálky - Zbyněk Janáček

 

 

V 50.bodové výzvě - kniha, která se odehrává v cizí zemi 



14 komentářů:

  1. Nejsem moc velká čtenářka, ale jméno spisovatele mi je povědomé, nejspíš mi od něj doma něco spinká v knihovně :D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to možné, napsal toho už dost,něco bylo i zfilmované (mám dojem,že Řeka bohů), takže je možné, že se nějaký kousek uklidil do tvé knihovny. Zatím jsem nenašla od něj román, který by nudil, přesto musím říct, že to není zrovna odpočinkové čtivo :D Dost napětí a některé scény opravdu drsné. Ale ne neúčelné, prostě tyhle věci se stávaly.

      Vymazat
  2. Děkuji za tip. V době zimního "spánku přírody" si ji přečtu. Moc takových nečtu, ale když je doporučila milovnice četby, dám si jednu drsnou porci literatury ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zkus, nudit se určitě neubdeš, knihy jsou velmi dobrodružné a přitom ne laciné, chci říct, žádnej brak.

      Vymazat
  3. Typ popsal knihovny! Grafomany můžu v mírných dávkách. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Má už slušnou sbírku a asi, kdyby se četla jedna za druhou, může splývat. Vlastně podobný problém mám spíš s Danem Brownem - občas dobrý, ale tři po sobě a mám pocit, že čtu podle jednoho mustru.

      Vymazat
  4. Já tohoto autora mohu, právě jsem v knihovně spočetla, že mám od něj čtyři knihy.
    Četla jsem je před miliardou let a jedním dechem, tak je zase mohu otevřít a přečíst.
    Má dar, člověk se baví celou knihu, udržuje ho v mírném napětí a tak děkuji za upoutávku, třeba mne v knihkupectví kopne a ponesu si ji domů.
    Krásný podzimní víkend.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Už jsem koketovala s myšlenkou, že si pořídím komplet, co vydal. Ale on má fakt děsný bichle, a neměla bych je kam dát. Takže asi zatím zůstanu u možnosti půjčování z knihovny.. :-)

      Vymazat
  5. Když mi bylo asi 13, mamka mi přinesla Řeku bohů, že prý se mi to možná bude líbit. Přečetla jsem prvních pár kapitol, ale možná jsem na to tehdy ještě nebyla úplně připravená, a nebo jsem prostě nějak neměla čas nebo chuť číst zrovna tohle, to je taky možné.
    Od té doby jméno autora znám a pořád si tak nějak slibuji, že té Řece bohů dám někdy druhou šanci. :D

    OdpovědětVymazat
  6. Zkus, uvidíš, možná, že tě zaujme a možná, že na ni budeš muset chvíli počkat. Nebo něco jiného, co napsal. Každopádně popisnost mu nechybí a umí zaujmout, vybudovat napětí, příběhy mají hlavu a patu, četla jsem jeden, který mi připadala dost londonovský, tak si říkám, jestli to nebyla pocta Jacku Londonovi (jen se neodehrával na Aljašce, ale v Africe)

    OdpovědětVymazat
  7. Spíš bych z podobného soudku doporučil Koontze, to je mimořádný spisovatel.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Od Koontze jsem taky pár kousků četla (Dean Koontz?), ale on docela přitvrzuje, takže už něco i nedávám. Poslední co jsem od něj četla byla Intenzita a připadalo mi to jako hodně morbidní čtení.

      Vymazat
  8. Tohoto autora znám sice podle jména, ale zatím jsem od něj nic nečetla, díky tvé pěkné recenzi na něj pohlížím jinak. Potkám-li se s nějakou jeho knihou, zkusím ji.
    Já teď ujížídm na Nesbovi, série Harry Hole, už jsem u šesté knihy a sedmičku a osmičku mám taky doma. Holky zas utrácely za knihy a vzpomněly si i na matku. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Od Nesba jsem četla Netopýra, docela dobrá detektivka, jen mi vadilo, že tam motal gender a rasismus. Vložení dobových reálií do románu bych si představovala trochu jinak, ne s výchovným podtextem. Ale nic dalšího jsem zatím od něj nečetla, takže nevím, jestli to byl extrémní výstřelek, nebo běžná součást jeho děl.
      Wilbura Smithe ale fakt zkus. Četla jsem od něj asi pět románů a zatím nebyla zklamaná. I když některé násilné scény mě dost odpuzují, ale ta doba taková byla, s lidmi se nemazlila. Někdo přežil v pohodě, jiný se musel rvát o svůj život. Jeden román mi dokonce připadal, jako pocta Jacku Londonovi, psaný v podobném dobrodružném duchu, jen se neodehrával na Klondiku, ale v Africe.

      Vymazat