Pokus o zachycení některých prvků všedních dnů.
Vlastně nic nového pod sluncem.
Protože všechno už tady jednou bylo...
čtvrtek 2. prosince 2021
Ostré předměty
Seriál, na kterrý jsem dostala tip na fejsu, s krátkým dovětkem, že "ono se tam skoro celou dobu nic neděje, ale pak to nabírá grády".
Docela výstižné ohodnocení.
O co jde?
V malém jižanském městečku se v rozmezí několika let stanou dvě vraždy - zavražděné jsou mladé dívky a městečko zachvacuje strach, strach o své děti.
Do tohoto městečka je vyslána reportérka, mladá žena, která sebou nosí tajemství hořkosti, skryté zlo a minulost, na kterou by nejraději zapomněla. Shodou okolností je městečko místem, kde se narodila a kde vyrůstala a kde zažila něco hodně ošklivého. Včetně komplikovaných vztahů s rodiči.
Vítá ji její mladší sestra, která v ní vidí obdivovanou rebelku a někoho, kým by chtěla být. A Camille musí čelit nejen minulosti, ale i ošklivému poznání, kdo vlastně tenkrát zabíjel.
Ostré předměty mi připomnělo zčásti atmosférou někdejší Twin Peaks. Ale na tuhle úroveň bohužel nedosáhlo. Odtažitostí a chladností mi připomíná severské filmy a seriály. Včetně otevřeně sexuálních scén, boha jeho, připadalo mi chvílemi, že polovinu seriálu zaplňují šukačky. No vážně!
Ale je to součást života, a ten mladej fešnej vyšetřovatel, pod přezdívkou Kansas City, který zpočátku dost vysírá místního šerifa, ale ke kterému časem i šerif získá respekt, opravdu stál za hřích.
Anotace na ČSFD:
V osmidílné dramatické minisérii "Ostré předměty" inspirované stejnojmenným bestselerovým románem od spisovatelky Gillian Flynnové (Zmizelá), hraje držitelka pěti nominací na Oscara® Amy Adamsová
v hlavní roli Camille Preakerové. Novinářka, která se v minulosti
potýkala s duševními problémy, se vrací do rodného městečka Wind Gap ve
státě Missouri, aby informovala o případu zjevných vražd dvou malých
dívek. Zatímco se Camille snaží poskládat střípky traumatické události
ze své minulosti, dostane se do konfliktu s panovačnou matkou Adorou (Patricia Clarksonová), znovu se uchýlí k řadě nebezpečných sebedestruktivních zlozvyků a až příliš se ztotožní s mladými oběťmi vraždy.
(HBO Europe)
It’s just that whenever I’m here I feel like a bad person.
Kdo čeká detektivkové drama ve stylu Gone Girl, ať to radši ani
nezapíná. Příběhem nejsou vraždy, osobní konfrontace, ba ani město s
tradičně twinpeaksovským nádechem, příběhem jsou protagonistčina
naakumulovaná traumata podávaná takřka výhradně nedějově, formou
permanentních prostřihů a krátkých flashbacků. Díky tomu se ze seriálu
stává patrně nejbezprostřednější a nejpřesnější zprostředkování konceptu
psychologického spouštěče, jaké jsem ve vizuálních médiích kdy viděla. A
tak ačkoli na povrchu v rovině zápletky se zdánlivě nic neděje, v
nemalé míře i díky vynikající Adamsové, z jejíhož každého pohledu vane
nepohodlí, deprese a vystresovanost, je každá vteřina natřískaná
emocionálním kontextem a i ty nejbanálnější interakce působí jako
frontální útok, který má člověk chuť půl dne vydýchávat na gauči s
kakaem.
„PÍŠU ČLÁNEK.“ … „O TĚCH HOLČIČKÁCH? PAMATUJU SI TĚ V JEJICH
VĚKU. JSEM Z TOHO MOC SMUTNÁ. TOLIK SE TOHO POKAZILO, AŽ MI TO ANI HLAVA
NEBERE…“///
Novinářka mající slabost pro alkohol a ostrý předměty se vrací do
rodnýho města. V tomhle zapadákově totiž někdo vraždí mladý slečny.
Složitej vztah s matkou, složitou minulost i kostlivce místa zvaného
Wind Gap sledujeme pomocí flashbacků, ale i (její) zajímavý
představivosti. Poprvý mě kurevsky zamrazilo ve 4. díle. Doufal jsem, že
do teď už snad bylo ukázaný všechno míň podstatný a těšil se na zbytek.
Ten vztah matky s dcerou je fakt dramatickej. Samotný vyvrcholení je
vědomě oddalovaný, což je dramaticky vzrušující. Navíc Amy je zvláštní.
Ani sympatická, ale ani odpudivá… prostě nevyzpytatelná. Poslední
vražednej díl je spíš zklamáním. Nemůžu pobrat, že se Camille chová jako
kravka. Přece doposud všechno nemělo bejt jen vo tom, že je to vypitá
děvka. Nebo jsem něco nepobral? Každopádně v soutěži o nejposranější
rodinu, budou Crellinovi hodně vysoko! Obdivuju všechny ty filmařský
pokusy o předvedení (asi teda) knižních pocitů hrdinky. Jean-Marc Vallée
je fakt frajer! Navíc výborná role pro Amy Adams i Patricii Clarkson. A
nebudu zastírat, že mě to nakonec dojalo. Příběhově za 3*, ale to
ostatní to vytáhlo vejš.
///NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT:
1.) Stejnojmennou knihu, kterou v roce 2006 napsala Gillian Flynn, číst
nebudu. 2.) Chci se dozvědět víc o ránách, který nebolí, protože když
do nich vjede nůž, už tam jsou. 3.) Kdykoliv jsem doma, připadám si jako
špatnej člověk. 4.) Thx za titule „need4seed“.
///PŘÍBĚH **** HUMOR ne AKCE ne NAPĚTÍ **
Fascinující svět žen, v němž vládnou hutné stíny minulosti a režijní
mistrovství. Samozřejmě, Gillian Flynn dodala silnou papírovou oporu,
ale ta je bezpečně sešitá v pevném tvaru díky Valléeho virtuozitě. Mám
letos nakoukáno málo, tak možná doba pokročila, ale tady jsem osm hodin
bezmezně obdivoval pedantsky přesnou práci s herci a střihovou skladbu,
která přesně zasazenými půlvteřinovými záběry narušuje běžnou strukturu a
nechává napětí houstnout do netušených rozměrů. Hlavní ženské trio si
diváka omotá od prvních chvil a donutí jej nespustit z nich oči.
Tradičně výtečná Amy Adams i děsivá Patricia Clarkson se nechávají
doplňovat Elizou Scanlen, která tu polohu „spoiled bitch“ jede naprosto s
přehledem. Ano, děj by šel sfouknout za dvě hodiny a pořád by z toho
mohla vzejít silná žánrovka, ale to natažení na osm dílů dovoluje
netušené věci a ono „nic“, tíživé bezvětří, kdy už se modlíte, ať se to
pohne, je příjemně mrazivým způsobem nesnesitelné. Škoda, že to ve
stejné poloze neutáhne i závěrečný díl, který dosavadní řád poruší a
překotně vše uzavře. Pocit z vysoce intenzivní podívané to nepřebilo,
ale v dlouhé debatě mě pak žena utloukla argumenty, že vůči zbytku je to
škoda a vlastně až neuctivé. A v tomhle seriálu ženy vládnou. Hodně
ostrých 9/10
Ostré předměty jsou i na ČSFD hodnoceny poměrně vysoko - 80%. Téměř bych se k tomu hodnocení klonila, ale pár věci mi tam připadalo přehnaných a nedotažených - ty prostřihy s minulostí byly až příliš uminuté a v podstatě málo napovídaly.
Ale to je možná jen můj vlastní pocit, tudíž můj problém pochopení.
Seriál je ale jeden z těch lepších a co víc, má ucelenou osmidílovou řadu, se začátkem a koncem.
Název Ostré předměty jsem už někde zaznamenala, buď ve skupině Co čteme na FB nebo v databázi, ale zatím jsem se k ní nedostala, natož k seriálu podle ní. Ale viděla jsem film Zmizelá, který je podle knihy stejné autorky a ten byl velmi překvapivý a dost se mi líbil. :)
Dík za tip! Na film se podívám, nakonec byla o tom zmínka i v traileru. A ten seriál je fakt dobrý, přiměřeně krátký, tedy žádná nekonečná hra, a s přiměřeně napínavým koncem. Druhou řadu asi přece jen nakonec zkusím, i když jsem si říkala, že nastavovaná kaše je nastavovaná kaše. Ale v poslední době jsou pokráčka na dobré úrovni.
Název Ostré předměty jsem už někde zaznamenala, buď ve skupině Co čteme na FB nebo v databázi, ale zatím jsem se k ní nedostala, natož k seriálu podle ní. Ale viděla jsem film Zmizelá, který je podle knihy stejné autorky a ten byl velmi překvapivý a dost se mi líbil. :)
OdpovědětVymazatDík za tip! Na film se podívám, nakonec byla o tom zmínka i v traileru. A ten seriál je fakt dobrý, přiměřeně krátký, tedy žádná nekonečná hra, a s přiměřeně napínavým koncem. Druhou řadu asi přece jen nakonec zkusím, i když jsem si říkala, že nastavovaná kaše je nastavovaná kaše. Ale v poslední době jsou pokráčka na dobré úrovni.
VymazatSeriál jsem neviděla, ale četla jsem knihu, a ta se mi moc líbila, bylo to hodně atmosferické...
OdpovědětVymazatNevěděla jsem, že je i kniha, snad mi někdy přijde pod ruku, díky za tip
Vymazat