pondělí 10. října 2022

Díra

Zde asi budu stručná.

Díra, neboli El hoyo, je něco jako vězení. Vězení vertikální, s více než dvěma sty patry. Na každém patře dva vězni, dvě postele a vprostřed díra, kterou projíždí jako výtah obrovská stolní deska naplněna jídlem. Kdo je v prvních patrech, má hodokvas. Kdo je dole, má prázdné nádobí a střepy.

Trest je nevypočitatelný. Ten, kdo je v prvním patře, se může ocitnout na šedesátém třetím nebo i dvoustém. Pobyt na patře - jeden měsíc. Přežij, nebo zemři.

Hlavní hrdina se do tohoto pekla vydává dobrovolně. Lhůta na půl roku a pak obdrží diplom, se kterým může začít lepší život. Do vězení může vzít jednu jedinou věc. Volí knhu Dona Quiota.

Projde peklem, přesto se pokouší zachovat lidskost. Sněz, nebo budeš snězen. Bojuj o jídlo, nebo budeš hladovět. A čeho všeho budeš schopen, abys přežil. Etické i praktické otázky a řešení.

 

Díra je film zčásti nesmírně brutální, zčásti pokusem o lidskost, zčásti hledání otázky, kdy je člověk ještě člověkem a jestli dokáže být člověkem až do konce. Děj odsýpá opravdu svižně. Dialogy jsou prezizní a poměrně úderná škola života. 

Film jsem si dávkovala, nebyla jsem schopna jej vidět celý na jedno podívání. Ale nemohla jsem si odpustit, se nedodívat. Protože otázka - vydrží, nebo podlehne? a zvědavost, jestli opravdu docílí nějakého zvratu v systému, byla silnější než znechucení.

 

 

Aby bylo jasno - film byl sice svým obsahem odporný, některé scény brutální, přesto fascinující. Dost důležité otázky lidství, co dělá člověka člověkem? Jak hluboko může klesnout ve své snaze přežít. A dokáže si udržet lidství, když je vystaven nejkrajnější zkoušce? Jako plus - opravdu dobrý střih. Jednoduchost námětu - místnost a dva lidé (plus malý kompars na patrech). Dialogy. Rozhodně se u tohoto filmu nenudíte a jediné, co vyšumělo do neurčita a pochybností, byl samotný závěr. Jako by autor nevěděl, jak celou věc ukončit. Přesto, El hoyo je nezapomenutelný hororový kousek, který se řadí k tomu lepšímu, co se kdy natočilo.

Vlastně, trochu mi to hlavní myšlenkou připomíná Přelet přes kukaččí hnízdo. Jen naruby, v Přeletu byl hlavní hrdina umístěn do léčebny za trest, ostatní tam byli dobrovolně. V Díře tomu bylo naopak. 


Díra - El hoyo (více)


Sci-Fi / Thriller / Horor

Španělsko, 2019, 94 min

Hrají: Ivan Massagué, Antonia San Juan, Zorion Eguileor, Emilio Buale, Mario Pardo, Algis Arlauskas, Eric L. Goode, Miriam Martín (více)

 

Několik šťavnatých komentářů: 

Malarkey 

všechny recenze uživatele
Měl jsem pocit, jak kdyby se horor Kostka vyexpil do nové dimenze a tou je španělská pecka Díra. Napjatej jsem byl jak struna od kytary Bruce Dickinsona a užíval si tu minimalistickou atmosféru, kde jste žádnou z minuty nemohli vynechat, protože každá v tom uceleném ději měla absolutní smysl. Jen škoda, že závěr to trošku sejmul. Tam by se s tím asi dalo pohrát líp. 

EvilPhoEniX 

všechny recenze uživatele
Neznámý Galder Gaztelu-Urrutia servíruje Dystopické Sci-Fi ze Španělska s vertikálním vězením se striktními pravidly a podle očekávání je to pecka! Netflix mi dělá radost, že nakupuje tyhle evropské atraktivní filmy, které bychom jinak viděli kdo ví kdy. Film má nejblíže asi k Snowpiercerovi, ale pořád se jedná o dost originální téma, které je nejen inteligentní, ale také velmi špinavé, drsné, syrové, bezútěšné a brutální. Áno dojde i na kanibalismus!! Rozhodně se jedná o nejděsivější vězení, které kdy bylo ztvárněno a počas sledování jsem se místy slušně zapotil a párkrát i zapomněl dýchat, což k dobrému filmu patří. Možná by nevadilo, kdyby měl film o půl hodiny více a v závěru leccos vysvětlil. Odpovědi totiž nedostaneme žádné a za to má film jediný mínusový bod, jinak absolutní paráda a Španělé si připisují další trofej do sbírky. Doporučuji koukat ve Španělštině! Příběh****, Akce****, Humor>Ne, Násilí****, Zábavnost*****, Hudba****, Vizuál****, Atmosféra*****, Napětí****. 8.5/10.

tron 

všechny recenze uživatele
„Nenapadneš ma hneď. Dnes, ani zajtra. Ale časom sa na mňa začneš pozerať inak.“ Stáva sa mi to málokedy, že neviem, čo si mám o nejakom filme myslieť. Respektíve to, čo si o ňom mám myslieť azda aj viem, no neviem o ňom písať. Stalo sa mi to u Snowpiercer a stalo sa mi to aj u The Platform, ktorá mi ho istým spôsobom pripomenula (hoci naozaj dosť okrajovo a určite The Platform nepozerajte len preto, že sa vám páčil Snowpiercer). Celé sa mi to hrozne páčilo, bolo to nečakané, občas nechutné, občas šokujúce, občas všelijaké iné. A hoci to malo aj hluchšie miesta, občas to strácalo akúkoľvek logiku a koniec, hoci vychádzal z dobrej hrdinovej myšlienky, nakoniec šumel do prázdna. Najlepšie bude, ak do toho pôjdete rovnako ako ja – teda bez akejkoľvek znalosti deja, nepozerajte si fotky a už tobôž nepozerajte trailery. S prižmúrenými očami 4*.

verbal 

všechny recenze uživatele
Šťavnatý iberský gastrospeciál o elegantním řešení nejpalčivějších problémů veřejného stravování a delikatesní sociologická studie o tom, jaké dobroty se servírují na úplném dně humanity. Audiovizuální důkaz, že i sebeidealističtějšího intelektuála dona Chichota, hozeného mezi bandu zhovadilých větrných mlýnů, ten smích nakonec přejde, a on pochopí, že ten komunismus prostě nevybuduje, protože dělnická třída je banda omezených animálních zkurvenců s mimořádně vyvinutým pudem pro vlastní trika. Dialogově velmi kalorické, téměř geniálně naservírované, plné originálních masitých nápadů, a tak je hrozná škoda, že šéfkuchaři na závěr bouchla trouba a ta krásně promaštěná díra vyústila do hajzlu. Konkluze, že symbolem a řešením radikální systémové změny je náhlá mongoloidní holčička jedoucí výtahem nahoru, je absolutně sofististikovaný metamfetaminový myslomrd, který vám málem chuťově dokurví celou předchozí hostinu. A to se v hájkuzin prostě musí ztrestat odnětím minimálně jedné myšulínské hvězdy.

dO_od 

všechny recenze uživatele
// Originální koncept dovedený do brutálně nedotaženého konce, po kterém vám zbude akorát hlad po pořádné katarzi.

choze 

všechny recenze uživatele
Kostka 2020. Sympaticky nápaditá a nepříjemná záležitost, můj šnečku. 
 
 
 

 Několik zajímavostí: 

 Původně se mělo jednat o divadelní hru o třech aktech, ale později bylo rozhodnuto, že se natočí celovečerní film, jelikož divadelní verzi nechtěl nikdo financovat. (Yoshimitsu) 

Filmaři postavili dvě stejná patra, která si následně předělávali podle vlastních potřeb. (Yoshimitsu) 

Scenáristé David Desola a Pedro Rivero si ve filmu zahráli nahé muže v bazénku, kteří se začnou rvát o kus jídla. (Yoshimitsu) 

Natáčení celého filmu trvalo šest týdnů, z toho osmnáct dní si vyžádaly úpravy pater a příprava pokrmů. (Yoshimitsu) 

Jelikož Díra obsahuje 333 pater, teoreticky je v ní zavřeno 666 lidí. Díra je tedy z tohoto pohledu sama o sobě peklem. (NiWi) 

Posledním patrem je patro s číslem 333. Toto číslo bývá označováno jako symbol či znamení, že modlitby člověka byly vyslyšeny a jeho strážní andělé jsou nablízku. (cze.Oi)

 

Za sebe bych dala filmu 80ˇ%. Originální námět. Dobře stavěné dialogy. Chvíle napětí. Posun z patra na patro razantně oddělen. A v každém patře překvapení. Viděno v originále s titulky - španělština je velmi malebný jazyk.  

 


 

 

2 komentáře:

  1. Film jsem viděla asi před rokem, byl opravdu dost drsný, ale je to vlastně taková exkurze do temných zákoutí lidské duše...

    OdpovědětVymazat
  2. Tady očekávat ohledy na další je nemožné, jídlo je otázka přežití, a to je pro všechny jediný zájem. Drsná představa, také bych nedokázal film strávit vcelku a ani nevím, zda bych to dokázal na pokračování.

    OdpovědětVymazat