středa 14. srpna 2019

Kvašáky aneb fermentovaná zelenina

Asi před třemi týdny jsem zachytila u jednoho z fejsbukových přátel zajímavý receptík na kvašenou zeleninu.

Kvašáky mi nejsou neznámé, už dávno jsme dávali do keramických hrnců nebo velkých sklenic nakvasit okurky, s vinným listem a koprem.
V tomto receptu mě zaujalo, že se toho dá použít ke kvašení více a improvizovat.

Návrh v původním znění:

Moravské probiotikum - kvašená zelenina. Okurek, patizon, cuketa, květák, mrkfa, cibula, česnek, feferon, na dno kopr, vinný, višňový a křenový list. Na 1 l svařené vody 4 dkg soli . Zatížit. Kvasit, jest s chlebem se škvarkovým sádlem, mlaskat.

Protože jsem neměla feferonku, dala jsem kousek křenu, špalíček zvíci dvou centimetrů.
Dá se prý přidat i čilli paprička mletá, místo feferonky.
Aby zelenina nevyplavávala nad povrch vody, šprajcla jsem ji několika zkříženými špelkami. Jde to i s talířkem nebo špachtlemi, ale talířek by se hodil do širší nádoby a špachtle jsem neměla. Špelky udělaly stejnou službu...


Sklenice jsem nechala položené na plechu v polostínu (část dne slunce, část dne stín), asi po dva týdny, pak je přenesla do stinné komory.
Dnes jsem poprvé ochutnala, obídek s nohou ptáka Noha, čili pečeným kuřecím stehnem, vařenými brambory a náloží z jedné ze sklenic.
(Na fotce kvašáky už zčásti po odebrání)


Výsledek byl na jedničku. Snad trochu víc slaný, ale to má asi být...
Jo a ta mrkvička... příště dám trochu tenčí, nebo silnější rozkrojím na půlku. Tenčí je kapku křehčí.
 
Doporučení - mrkev nebo petržel je lepší mírně povařit. Ono to bylo fakt dost tvrdé.

Fermentovat, čili kvasit, se dá více druhů zeleniny, zdá se... Zde příjemně překvapil jak květák, tak patizon, dokonce i mrkvička.
Na rok si dám rozhodně repete!


Chutnají vám kvašáky? Vyráběli jste je sami? Zkoušeli jste také někdy jinou kombinaci, než klasické okurky přerostky?



Žádné komentáře:

Okomentovat