sobota 29. února 2020

Nebezpeční andělé

Francesca Lia Block


Tuto knihu s poetickým názvem jsem koupila před lety v Levných kníhách.
Pak se do ní chtěla začíst, ale po několika stránkách odložila na později.
Později jsem jí dala druhou šanci a po dalších několika stránkách odložila do sloupku vyřazených knih, které skončí v knihovně nebo ve sběrném dvoře.

Před pár týdny jsem ji vytáhla do třetice. Než odputuje do té knihovny nebo kýho čerta, zkusím - aspoň abych viděla, o co vlastně jde. A jestli se třeba nechytnu.

Přiznám se, nechytla jsem se.
Co mě zaujalo, bylo roztomilé jméno hlavní hrdinky. Weetzie Netopýrková.
Říkala jsem si - bude to něco jako Malá čarodějnice? Nějaké fantasíčko? Nebo něco ve stylu Twillgiht a podobných románů?
Ne, ani ne. I když malá kouzla či magie nechybí, bylo to hlavně o vztazích.
Weetzie je jediná dcera svých rozvedených rodičů a touží po vztahu. Najde si kamaráda, se kterým si báječně rozumí, ale kamarád má už svého kamaráda, nebo spíš svého kluka. A tak nám vzniká roztomilá trojka.
Weetzie má babičku, které říká kouzelná babička a ta babička žije v kouzelné chaloupce. Takovou by Weetzie moc chtěla mít, aby v ní žila se svým kamarádem a jeho klukem a taky se svým vlastním vysněným partnerem. Není nad to, najít kouzelnou lampu, a vyřknout tři přání.
Hned první se jí plní, i když jinak, než si představovala.
Kouzelná babička umírá a zanechává jí v odkazu kouzelný domek.

Jak to pokračovalo dál? Zajisté se nabízí jediná možnost - nastěhovala se tam Weetzie, její kamarád a kluk jeho kamaráda a taky Tajuplný posel lásky, tedy budoucí láska Weetzie Netopýrkové. Přímo osudová láska.
Žijí jak v romantickém snu. Milují se, snídají v trávě, hrají hry, baští koláčky, šijou kostýmy, točí film a dokonce ho prodají, Weetzie chce dítě, Tajuplný posel lásky nechce dítě, a tak se s přítelem a jeho klukem rozhodnou, že si pořídí dítě, ať je jeho otcem, kdo chce.

Takže z kouzelného příběhu o lásce se stalo něco jako hippísácká jízda s veškerou tolerancí vůči světu a vůči nějakým pravidlům. Celá čtveřice si užívá vlastního života, později pětice si užívá života s dítětem a tři tátové se pyšní svou krásnou holčičkou. Přibude ještě jedno dítě, které má jednoho tátu a to vlastního Weetzina partnera, Tajuplného posla lásky. Inu, dějí se věci v životě, divný věci k zalknutí.

A tak nevlastní dítě dostává také místo v rodině Weetzie a jejího kamaráda a jeho kluka a jejího manžela a její dcery a všichni se milují a tančí a pojídají koláčky a pizzu a sýr a točí filmy.
Do toho pár mírných nesnází, aby se neřeklo, a jinak je to všechno kouzelná pohádka.
Kterou trochu okoření nevlastní dcera, která srdečně nenávidí celou milující rodinku a hledá svou pravou matku.

Asi po čtvrté kapitole jsem knihu uzavřela s tím, že svým časem můžu plýtvat jinak.
Román jsem četla s vědomím, že není cílený na mou věkovou skupinu a zkoušela jsem to brát s nadhledem, nevadí mi i naivnější kousky. Toto však bylo příliš ulítlé i na mou fantazii. Příliš pohádkové a příliš nepravděpodobné. Přesto, určitá poetičnost se knize nedala vytknout. A vlastně ta poetičnost byla asi tahounem, který mě u knihy držel.

Proč vlastně o knize píšu? Protože si zaslouží zmínku a protože si zaslouží i kolonku, kterou mám Padeástibodové výzvě.
Na ukázku přidám několik ofocených stránek, taky i pro sebe na památku, pokud knihu opravdu přenesu do knihovny či jinam.













Na knihu, kterou jsem nedočetla, je ukázek dost.
Vlastně o ní ani nepíšu proto, abych ji doporučila, spíš proto, že je částí projektu, i když neplánovaně. A vlastně by při troše snahy mohla být i celkem fajn, jen mi připadalo, že autorka se nemůže rozhodnout, jestli napíše příběh z reality nebo příběh z pohádky.



Nebezpeční andělé - kniha, kterou jsem nikdy nedočetla.

Knih, které jsem nedočetla, bylo vícero. Lid bílé klisny, například. Talisman od Kinga. Několik naprosto příšerných harlekýnek. A ještě pár kousků, na které si snad nevzpomenu.

Za případné rozmazy v ukázkách se omlouvám, ale snad se to dá přečíst i tak.


Máte sami nějakou knihu, kterou jste nedokázali dočíst?
 
 

Žádné komentáře:

Okomentovat