neděle 12. listopadu 2017

Vaříme vtipně

Joza Břízová, Maryna Klimentová

Dnes bych chtěla zmínit knížku, která v naší knihovničce má své místo už pár desítek let. Knížku, kterou dnes neobjevíme v normálním knihkupectví - spíš v antikvariátu, bazaru, nebo díky inzerátu. S jednoduchým nenápadným obalem (jako plus beru, že je omyvatelný) a názvem Vaříme vtipně.

V té slavné padesátibodové výzvě by se dala řadit do sekce Kniha věcné literatury.
Takže v pořadí kniha 13.

Vaříme vtipně je kuchařka a není to klasická kuchařka. Sice má rozdělené sekce, některé i shodné s běžnými kuchařkami, ale přesto mi připadá, že je to spíš kuchařka momentálních nápadů, vychytávek a leckdy nouzových řešení.
Neb není umění vařit z drahých surovin, ale vytvořit jedlou krmi za málo muziky, to už je kumšt.


Kuchařka je rozdělena do několika sekcí:

I. Nové předpisy pro různé druhy pokrmů

Vybíráme chutnou polévku

Předkrm jaký má být

Studené omáčky zpestří náš jídelníček

Minutky z masa

Vařená masa jsou vítanou pochoutkou

Co z mletého masa

Pokrmy s malým kouskem masa

Rybí pokrmy po celý rok

Příkrmy méně obvyklé

Saláty jako doplněk hlavního jídla

Pomazánka pokaždé jiná

Dáváme přednost ovocným moučníkům a dezertům

Vhodné nápoje pro každou příležitost

II. Pokrmy pro různé příležitosti

Jídlo jen pro jednoho

Jídelníček bez masa

Levně a šetrně

Využíváme zbytků

Deset večeří bez vaření

Když spěcháme

Vaříme dvě jídla najednou

S plotny přímo na stůl (takhle zní název)

Co chystáme na omeletní pánvi

Kde nám pomáhá mixer

Nečekaní hosté

* * * * * *

Jak vidno podle názvu, kuchařka má docela zajímavé zaměření, rychlá jídla, pomalá jídla, polévky, jídla z jednoho hrnce, řešení nečekaných přepadovek, jídla na pánvi, a také na tu dobu poměrně zdravé a lehké moučníky. Včetně využívání zbytků, které sice mnozí známe (z vepřoknedlozela se dá vyrobit druhý den opečené knedlíky na cibulce, smíchané se zmíněným zelím a kousky masa, nebo z dalšího kousku knedlíku schovaného v ledničce príma knedlíky s vejci a okurkem, o šunkoflecích a rizotu ani nemluvě)

Pro lepší představu jsem vybrala několik různých náhledů. Pokud se vám zdá, že stránky jsou silně jeté, tak je to pravda jen napůl - časté používání je sice znát, ale ve skutečnosti jsou v trochu lepším stavu.

Baví mě povídání o jídle, zde o polévkách.



Už dřív mě docela zajímalo, jak pěkně polévky rozdělili, která je vhodná k druhému chodu.


Prakticky u každé sekce jsou i rady a nápady, jak leccos vylepšít, nahradit, upravit.



















V této kuchařce nechybí ani pokrmy z rybího masa.





Ilustračně ještě několik fotek... papír není křídový, takže fotky jsou trochu zrnitější, přesto se mi líbí, na tehdejší dobu, docela rafinované způsoby servírování a zdobení.






Vaříme vtipně, vydání 2., vyšlo v roce 1967

Třeba malou inspiraci v ukázkách najdete i vy.
 

Komentáře

1 supice supice | E-mail | Web | 12. listopadu 2017 v 14:29 | Reagovat
Skvělé! Líbí se mi na tom ta kreativita, viz třeba třetí obrázek odspodu:))
2 Eliss Eliss | Web | 12. listopadu 2017 v 14:48 | Reagovat
Staré knihy mají své velké kouzlo a tato k nim určitě právem patří :-)
3 Kitty Kitty | Web | 12. listopadu 2017 v 15:37 | Reagovat
Inspirovala - pomazánkami a ochucování bylinkami. Musím si nějaké pořídit domů, kopr dnes zmrzl, ale rychle ho zpracuju do mrazáku. To je nápadů! :-)
4 VendyW VendyW | E-mail | Web | 12. listopadu 2017 v 15:40 | Reagovat
Tak tu mám taky, po mamině ;-)
5 Vendy Vendy | Web | 12. listopadu 2017 v 15:55 | Reagovat
[1]: To samé taky cením! A zrovna ten třetí odspoda mě už dávno zaujal též ;-)  :-)
[2]: Opravdu patří :-) Děkuji za ocenění.
[3]: To mě taky těší, že sis tam našla něco svého. Ona je vážně zajímavá, tahleta kuchařka. ;-) :-)
[4]: Zdá se, že máme pár knížek společných, vidno, že i před lety byly společné zájmy. Tuším máš i Vaříme zdravě, chutně a hospodárně a ještě jsi zmiňovala Muže v zástěře, nepletu se? :-)
6 Ruža z Moravy Ruža z Moravy | E-mail | Web | 12. listopadu 2017 v 16:13 | Reagovat
Je dobrá věc mít staré recepty, těch není nikdy dost a člověk se stále učí. :-)
7 Vlasta Vlasta | E-mail | 12. listopadu 2017 v 18:26 | Reagovat
MMm, to může mít své kouzlo, taková kuchařka. :-)
8 Intuice Intuice | E-mail | Web | 12. listopadu 2017 v 21:21 | Reagovat
Dobrá kuchařka! Mám doma podobnou, z roku 1957, bez obrázků. Líbí se mi na ní, že tam jsou laciná jídla, která nasytí. :-)
9 Čerf Čerf | E-mail | Web | 13. listopadu 2017 v 0:20 | Reagovat
Vtipně sice nevařím, ale občas se mi přesto podaří vtipný výsledek :-).
10 Polly Polly | Web | 13. listopadu 2017 v 8:19 | Reagovat
Taketo knihy sú skvost...a niet nad ich praktickú stránku, hoci tie fotky su trochu divocina😁😁
11 Janinka Janinka | E-mail | Web | 13. listopadu 2017 v 8:32 | Reagovat
Zajímavá knížka!
Já mám zase po babičce knížku "Kuchařské recepty vypsané z krásné literatury", taky zajímavé počtení :-D.
12 Joina Joina | Web | 13. listopadu 2017 v 18:18 | Reagovat
No možná by se to hodilo :)
13 sugr sugr | E-mail | Web | 13. listopadu 2017 v 18:56 | Reagovat
Staré kuchařky jsou lepší živé, tedy pokud ještě zvládají vařit, bohužel po té 70 ce už se jim um starých dobrých kuchařek vytrácí... :-(  :-)
14 padesatka padesatka | E-mail | Web | 14. listopadu 2017 v 20:18 | Reagovat
[13]: Jednu starou kuchařku bych hned brala. Bože, jak mě to vaření nebaví... 8-O
15 padesatka padesatka | E-mail | Web | 14. listopadu 2017 v 20:19 | Reagovat
Tuhle knihu jsme měli doma, ani nevím, jestli ji máma ještě má. Jako malá jsem si kuchařky moc ráda prohlížela, ten první obrázek se pamatuju...Krásný retro... :-D
16 Vendy Vendy | Web | 15. listopadu 2017 v 8:37 | Reagovat
[6]: Žeano! Receptů na netu je hafo, ale tady jsem objevila pár kousků, které by se hodily i dnes. :-)
[7]: Kouzlo, které se zhodnotí až časem :-)
[8]: Určitě dobrá kuchařka! :-)
[9]: Pokud je poživatelný, pak je vše v pořádku :-D
[10]: Dnes je oceňuji víc než před lety... obrázky jsou divočina? To mě rozesmálo :-D
[11]: Něco podobného jsem viděla, kuchařské recepty z normálních románů, taky by se tam našly pěkné kousky. Určitě zajímavá kuchařka. :-)
[12]: Možná by tě něco inspirovalo! :-)
[13]: Sugr, tys to správně rozhrábla :-D
[14]: Jsem téhož názoru. Ráda si v kuchařkách listuju, ráda koukám na vařicí programy, ale když mám něco uklohnit, je to děs :-D
[15]: Možná ano, stojí za pátrání. I když, některé knížky časem mizí v černých dírách Matrixu... :-D
17 Jan Turon Jan Turon | E-mail | Web | 16. listopadu 2017 v 8:01 | Reagovat
Naši používali, když na to přišlo "Kuchařku naší vesnice", v které jsem si také četl, už vyšla v mnoha vydání, tohle bylo z padesátých let...
18 dáša dáša | Web | 16. listopadu 2017 v 19:52 | Reagovat
To jsem si teda početla! V nových kuchařkách se vůbec nenajde jak udělat jíšku :D ( S tou měl problém manžel, když byly holky malé a já v nemocnici.)
Doma jsme měli i tuto stejnou kuchařku :-)
19 Vendy Vendy | Web | 18. listopadu 2017 v 21:13 | Reagovat
[17]: Kuchařku naší vesnice mám po mámě, nejspíš půjde o ten samotný výtisk... dobrá kniha, kde je také obsaženo vše možné. Je to kniha s převážně žlutým obalem, ne? Určitě ji také chci dát tady na blog.
[18]: Oni už asi počítají, že si každý koupí jíšku instantní, Dáši :-) Nebo že je zdravé vařit bez jíšky. Ale ta jíška je někdy opravdu vhodná.
20 Jan Turon Jan Turon | E-mail | Web | 19. listopadu 2017 v 6:32 | Reagovat
[19]: Jo to bude ona se žlutým obalem a hodně tlusta :-)
21 Melissa Melissa | Web | 21. listopadu 2017 v 1:01 | Reagovat
Mám doma taky jednu hóóódně starou kuchařku a je skvělá.Jsou tam vypsané různé snídaně,svačiny,obědy a večeře + recepty,ale jsou tam i dietní jídla při různých zdravotních potížích,jídelníčky a mnoho dalšího:)Ráda do ní občas nahlédnu:) :-)  :-)  :-)
22 Berry Berry | Web | 22. listopadu 2017 v 14:55 | Reagovat
Velmi nadčasové a vzhledem k roku bych i řekla že v té době dost napřed. Vypadá velice parádně knížka :) Ne jak dnešní kuchařky, které často jsou o tom, že někdo jen sepsal, co všichni víme...
23 Vendy Vendy | 26. listopadu 2017 v 18:23 | Reagovat
[20]:Tak to bude určitě ona! ;-)  :-)
[21]: Čím víc vidím nových kuchařek, tím víc si cením těch starých. I když některé nové jsou prima, to ano, staré mají svou hodnotu. Myslím, že podobná kuchařka je právě ona Kuchařka naší vesnice, je tam toho spousta, a tuším že pár jídel pro nemocné taky, třeba pro žlučníkáře a tak... ;-)
[22]: Je moc dobrá, a líbí se mi právě i to doprovodné slovo ohledně přípravy různých pokrmů a různorodé skladby. Dnes máme vymazlené kuchařské časopisy tipu Apetit nebo Gourmet, s parádními fotkami a skvělými přísadami, ale tenkrát se vařilo z toho, co bylo a uvařit dobře byl docela kumšt. ;-)  :-)
24 vmujblogv vmujblogv | Web | 7. prosince 2017 v 23:09 | Reagovat
Ten míchaný salát s ananasem, rajčaty, banánem … si neumím představit :D. Ale je pravda, že pár podobných kombinací jsem měla a bylo to dobré :D.
25 bludickka bludickka | E-mail | 18. prosince 2017 v 11:07 | Reagovat
Zajímavý název knížky. I já jsem si teď pořídila dvě kuchařky, i když jsem se do nich ještě pořádně nepodívala. Zaujaly mě v Levných knihách. Ještě pořád doufám, že totiž najdu nějakou, která mě naučí vařit tak, aby mě to bavilo :)
26 Fanny Fanny | E-mail | 25. ledna 2018 v 11:18 | Reagovat
I really like this article please keep it up.
http://gmaillogin.guide/


Žádné komentáře:

Okomentovat