sobota 11. května 2024

Pasáček z doliny - Ladislav Fuks

 Dočetla jsem dnes a dojmy trochu rozporuplné.

Svým způsobem připomíná Želary, tedy osudy lidiček, ale Želary byly přece jen kvalitativně výš. Zajímalo by mě, jestli byli lidi z Pasáčka opravdu tak upozadění, nebo jestli je to nějaká úlitba režimu ve smyslu, jaký byl ten život předtím hrozný. Nepochybuji, že byl velmi těžký.

Pasáček vlastně nemá ani jméno, nebo jsem je nezaregistrovala. Titulován byl různě, když ho oslovovali, nejmenovali. Chlapec asi desetiletý, který dosud nebyl ani ve škole, pase krávy, sleduje cvrkot v okolí, a vidí svět velmi dětskýma očima, svět protkávaný pohádkami, které vyprávěl jeho děda, ale děd mu vyprávěl pohádky, jako by to byla realita. A pasáček nerozlišuje pohádkový svět od reality a když potkává dva neznámé divné lidičky v lese, považuje je za skřítky.

Děj se odehrává v době poválečné, asi rok po válce, do vsi pronikají zvěsti o tlupách banderovců, v lese a na mýtinách se nacházejí nevybuchlé miny, život jde ale dál svým tempem, je třeba napást krávy, je třeba sklidit úrodu. Pronikají i první stopy nového uvažování, sociální plány o zvelebení měst a vesnic, idealistické představy nového komunistického řádu při prvních debatách.

Co se mi na pasáčkovi líbilo hodně, byla ta dětská fantazie, opřená o fantazii starého nevzdělaného muže, tedy jeho dědy, který vypráví o dracích a vílách, jako by skutečně existovali, je proti novotám a spokojen se životem, který má, i když je bědný, připadá mu dostatečně bohatý.

Co se mi nelíbilo, nebo mě trochu rozčarovalo, že se vlastně nic extra nestalo. Prostě útržek jistého času bez nějakého konkrétního vyústění, přitom naťuknutých linek bylo dost. Pasáček a jeho nové červené tričko versus býk ve stádě. Pasáček a jeho kovový odznáček versus blesk. Zmínky o banderovcích a vyšetřování. Pasáčkova matka. Přítomnost vojenské roty ve vsi. Rychtář a jeho noví tajní známí. Neznámá dvojice v opuštěném srubu. - Všechno se to splynulo do pouhých zmínek. 

Přesto je román zajímavý. Doporučila bych asi hlavně kvůli poetičnosti a skloubení snového světa představ se světem reálným.

Prý byl i natočen film, docela ráda bych jej viděla.



















V rámci výzvy čtenářské bych jo uvedla jako knihu, která má špatné hodnocení - na Databázi knih ji dost strhali, kvůli dobově poplatnému zaměření.

3 komentáře:

  1. Já knihu kdysi četla, patřila manželově mamince. Tuším, že je v knihovně na půdě, kam jsme odstěhovali její knížky. Bohužel spousta slušné literatury byla "poplatná době", což jí svým způsobem řadí mezi špatnou četbu.
    Měj hezké dny. 🍀🌸

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslím, že ta kniha je někde zahrabaná v knihovně u rodičů.
      Budu se muset po ní podívat.

      Vymazat
  2. Název knihy je mi povědomý, ale nečetla jsem, ani jsem neviděla film.

    OdpovědětVymazat