neděle 11. července 2021

Wu Xia

Liu je prostý muž, který žije vcelku spokojený život s manželkou Ayu a vychovává dva syny - jednoho svého a druhého z dřívějšího manželství. Vesnička, ve které se lidé živí výrobou papíru, je jednoho dne obšťastněna příjezdem dvou zabijáků a lupičů, kteří se nechají pohostit a vzápětí požadují peníze. Liu se k tomu přimotá nešťastnou náhodou a v nastalé bitce kupodivu zemřou oba lupiči. Vše svědčí o pouhé náhodě, troše kuráže a kupě štěstí. Do vesnice přijíždí vyšetřovatel a při hledání stop se mu stále více jeví, že zabití těch dvou nebezpečných lidí nebylo dílem náhody, ale dílem zkušeného zabijáka.

Zakousne se jak tchoř a jde po stopě. Sleduje Lia velmi bedlivě a skutečnost potvrdí jeho podezření. Lio není zdejší rodák, přišel odjinud. Ve vsi, kterou uvádí jako rodiště, jej nikdo nezná. Nikdo přece není bez minulosti! Vyšetřovatelovo rozhodnutí docílit spravedlnosti stůj co stůj spustí sled nežádoucích událostí, které vyústí poměrně tragicky - i když hlavní hrdinové přežijí (spoiler), přesto se celý jejich život změní.

Co mě upoutalo, byl systém jeho hledání stop a dedukce. Nejen fyzické stopy, ale i vnímání energie, čaker, neminou ho ani úvahy o karmě samotné. Sled událostí, které vedly k jejich setkání a jeho rozhodnutí, které ovlivní život nejen Lia, ale i jeho rodiny a vlastně celé vesnice.

Karma je sviňa, fakt.

Vyšetřovatel odchází a vyprovází ho právě Lio. Přestože vyšetřovatel čeká, že se ho Lio bude chtít snažit zabít, nic takového se nestane, protože Lio se spokojí se slibem, že se vyšetřovatel už nevrátí. To se však nestane, vyšetřovatel chce uzavřít případ stůj co stůj a svou uminutostí mi trochu připomínal Javerta z románu Bídníci. I jednání vyšetřovatele je trochu karmické - kdysi nechal jít jednoho malého zlodějíčka, ze soucitu. Ten zlodějíček o něco později otrávil své rodiče a vyšetřovatel tak nese podíl viny na jejich smrti. Leč jedna chyba neznamená, že se musí opakovat - a naopak, důsledné dodržování předpisů za každou cenu, nemusí znamenat, že to není chyba. 

Karma je prostě sviňa zákeřná. 

Film se mi líbil, nechybělo ani pár opravdu dobře vymistrovaných akčních scén s jednou šavlující běskou a do které se vloží i samotná hlava tehdejšího obávaného gangu, milující tatínek a milující dědeček, to vše v jednom balení. Přitom jsem si vzpomněla na jiný film - Kubo a kouzelný meč a přemejšlela, jestli se Kubo inspiroval tímhle filmem, ve vytváření postavy Kubova dědy. I když děda v Kubově případě byl očarovaný a tento reálný, se svou vlastní vůlí. A přestože mi závěrečný souboj připadal už trochu přitažený za vlasy (jak může jednoruký krvácející borec odolat fyzicky silnějšímu zabijákovi), přesto měl smysl, když vezmui v potaz, že Lio nebyl žádný amatér. Navíc se mu dostalo malé pomoci z nečekané strany.

Trochu mě znejistil vlastní konec. Věta, kterou pronesla Liova žena, když se ráno po snídani loučili, měla znamenat co? Že mu dává volnost? Že ho vyhání? nebo že se vyrovnala s celým životem, útěkem předchozího manžela a nadějí pro budoucnost? Věřila jsem, že po překonání všeho spolu zůstanou dál. Konec je vlastně otevřený, což není ani dobře, ani špatně.

Asijské filmy jsou docela pozoruhodné. I díky sledování jejich exotické přírody, života, který je v něčem podobný a v něčem rozdílný, a hlavně rozdílné myšlení. Trochu mi tu chyběla kapka obejmutí, ubezpečení, že jsou spolu. Ale na druhé straně mi vůbec nechybí americké projevy lásky s výkřiky - mám tě ráda!  já tebe taky! Vztahy jsou vyjadřovány spíš pohledem, úsměvem a celkovým chováním vůbec. 

Film získal slušnéh hodnocení i na ČSFD, a myslím že docela oprávněně.



(Zdá se mi to, nebo jsou v traileru použity scény s lanky?)

Liu (Donnie Yen) je výrobcem papíru v období dynastie Qing a vede jednoduchý život s manželkou Ayu (Tang Wei) a jejich dvěma syny. Do jejich odlehlé vesnice přijde detektiv Xu (Takeshi Kaneshiro), který vyšetřuje smrt dvou banditů během loupeže. Xu rychle zjistí, že to nebyla obyčejná zpackaná loupež. Jeho houževnaté dotazy vynášejí na povrch temné tajemství Liuovy minulosti, která ohrožuje nejen jeho rodinu, ale i celou vesnici. (LordMovie)

Jako obvykle, několik zajímavých komentářů, jako třešničku na dortu přidávám Verbala, protože ten kanálník má celkem dobré odhady.

Dever 

Koniec filmu je síce pritiahnutý za vlasy, ale to je tak jediná vec, ktorú môžem skritizovať. Bojové scény sú zvládnuté elegantne, veď niet sa čomu diviť, keďže ide o Donnie Yena. Milo ma prekvapil dej filmu, ktorý bol možno jednoduchý, ale rozhodne bol zaujímavý. No a tiež nemôžem zabudnúť na prostredie, pretože bolo úžasné. 
 
()

Fr 

JAK MOHL NEOZBROJENÝ PAPÍRNÍK PORAZIT TRÉNOVANÉHO ZABIJÁKA?....... /// A taková to byla spokojená rodinka...., jenže jediná možnost, jak odstranit minulost je smrt! (Jenže umřete, když jste kurevsky dobrej bojovník...) Podle zásady - ,,každej dobrej skutek musí bejt po zásluze potrestanej“ – pátrá detektiv po minulosti Liu Jin xia. KDO JSI? CO JSI ZA ČLOVĚKA? V první hodině jeden souboj. Skvělej! Choreo, ve kterým Donnie dokáže vést bojovníky tak, že ublíží sami sobě. A pak ten detektiv ctící zákony. Do posledního písmenka, i kdyby to měla vodsrat jeho rodina, i kdyby šel proti zákonům v přírodě, i kdyby ....prostě je takovej, no. A v tom je problém. Já říkám: ,,debilní, negativníma emocema nabitej příběh, plnej debilních lidí, kteří mě serou“. No a co, že to tak chtěli?! Vedle toho mi chlápek, kterej nejde zranit mečem připadá naprosto normální! Můžu si dovolit napsat o filmu s D.Yennem, že je debilní? Zkusím to... JE TO DEBILNÍ !!! Já totiž zas až tolik v sílu blesku nevěřím! (To jste mě zas vytočili vy kluci šikmooký!) /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Nechápu, nač chce manželka používat rybí měchýř. 2.) Můj život je plnej výrazů jako: ,,Meridián Žen-jing; Šan-čung; Tchient...“. Léčím totiž své tělo a charakterové vlastnosti navzájem. 3.) Chci ve filmu hledat víc, než o čem je film a proto mi čtyři souboje stačí. 4.) Thx za titule ,,Lagardere“. /// PŘÍBĚH **** HUMOR ne AKCE ** NAPĚTÍ

EvilPhoEniX 

K filmu jsem měl veliké předsudky ( Nemám rád Wu xiu, dlouhá stopáž a historický podtext na mne nedělá velmi lákavý dojem) ale! klobou dolů, je to vážně pecka. Ve filmu se sice nachází pouze 4 souboje, ale za to dlouhé (5 minut) choreograficky dokonalé s precizní kamerou, dech beroucím vizuálem a úžasnými detaily. Hleděl jsem s otevřenou tváří, jak stylově Peter Chan si s kamerou pohrává a divák dostává vskutku spektakulární a nevšední zážitek i díky bravůrnému Donnie Yenovi. Potěší i role inteligentního detektiva Takeshi Kaneshira, který naopak vyráží dech svou chytrostí a rafinovaností. Dialogy, průběh děje a zvraty až neobvykle solidní na akční film. Užil jsem si to na 90%.

verbal 

Ach jo! A to mi místní obdivovatelka pošahaných bambusáckých peachovin přísahala na holý pupík, že se v tomhle vůbec nelítá!! Faktem je, že prvních dvacet minut měla pravdu. Pan Yen v té době yen unyle žvýká papír a sledujeme kýčovité obrázky rurální Číny. Pak se ale vše změní. Donník si dá pár Redbullů, což mu děsně napumpuje Chi, narostou mu křídla a je vymalováno! Až do závěrečného rozsypaného čaje se mě zase ti rýžožrouti snažili přesvědčit, že když Isaacovi padalo na hlavu to jabko, udělalo čtyři piruety, dvakrát opsalo horizontální elipsu, vyskočilo zpátky na větev, kde chvíli poskakovalo na stopce a teprve potom elegantním saltem se třemi vruty přistálo Newtonovi na palici. Ten, podle nejnovější Hong Kongské revize "Fyziky pro začátečníky", pod tím stromem chrápal, a tak mu cosi podstatného nepochybně uniklo! A to nemluvě o tom, že po finální scéně anihilace největšího hnusáka, by si měl pan Franklin svým patentem na hromosvod poškrábat hemoroidy! Do toho všeho ještě namixoval nějaký ten Wong dokonalé lekce bojové akupunktury. No nic, aspoň teď vím, že když někoho píchnu prstem nebo jehlou přesně 4,826 milimetrů nad šesté žebro, upadne mu prdel. Závěrem bych tuze rád připustil, že námět byl vcelku originální, bylo to hezky natočené a pan Yen se docela držel na uzdě, protože filetoval maximálně dva rachitické tíňany najednou, což je tak dvacetkrát méně než jeho běžný standard. Ale nepřipustím, byla to yen další šikmooká kravina! Avšak vzhledem ke včerejšímu zážitku u Empire of Assassins musím nádherné dvě vytlačit!




Dala bych tomu tak 70%. Má atmosféru, akční scény výborné, zajímavý styl skrzevá ty čakry, a konec ani idylický, ani dramatický.


2 komentáře:

  1. Vždy obdivuji, jaký máš přehled ve filmové produkci, mohla by ses živit jako filmový kritik. Ten zarputilý vyšetřovatel mně připomíná také inspektora Columba :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, Columbo byl také věčně se vracející týpek. Můj oblíbenec.

      Vymazat