sobota 13. července 2013

50 odstínůl šedi

O této knize jsem už slyšela a četla spoustu reakcí. Nadšených i naprosto zhnusených.
Mánie mi nevadí a nešprajcuju se jen proto, že se o knize (nebo o filmu) mluví.
Jinými slovy, když mě kniha zajímá, přečtu si ji, stejně tak i film, o kterém se mluví, raději zkouknu.
Protože, jeden nikdy neví.

Anotace:

Padesát odstínů šedé (Fifty Shades of Grey) je první díl erotické trilogie, kterou napsala E. L. James a zaujala tak čtenáře po celém světě. Studentka literatury Anastasia Steel má za úkol zpracovat rozhovor s úspěšným a bohatým podnikatelem Christianem Greyem (Grey = angl. šedý, odtud název knihy 50 odstínů šedé) Na domluvenou schůzku přijde muž, který Anastasii neuvěřitelně přitahuje. Je okouzlující, krásný, neuvěřitelně chytrý, svůdný a hrozivý. Nezkušená a nevinná dívka poprvé zažívá pocit, že nějakého muže chce. Z jedné strany ji odrazuje jeho záhadná rezervovaná osobnost a z druhé strany se mu strašně touží přiblížit. Starší a zkušený Christian není schopen odolat klidné kráse, důvtipu a nezávislému duchu mladé dívky. Ať chce nebo ne, musí si přiznat - touží po ní, chce ji...ale za svých vlastních podmínek. Anastasia je šokovaná i vzrušená Christianovými nezvyklými erotickými chutěmi. Váhá, ale není schopná mu odolat. Vášnivý živočišný vztah odkrývá jejich tajemství i temné sexuální touhy.

50 odstínů šedi mi nedávno vychvalovala kamarádka, která tomu propadla a jak říkala, začala číst v jedenáct večer a odpadla až s ranním kuropěním.
Naštěstí se mi přihodilo, knihu nalézt v nedaleké knihovně a hnedle jsem si ji půjčila.
No, nepropadla jsem tomu jako moje kamarádka.
Dokonce jsem ji dokázala odložit a dočíst rozečtenou Hru o trůny, která mi připadala dějově i emočně daleko nabitější. Ale Hra o trůny je dočtena a tak jsem se vrátila k Padesáti odstínům šedé.

Jedno plus mohu románku hned přičíst - čte se lehce. Vážně se to dobře čte, nic komplikovaného, děj se šine poslušně dopředu a fantazii lze popustit uzdu.
Další, co jsem nacházela, byla podobnost s Twilight tak silná, že mě to popouzelo.
Vážně, zdá se, že autorka se silně inspirovala Twillight ságou, tak silně, že snad cituje i jednotlivé věty.
Jediný rozdíl - nejsou tu upíři, ani ti krvelační, ani ti vegetariánští, zkrátka - civilní svět se vším všudy. (Nevadil by mi samotný fakt inspirace Twillight, koneckonců spousta románů se inspiruje předlohami, ale tohle bylo až příliš...)

Vezměme si hlavní hrdiny. Jak jsem četla, postupně jsem si je přiřazovala.
Anastázie - Bella.
Christian Grey - Edward.
Anin kamarád José - Jacob.
Christianův brácha - Emmet.
Christianova ségra - Alice.
A nevlastní máma, kterou Christian zbožňuje.
Také Anina kamarádka Kate, která se podezřele podobá Jessice, jen s tím rozdílem, že Anu opravdu podporuje.

Samozřejmě, jsou tu mírné odlišnosti, ale jděme dále.
Christian Grey je záhadný mladý muž, atraktivní, pohádkově bohatý a nepřístupný (a ne, není gay).
Anastazie je studentka, která končí poslední ročník vysoké školy a ve svých jednadvaceti je ještě panna. Navíc zdařile odmítá všechny své nápadníky, snad proto, aby se vzápětí mohla vrhnout do zvrácených sexuálních praktik s krásným Christianem.

Christian vlastní jakýsi podnik, který skupuje zkrachovalé podniky, zkrátka, vydělává hříšné peníze. V Anastazii vycítil slibný potenciál pro své milostné, nebo spíš sexuální hrátky - protože záhadný pan Grey má trochu perverzní sklony.
Též se paradoxně snaží Anu ochraňovat, kupuje jí auto, aby jezdila bezpečně, pořídí jí nový laptop, aby mohli spolu komunikovat a dbá na to, aby zdravě jedla a držela tajli, též pečuje o její zdraví.
Mimoto poslouchá operní árie a sám hraje velmi dobře na klavír, také pilotuje letadlo.

Anastázie... nevlastní žádný podnik, skončila studia, nemá žádné zkušenosti s muži a práci teprve shání.
Ale má jedno mimořádné nadání, jak se říká, odříkaného chleba největší krajíc - objevuje v sobě neuvěřitelné vlohy k sexuálním hrátkám. Opravdu, Anastázie je mimořádně nadaná žačka a své první zkoušky skládá na jedničku.

Trochu však nabourává Christianův zavedený stereotyp - protože tak trochu odmítá být zcela podřízenou bytostí, vznáší k němu požadavky, chce vědět víc o jeho životě, což je Christianovo tabu.
Skutečně, co vlastně formovalo charakter a vůli tohoto muže? Co zažil jako dítě, jak vyrůstal a jak dospěl v současnou podobu? To jsou otázky, kterými se Anastazie zabývá a snaží se jim přijít na kloub. A Christian, i když ho tato snaha proniknout k jeho tajemství očividně popouzí, postupně podléhá a Ana se krok po krůčku dozvídá jeho minulost.
Tím se liší jejich vztah od desítky těch bývalých.

K románu samotnému - není až tak perverzní, jak jsem čekala, ale je dost ujetej. Christian je tak trochu vyšinutej, ale pokud nachází objekty (ženské objekty), které s jeho vyšinutostí souhlasí, není žádný problém. Autorka má očividně rozbujelou erotickou fantazii, kterou přenesla do své románové vize. Navíc s vidinou dvojice dominující a podřízená, pán a jeho otrokyně, bezvýhradná oddanost a ochota splnit každé přání.
Román také neobsahuje pouhé sexuální hrátky, je tam klasický příběh seznámení i průběh jejich vztahu, mihne se tam rodina Christiana a rodina Anastazie (ano, její maminka je natřikráte rozvedená a znovu provdaná, blázínek, o kterého je třeba pečovat a kterého je třeba kapku kontrolovat - Twillight), vyskytne se nejen Anino nadšení pro sex a vše s tím spojené, ale i pochybnosti o normálnosti jejich vztahu, o jejich budoucnosti...)

(několik ukázek z knihy, omluvte mizerný sken, nějak mi to blbne)


Jako letní oddychovku můžu doporučit. Pokud od románu nečekáte žádné hluboké myšlenky a komplikované děje, můžu doporučit. Pokud hledáte něco, co zabaví a nad čím nemusíte moc přemýšlet, můžu doporučit.
Navíc, čte se opravdu dobře, lehce.

Ale jestli jste ctitelé rafinovaných románů s opravdovým napětím nebo komplikovanou zápletkou, pak tuto knihu vynechte.

P.S. mimo odkaz na Twililght tu vidím další odkaz, na Absolventa, viz paní Robinsonová.
Román by mě možná tolik neštval, kdybych nečetla Twillight a neviděla v něm tolik podobností, proto asi budou ve výhodě ti, kteří Twillight nečetli a nebudou zatíženi neustálým srovnáváním. (A Twilight se mi líbil)
Navíc mi to připomíná 9 a 1/2 týdne...
 
P.P.S. - podobnost s Twillight není náhodná, autorka začala tyto příběhy psát jako fan fiction na tohle téma, takže pak je to ok.

P.P.P.S. vnitřní bohyni bych občas s chutí nakopla.
Ale přesto... Božíčku.
Zkuste to.



Žádné komentáře:

Okomentovat