Moulin
Rouge vznikl v roce 2001 a dodnes lituji, že jsem jej neviděla v kině,
na velkém filmovém plátně. Musel to totiž být úžasný zážitek.
Nezbývá,
než se spokojit televizí. Ale i tentokrát Moulin Rouge přinese gejzír
neuvěřitelných dojmů a emocí. Ten film je barevný, barevný tak, že vás
přechází zrak a připadáte si, jako by vás hodili na horské kolo a vy se
jen necháváte unášet.
Příběh
sám je úplně primitivní. Láska chudého pisálka, krásné a ve společnosti
oblíbené kurtizány a komplikace v osobě vévody, který si činí nárok na
kurtizánu i celý Moulin Rouge.
Přitom to bylo
celé omyl a nedorozumění. Ve chvíli, kdy Ziegler, majitel Moulin Rouge,
domlouvá dostaveníčko s krásnou Satin vévodovi, se do celé scény
připletl začínající pisálek, který chtěl Satin získat pro svůj plán a
získání sponzorství pro novou divadelní hru Spektakulární spektákl.
Jak
už to bývá, čirou náhodou si Satin splete pisálka s vévodou. V tu
chvíli jsou totiž oba stejně noblesně oblečeni. V domnění, že jde o
vévodu, rozehrává Satin svůj šarm, navíc se jí domnělý vévoda i líbí,
takže, no problema.
Problema ale začne, kdy Satin zjistí svůj omyl.
Rozhodnout
se pro nemajetného, ale milovaného pisálka, nebo pro majetného, leč
nemilovaného vévody? To není pro Satin lehká volba, zejména, když jí
majitel Moulin Rouge neustále klade na srdce i na rozum - šou musí jít
dál!
A taky je tu ta nemoc...
Dál už
rozepisovat nebudu. Musím říct, že film mě uchvátil, včetně určité
kýčovitosti, která však do tohoto příběhu patří. Oslnivé kreace ve
chvíli, kdy si Satin a Kristian vyznávají lásku, se blíží disneyovským
zářícím ohňostrojům. Půlnoční Paříž ve svitu měsíce, s pohádkovou noční
oblohou, je spíš vysněným obrazem, než skutečností. Skvělé moderní(!)
písničky, vložené do muzikálu, kupodivu podporují bláznivý a omamný
dojem, který příběh přináší. A všechno to splývá dohromady a splétá
třpytivou divoce barevnou krajku.
Moje
nejoblíbenější scény? Těžko říct, je jich několik, od setkání se zelenou
absintovou vílou, přes divoký kankán, milostné vyznání pod hvězdami,
bláznivý tanec pro vévodu a silně emotivní láskou nenávistné tango.
Možná
jste Moulin Rouge viděli, možná ne. V každém případě, doporučuji.
Nekomplikovaný příběh, který vás přesto strhne a vyždíme vás z citů.
Za mě 100%. Bez váhání.
Na upoutávku lahůdkový trailer
Moulin Rouge
- Moulin Rouge!
- Moulin Rouge
Muzikál / Romantický / Drama
Austrálie / USA, 2001, 123 min
Režie: Baz Luhrmann
Scénář: Baz Luhrmann, Craig Pearce
Kamera: Donald McAlpine
Hudba: Craig Armstrong
Hrají: Nicole Kidman, Ewan McGregor, John Leguizamo, Jim Broadbent, Richard Roxburgh, Garry McDonald, Jacek Koman, Natalie Jackson Mendoza, David Wenham, Kylie Minogue, Plácido Domingo, Tara Morice, Ozzy Osbourne, Nash Edgerton, Kiruna Stamell, Tim Elliott, Deobia Oparei
Muži
chladnou, jak půvaby vadnou a léta začnou přibývat. Ať je broušený tak
či onak, diamant nic nepřekoná, diamant je náš nejlepší kamarád...
Paříž, 1900. Byl jeden hoch, zvláštní, okouzlený hoch, smutný pohled
měl, byl však velmi moudrý, jednoho dne, jednoho zázračného dne potkali
jsme se na cestě záhadné a při tom, jak jsme si o mnohém povídali, o
bláznech a králích, tak mi pověděl: To nejkrásnější, co můžeš poznat, je
lásku dát a v lásce být milován. Moulin Rouge. Noční kabaret. Tančírna a
bordel. Jeho majitelem byl Harold Zidler. Království nočních rozkoší,
kde bohatí i chudí chodili za mladým a krásným podsvětím. Nejkrásnější
ze všech tam byla žena, kterou jsem miloval. Satine. Byla kurtizána.
Prodávala mužům svou lásku. Říkali jí jiskřivý diamant. Byla hvězdou.
Žena, kterou jsem miloval, je...
...mrtvá. Je tomu rok, co jsem přijel do Paříže. Psal se rok 1899, bylo to milostivé léto lásky. Nevěděl jsem nic o Moulin Rouge, Haroldu Zidlerovi ani Satine. Svět žil bohémou a já přijel z Londýna,abych byl její součástí. Na vršku poblíž Paříže stála vesnice Montmartre. Nebyla to, jak mi řekl otec... hříšná vesnice! ...ale bohémský svět, hudebníci, malíři, spisovatelé. Říkalo se jim děti revoluce. Ano, měl jsem žít bez halíře a měl jsem psát o pravdě, kráse, svobodě a o tom, v co jsem věřil nejvíc ze všeho. O lásce.(oficiální text distributora)
...mrtvá. Je tomu rok, co jsem přijel do Paříže. Psal se rok 1899, bylo to milostivé léto lásky. Nevěděl jsem nic o Moulin Rouge, Haroldu Zidlerovi ani Satine. Svět žil bohémou a já přijel z Londýna,abych byl její součástí. Na vršku poblíž Paříže stála vesnice Montmartre. Nebyla to, jak mi řekl otec... hříšná vesnice! ...ale bohémský svět, hudebníci, malíři, spisovatelé. Říkalo se jim děti revoluce. Ano, měl jsem žít bez halíře a měl jsem psát o pravdě, kráse, svobodě a o tom, v co jsem věřil nejvíc ze všeho. O lásce.(oficiální text distributora)
Dodatečné zdroje:
obrázek z imdb.com, pinterest.com, fanpop.com, trailer z youtube a oficiální text z čsfd.
Film můžete rovněž najít ZDE.
A na závěr několik vybraných komentářů z čsfd, které mluví za vše:
Kankán na Nirvanu v úvodu, T.Rex a "Děti revoluce" na závěr a mezi tím
Roxanne jako tango, z jehož choreografie a střihu mám husí kůži ......
něco tak drzýho, nevkusnýho a nádherně odvazovýho se jen tak nevidí.
Asi po patnácti minutách od začátku projekce jsem měl na jazyku slova
jako nesnesitelná přestylizovanost, nevkus, kravina... a nebyl jsem
daleko od vypnutí. Ale pak, a ani jsem si nestačil všimnout, kdy přesně
se to stalo, jsem si uvědomil, jak moc se mi to začalo líbit. Takovýhle
totální názorový obrat během sledování filmu jsem u sebe snad ještě
nikdy nezpozoroval. Sice si nedovedu dost dobře rozumově vysvětlit, proč
dávám takovému kýči pět hvězd, ale prostě - jinak to nejde.
Co se týče viscerálního prožitku, jde o těžko popsatelné převyprávění,
přezpívání a přebarvení mýtu o Orfeovi. Film zřejmě vymyšlený a natočený
pod vlivem absintu (za asistence absintové víly s tělem Kylie Minogue)
ovšem není (jenom) bezmyšlenkovitou muzikálovou extravagancí. V míšení
stylů lze vysledovat řád, diktovaný hlavní dějovou linií. První
romantické okouzlení se nese v jiném duchu než milostné námluvy ve
"Slonovi" a zcela odlišně je pojatá druhá, pomalejší a méně třpytivá
polovina filmu, odhalující, že jádrem vyprávění po celou dobu nebylo nic
komplikovanějšího než ten nejklasičtější příběh tragické lásky. Luhrman
však vyprávěcí schémata klasických románů paroduje, zveličuje nebo
rozbíjí. Důsledně při tom vytěžuje popkulturní rezervoár, v němž najdete
The Sound of Music i French Cancan, Marilyn Monroe i Nirvanu, screwball
komedii i commedii dell'arte. Neustávající, pouze různě rychlý rej
obrazů a zvuků brání tomu, aby film na jediný okamžik zevšedněl. Pořád
na co koukat, co poslouchat, nad čím přemýšlet. Třeba nad tím, zda je
zrovna napodobován styl muzikálů z Bollywoodu, od Minnelliho nebo od
Berkeleyho, zda jde o narážku na Ophülse, Felliniho nebo Sauru. Stejně
jako v jiných jeho projektech, nešlo Luhrmanovi ani v nejmenším o
historickou věrnost. Proklamovaným cílem bylo zprostředkovat divákovi,
jak mohlo místo typu Moulin Rouge v letech své největší slávy na
návštěvníky působit. Ne fakta, ale zážitek. Tehdejší kulturu
reinterpretuje z dnešního úhlu pohledu. S výpomocí současných umělců
hledá vhodné vizuální a hudební paralely k tomu, co bylo tehdy v módě,
ale co už by na nás dnes působilo zastarale a usedle. Moulin Rouge je
film "pohupující" se na hraně mezi absolutním kýčem a emocionálním
tornádem. Pro mne jde o výjimečné dílo v dobrém slova smyslu
postmoderního režiséra a o jeden z audiovizuálně nejbohatších filmů,
jaké kdy byly natočené. 95% Zajímavé komentáře: belldandy, Eddard, Aiax, Natascha, Callas, El Loco, Tequila
Zpočátku jsem nevěřila vlastním očím, na jaký že nechutný kýč to
vlastně koukám - vcelku pěkné, většinou notoricky známé hity, předělané
do moderní podoby a nastrčené do těch nejabsurdnějších scén (nejvíc mě
dostal kus Smells Like Teen Spirit, zpívaný úchyláky, kteří se chtějí v
Moulin Rouge "pobavit") - avšak po chvíli mě napadlo, že je to vlastně
docela originální a koneckonců i celkem sympatické - a právě tu
originalitu nemohu neocenit, jelikož jsem na originální věci dosti
vysazená. Naproti tomu románek dvou hlavních postav mě nechával docela v
klidu - chlapec mi byl snad až trochu nepříjemný. No celkově bych
řekla, že za to, že jsem se asi téměř celou dobu nenudila a za
zmiňovanou sympatickou originalitu, bych ty ušmudlané 4* mohla dát -
ruka mi z toho snad neupadne...(doufám)
Žádné komentáře:
Okomentovat