pátek 6. června 2014

Sametka, bezinkový sirup a dárečky od srdce

6.6.2014 receptury - to kvůli sirupu

Tento týden byl docela pestrý na události, aspoň pestrý v mém malém soukromém vesmíru.

Tak třeba jsem využila jediného dne, kdy bylo poměrně hezky a nepršelo a vydala se fofrem na pár bezinek, protože jsem měla v plánu uvařit ještě jeden sirup, tentokrát s příměsí meduňky.
Recept nebudu uvádět, je zhruba stejný jako milion receptů na netu.
Anebo jo, jen tak zběžně:

Asi litr a půl vody (většinou se berou dva až tři)
Asi 28 květů bezinek (různé velikosti)
Asi 6 snítků meduňky, kde jsem otrhala lístečky na kousky
2 citrony a půlka sáčku kyseliny citronové
Asi kilo a půl cukru

Vodu jsem převařila a nechala vychladnout.
Do sklenice jsem nacpala opláchnuté květy bezinek (je třeba je lehce oprat, abych je nenaložila i s breberkami), proházeno lístečky meduňky a pokrájenými kolečky citronů. Citrony jsem taky předem oprala, protože šly i se šlupkou.
Jo a je dobré z těch citronů odstranit jadýrka.
Bezinkovo-meduňkovo-citronovou směs jsem zalila vychladlou vodou, přimíchala do nálevu půlku sáčku kyseliny citronové, přiklopila pokličkou a nechala 24 hodin.

Druhý den jsem bylinkový výluh zcedila, do nálevu přidala cukr a nechala prohřát asi na 60°C, tedy tak, aby se rozpustil, ale nevařil. Promíchala a po úplném vychladnutí jsem sirup slila do pet lahve. Lepší by byl do skla, ale nemám na skleněnou lahev patřičný závěr.

Ochutnala jsem a je vážně výborný!

P.S. návod na dávku 2 l bezinkového sirupu jsem připsala na konec článku





 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ve středu jsem oproti radosti z povedeného díla zažila šok.
Klepu si klidně do počítače a najednou se do místnosti dořítí Sametka. Vyděšenej, roztřesenej a mokrej jak myš. Voda z něho jen crčela. Hned mi docvaklo, co se stalo a představa, co se mohlo stát, mi sevřela žaludek. Pitomečku pitomej! No jasně, spadl do sudu s vodou. Nebo spíš, asi sklouznul, protože hlavu měl suchou, mokrej byl od krku dolů. Rychle jsem ho vyfrotýroval, pohladila a na uklidnění šoku jsem mu nalámala masovou tyčinku, co má tak rád. Zblajznul ji v okamžiku.
Sametku, zlatíčko, myslím že s výpravami na dvůr máš utrum. Nebo, přinejhorším, pouze s dohledem.
Ta představa, že by tam zahučel a já ho našla utopenýho, mi fakt neudělala dobře.

Můžu říct, že po uschnutí už ho zase popadly roupy, promenádoval se po okenních parapetech, po televizi, a v závěru zalezl pod počítač a lovil mé prsty na klávesnici.

P.S. dodatek - v sudu jsem měla opřenou plochou tyčku, už předtím, takže v případě nouze se jí může kočka zachytit. Ale přesto může dojít k nehodě, takže jsem udělala opatření a našla dost velký kus, který by mohl sloužit jako dekl. Sud je teď zadeklován a nebezpečí se snížilo na minimum.





 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  
Poslední radůstkou tohoto týdne (i když ještě není u konce) je milý dáreček od Kitty. Poslala mi pěkný hrnek s vlastoručním věnováním a krásnými kytičkami, milý dopis a taky lahvičku bylinkového likéru, na posilnění. Kitty, děkuji moc!
A když jsem u těch dárků, ještě bych chtěla přidat pohlednici, co mi poslala Mniška. Mnišku určitě znáte, před časem se odmlčela na blogu, ale věřím že se k blogování vrátí. Zatím je na stáži v zahraničí a podle všeho se jí tam moc líbí. Krásné město, krásné prostředí a co víc, velice milí lidé. To je dnes téměř zázrak!
Děkuji i Mnišce, že si vzpomněla!



P.S. k bezinkovému sirupu:

toto byla upravená verze. Normálně se dává na 2 litry vody asi 30 květů.
Doporučuji dva citrony, dodají sirupu šmrnc.
Na litr vody asi kilo cukru, tedy na dva litry dvě kila cukru (můžete dát o trochu méně, ale je to sirup, tedy měl by být sladký).
Na dva nebo tři litry vody celý sáček kyseliny citronové.
Jinak, postup je stejný...

A komu se podaří, tak přeji dobré pochutnání s bezinkovou šťávičkou, nebo čajem oslazeným bezinkovým sirupem.
 
 

Žádné komentáře:

Okomentovat