středa 11. února 2015

Alceste

Říká se, že poezie je hudba pro duši. Také se říká, že hudba je dramatický jazyk vášní. Bez podpory hudby, jazyk básníka je méně expresivní, bez pomoci poezie je hudební výraz neefektivní.

Tato slova pronesl Johan Henrik Kellgren ve Stockholmu v roce 1785 a tím shrnul novou estetiku opery, kterou do svých děl vdechl právě Gluck. A právě Kellgren byl částečně zodpovědný za švédskou adaptaci Alceste, která byla poprvé odehrána v Drottningholmově divadle ve Švédsku.

Kdo je vlastně Gluck a o čem opera Alcestes pojednává?

Christoph Willibald Gluck se narodil v Čechách v roce 1714. K hudbě tíhl už od mládí, kdy studoval operní styl v Praze a ve Vídni. Z velké části i jako samouk-skladatel. Jeho studia skončila v Miláně v roce 1741, úspěšnou italskou operou Artaxerxés.
O čtyři roky později navštívil Londýn (kde se setkal s Handelem) a dalších šest let žil jako nezávislý hudebník. Účastnil se operních představení v Drážďanech, Hamburku, Kodani, Mnichově a Neapoli. (Světoběžník!)
V roce 1952 byl jmenován Konzertmeister v Sasko-Hildburghausenu, a usadil se ve Vídni, která se stala jeho trvalým domovem až do roku 1787, kdy zemřel.

Gluck píše a skládá nejen opery, ale i baletní hudbu a v roce 1761 spolupracuje s radikálním choreografem Gasparo Angiolini na baletu Don Juan.
Ve spolupráci s básníkem a libretistou Ranieri de Ćalzabigi vytvořil tři opery - Orfeo, Alceste a Paride ed Elena, kde se odrazilo umělecké cítění Gluckovo a estetické ideály Calzabigiho.

O čem je opera Alceste?

Vychází z Legendy o Alkéstis, dceři Pelialis a manželce krále Admeta v Thesálii. Admetus má zemřít a po slavnostní modlitbě k bohu Apollonovi dostává odpověď - může žít, pokud se najde někdo, kdo zemře místo něho. Alkéstits je jedinou osobou, ochotnou zemřít místo svého manžela a nabízí sama sebe jako oběť bohům.
Král se uzdravuje, ale také se dozvídá, za jakou cenu - tu cenu odmítá, přesto však Alkétis zemře. Král i lid truchlí pro Alkétis, v tu dobu přichází do města Hérakles a rozhodne se Alkétis vyvést z podsvětí. Zatímco se vydává do podsvětí, král Admetos chce vyměnit svůj život za Alkétis a prosí boha podsvětí Tanatha, aby mu umožnil zemřít místo milované ženy. Současně se Hérakles snaží osvobodit Admedovu manželku z náručí smrti - a tato snaha a společné úsilí o záchranu věrné ženy obměkčí boha Apollona, který propouští všechny tři zpátky k životu.


Alceste-gluck-a.c.antonacci



 

V čem je tato opera trochu jiná?
Gluck se snaží vyvarovat přílišných hudebních kudrlinek, příliš zdlouhavých, až únavných pasáží a opojení zpěváků z vlastních hlasových možností. Stejně pozměňuje předehru tak, aby seznámila diváky s povahou příběhu a naladila je na další dějství. Hledá jednoduchost, srozumitelnost, vstřícnější vůči divákům.

Alceste nedosáhla velkého úspěchu při svém prvním uvedení ve Vídni, ale velkou přízeň a ovace získala o devět let později, při uvedení v Paříži (prosinec 1767). Byla stvořena ve dvou provedeních - s italským libretem, a ve francouzštině.

Nevím, v jakém úseku je odzpívána tato árie, ale už na první poslech je dramatická, z písně je cítit smutek a odhodlávání se k nelehkému kroku. Na mě je až příliš syrová a pochmurná, mám raději jemně laděné skladby, ale emoce dovedu vycítit i v tomto dramatickém zpěvu. Od Glucka znám jinou skladbu z opery Orfeus a Euridyké, kterou si občas i pouštím, harmonická, příjemná a uklidňující.
I když si občas pustím vážnou hudbu, nejsem příliš operní typ. Zato vím určitě, že by se Alcestis líbila mému tátovi - ten totiž operní zpěv miloval.

Dance of the blessed spirits





Perličky:
Alceste byla v roce 1999 i zfilmována jako TV film, ve francouzské produkci.
Alkétis sama je přijata jako symbol ženské ctnosti a manželské lásky.
Viděla jsem i na eshopu Superstarshop jako operu na dvou CD discích, v ceně 87.710 Kč (což nepochopím). Zjistil by někdo, v čem je háček?

Článek o opeře Alceste a jejím autorovi Gluckemu je do soutěže u Le Fille Ash.

1. Dle zadání zjistit pár informací o autorovi díla a o díle samotném
2. Zjištěné info sepiš do článku na Tvém blogu + vlož odkaz na úvodní článek o projektu a jeho logo (logo + článek najdeš ZDE)
3. Odkaz na vámi publikovaný článek pak prosím pošli opět mně jako odpověď na tento email a pokud máš facebook, sdílej ho ve facebook akci, kterou jsme přímo pro tento projekt založila (ZDE), pokud facebook nemáš, nevadí. Odkaz nasdílím za Tebe!
4. Ve chvíli, kdy publikuješ první článek, chvíli vyčkej a kontroluj úvodní projektový článek na mém blogu a vyber si některý z jiných publikovaných článků od jiných blogerů.
5. V totmo článku si hlavně poslechni hudbu, kterou dostal bloger přidělenou a pak, ještě zčerstva, publikuj na sv=m blogu druhý článek (tentokrát s odkazem na článek daného blogera, ne na můj úvodní!!) a jeho přidělený hudební kousek zhodnoť.

Aby bylo hodnocení jednodušší, stačí, když odpovíš na tyto otázky:

1. Jak na mě hudba působila?
2. Co v hudbě slyším?
3. Když jsem četl/a o autorovi úryvku, je to, co jsem si o něm přečetl/a, v hudbě také poznat? Promítá se do hudby jeho povaha / životní události...?
4. Úryvek se mi líbil / nelíbil! Proč?
5. Poslechl/a by sis něco dalšího od tohoto autora? Proč?
6. Další mé postřehy, komentáře, názory...

Děkuji Ash za toto zadání, protože jsem si krapítek rozšířila obzory a dozvěděla se něco víc o skladateli, a hlavně, o této opeře, kterou jsem dosud neznala.

Žádné komentáře:

Okomentovat