úterý 10. února 2015

Jsem v alternativním světě

Někdy si připadám jak v Jiříkově vidění a poslední dobou (asi deset let) mám pocit, že se svět proměnil.

Začalo to nenápadně a až před dvěma týdny, jak jsem byla v Brně a popsala tu historku s dvojím viděním jednoho vchodu do jedné budovy, mě to napadlo.
Jsem v alternativním světě!

Napadlo mě, proč jsem tenkrát do těch dveří nevstoupila, do těch dveří s Raiffeisenkou (kde měla být správně chodba k výtahu). Co mi bránilo vejít dovnitř a prozkoumat to?
Dostala bych se jinam? Podobně jako Lucinka do Narnie? (jen s tím rozdílem, že by se jednalo o úplně stejný svět, jen trochu jiný).

Všimla jsem si, jak nenápadně se mění slova. Všechny kytky, co jsem znala, se tu jmenují jinak. Zlatý déšť není zlatý déšť, pampelišky nejsou pampelišky. Snad ani šeříky už nejsou šeříky.
A dál? Kdy se z paradentózy stala parodontóza?
A kdy se z pediatrie stala podiatrie?
A co hůř, vůbec nikdo se nad tím nepozastavuje.

Takže, je mi to jasný. Jsem v alternativním světě. Ve světě plném éček a podiatrií. Ve světě plném pozlacených reklam a neskutečných možností. V tom mém starém světě budou zřejmě ještě štítky děrné a počítače zvíci místnosti. A zdravé jídlo a zdravá mysl. Možná že v tom starém skutečném světě ještě žije moje máma a třeba jsem já ta nezvěstná, ta, kterou oplakává a kterou už v srdci vidí mrtvou. V tom starém skutečném světě žije možná obklopena vnoučaty, které jí přinášejí radost.

A já jsem se tu nějak octla a snažím se probíjet, jak se dá, ve světě, který nechápu a který se snažím pochopit a občas se mi daří a občas ne. I já se měním v něco, co jsem nebyla a vzpomínky mám možná implatované. Fotky - jsou skutečné nebo fiktivní? Mám skutečné vzpomínky?
A vůbec, kdoví, jestli jsem se tenkrát opravdu neutopila a tohle není moje peklo.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
Zatracená podiatrie. (Ta mě nakopla k napsání tohoto ulítlého článku, který neberte zas až tak moc vážně. Jen mě vytočilo, jak se změnily některé věci, včetně pojmenování, a bere se to úplně normálně, jako by to bylo odjakživa. Přitom, opravdu jsme říkaly nohám pedy, šlapalo se do pedálů, nikoliv do podálů a zubař byl dentista, nikoliv dontista. Takže fakt nechápu, kde se vzaly ty změny slov a kdy se infiltrovaly natolik, že to nikoho nepřekvapuje.)

Obrázek můj, zkreslený v programové úpravě.
 
 
Dnes přidávám vaše komenty coby názory.
 

Komentáře

1 Kitty Kitty | E-mail | Web | 10. února 2015 v 11:31
Změny k horšímu jsou všude. Hlavně pro bezbřehou globalizaci. Ve vzdělávacích pořadech mluví znalci s tolika cizími slovy (i v poledním ženským pořadu), že fakt mě stoupá adrenalín, když to slyším. Mají nás už prvoplánově za blbce, který ohromí odborný výrazivo, ač nám neřekne nic? Je to pro mě podnět (jak jinak - frflavku) k úvaze. To se zase nad psaním článku zase budu hodiny zlobit. Ale je to tak, jsi normální - pro svět, kde jogurt nebyla směs fůzných bifidů a éček. Kde spořitelna nebyla rajfajzenka a nebylo potřeba se mít tak na pozoru před podvodníky. Řešení vidím v možnosti udržet si svůj "selský svět a rozum". Pro mě určitě. Jsi normální, jen svět kolem se zbláznil (chtějí, abychom viděli "Narnii"). Drž se svých kořenů,  budeš nohama na zemi :-)
2 VendyW VendyW | E-mail | 10. února 2015 v 11:47
Hele, neboj, pediatrie nezmizela jen k ní přibyla i ta podiatrie. Dřív se nám o nohy nikdo z doktorů nestaral tak teď už mají svou lékařsku disciplínu aby jim to nebylo líto.....
3 Intuice Intuice | E-mail | Web | 10. února 2015 v 12:11
Ani mi nemluv! Dnes je změn tolik, že to nestačím vstřebávat a tím pádem se už ani nad tím nepozastavuji. Obrázek je pěkný, zdařilý. :-)
4 Van Vendy Van Vendy | Web | 10. února 2015 v 12:45
[2]: Ježiš, tak tos mě uklidnila, já už si fakt připadám jak Alenka za zrcadlem. :-D Dík!
[1]: Moc dobře napsáno! Nesmíme si připustit, že ty změny (a hlavně šmejdové podvrhy) jsou normální součástí normálního světa. Ono to fakt vypadá, že je to normální součást normálního světa - vem si jen reklamu, kde se ženská rozplývá nad poctivou smetanou, poctivou kávou nebo poctivým jogurtem. Jako by to bylo něco vyjimečného. A přitom by to mělo být úplně standartní! Nadstandartu bych přišila něco extra...
[3]: Taky mám podobný pocit... obrázek je normálně barevnější, moře modrozelené, skály skalní a plachta na loďce nachová. Tohle je taková nočněmůrová úprava. :-)
5 Joina Joina | Web | 10. února 2015 v 15:53
Taky jednou za čas nad tím přemýšlím. Ty kytky mi taky nejdou na rozum. A občas si říkám, hraji a hrála jsem spoustu virtuálních her, kde jsou lidičky a staráš se o ně, taky to vypadá kdyby jsmy byli mi hra a někdo se o nás jako by staral. Někomu to jde dobře a jinému zase ne.
6 Ella Ella | E-mail | Web | 10. února 2015 v 16:37
Panejo, děkuji za tenhle článek. Donutilo mě to také se zamyslet. Máš naprostou pravdu, změn je už tolik. Co bude dál? Jak to bude pokračovat? Opravdu, pěkné! Ten obrázek se mi moc líbí :)
7 Čerf Čerf | E-mail | Web | 10. února 2015 v 16:53
Buď v klidu, pediatrie a podiatrie jsou úplně odlišné zdravotnické disciplíny a obě mají plné právo na existenci jazykovou i faktickou :-). Vývoj významu slov je jedna z nejzajímavějších disciplín jazyka a ne vždy se v daném případě jedná jen o módní máplavu. Problém je, že je čím dál méně lidí, kteří ovládají latinu a klasickou řečtinu, ze kterých jsou podobná slova většinou odvozená, takže smysl a souvislosti nejsou vidět na první pohled.
8 Čerf Čerf | E-mail | Web | 10. února 2015 v 16:55
Ještě než se stihneš pohoršit, že dříve existovalo slovo "náplava" a dnes se už používá i "máplava", přiznávám, že v mém předchozím komentáři jde o pouhý překlep :-).
9 Miloš Miloš | Web | 10. února 2015 v 17:06
Tchyně pampeliškách říká pumpelky.
Myslím, že u květin často jde o směšování hovorového a odborného názvu, např. prvosenka a primula.
10 Berry Berry | Web | 10. února 2015 v 17:12
Sluni, dovolím si tě vyvést z motanice tří slov:
pediatrie - oddělení dětského lékaře
pedikúra - ošetření nehtů na nohou
podiatrie - lékař specializující se na nohy (bolesti, záněty, ...)
(a všechno je to z různých latinských slov - přišlo mi to divné, tak jsem udělala velmi bleskový google průzkum a mělo by to být takto)
11 Janinka Janinka | E-mail | Web | 10. února 2015 v 17:20
Taky si občas připadám jako exot, ale nějak se adaptuju. Nicméně pořád tu je pediatr, ta jistota! :-)
12 Van Vendy Van Vendy | Web | 10. února 2015 v 17:21
[5]: To je po čertech zajímavá myšlenka! 8-)
[6]: Změny probíhají nějak moc rychle a to se mi nelíbí... ale s tím nic neudělám, bohužel. Musím je akceptovat, ale někdy mě to vážně štve.
[7]:[10]: Už jsem klidnější, osvětlila mi to i VendyW. Ale stejně... jaký je rozdíl mezi paradentózou a parodontózou? Víte? Vlastně, můžu se podívat na gůgl... :-?  8-)
[8]: Už jsem se lekla. Tak jo, vysvětlení beru! :-D
[9]: No právě. A pak je v tom pořádný misch-masch. :-D
[10]: Právě to pedi mi sedlo na pediatrii. Podiatrii jsem vážně slyšela poprvé v životě. A to už je sakryš co říct. 8-O  8-O  :-)
13 Bloud. Well Bloud. Bloud. Well Bloud. | E-mail | Web | 10. února 2015 v 17:28
Přiznám se, že o podiatrii a dontistovi slyším prvně!:)
14 Berry Berry | Web | 10. února 2015 v 17:30
[12]: Tam už rozdíl není dle lékařských latinských slovníků apod. A omlouvám se za zdvojování informací, nějak jsem to přehlédla v komentáři ;-) Právě mi ta slova přišla povědomá, ale myslím, že buď ze školy nebo něčeho... Fyzicky jsem to oddělení neviděla.
15 Sugr Sugr | E-mail | Web | 10. února 2015 v 17:58
Já si spíš někdy myslím Vendy, že jsem v pr...i, než v alternativním světě! :-D
Obrázek je moc pěkný, tajemný, až děsivý! ;-)
16 Anidea Anidea | E-mail | Web | 10. února 2015 v 18:02
Tenhle pocit má asi kde kdo... Svůj blog mám vlastně jen kvůli tomu.
Nedávno jsem viděla dokument o kvantové fyzice ve kterém tvrdili, že kdykoli kdokoli udělá rozhodnutí, vesmír se rozštěpí a vzniknou z něj dva. V jednom se funguje podle rozhodnutí A a ve druhém podle jiného rozhodnutí B. A tak donekonečna. Takže s maminkou máš pravdu. Existuje mnoho vesmírů, kde žije šťastná obklopená vnoučaty a mnoho vesmírů, kde nežiješ Ty. A mnoho vesmírů se zdravou stravou a děrnými štítky.
P.S. Víš, že jsem si podiatrií apod. nevšimla?
17 Malkiel Malkiel | E-mail | Web | 10. února 2015 v 19:30
Ona ta změna jmen není žádnou novinkou. Třeba ještě v první polovině minulého století se řídícímu pracovníkovi celkem logicky říkalo "řiditel". Teprve po válce se z řiditele najednou stal "ředitel". Tedy zřejmě někdo, kdo ředí, nikoliv řídí. ;-)
18 Kerria Kerria | Web | 10. února 2015 v 19:40
Žijeme v "náhradní" realitě. Všude jsou samé náhražky. Když jdeš do obchodu, musíš si na etiketách přečíst, jestli je čokoláda opravdu čokoládou, jogurt jogurtem, šlehačka šlehačkou, máslo máslem a jestli je v šunce vůbec nějaké maso. Jsem osudu nesmírně vděčná, že mě včas zavál na venkov a nemusím ty současný sr..ky jíst.
19 annapos annapos | Web | 10. února 2015 v 20:09
Ty jsi mlaďoch, s prominutím, tak se v tom případě vžij, jak tou skříní projde něco jako já? Snad bych ani tramvaj Praze nevstřebala, děda mě nasměruje a já jdu jako robot a zírám na tu jinou realitu s úžasem a nejsou to jen slova, co mě udiví, jsou to naprosto jiná města, jiní lidé a ten fofr a změny, prostě nestíhám ani vnímat.
20 Beatricia Beatricia | Web | 10. února 2015 v 21:29
Ze všeho nejdřív chci pochválit tvůj senzační obrázek. Magneticky mě přitahuje a studuji jeho hlubiny.
Ty hlubiny článku mě nutí k přemýšlení nad tou jazykovou ekvilibristikou. Velice se ti to povedlo. :-)
21 Melissa Melissa | Web | 11. února 2015 v 0:43
Pediatrie a podiatrie jsou dvě naprosto rozdílná slova,jejichž význam už tu byl napsán.Jinak nové pojmenování slov např.parodontóza místo paradentóza-je to jedno a to samé,jenom ten druhý název zavání komunismem,kdy se to všechno právě takhle špatně vyslovovalo. :-P
22 signoraa signoraa | Web | 11. února 2015 v 11:04
Podiatrie už tu byla vysvětlena a já jsem ráda, že zůstává i ta pediatrie. :-D S tím "pod" už jsem se setkala před mnoha lety. Jeden náš známý vystupoval ve Varieté Praga coby "antipod" a když jsem se ho ptala oč jde, vysvětlil mi, že žongluje nohama. Takže od té doby vím, že "pod" patří k nohám.
Jako v jiné dimenzi se cítím dost často, ale přičítám to svému věku, ochabující mysli a nedostatku kapacity mého mozku. Prostě se smiřuji s tím, že na něco už nemám. :-D
23 Péťa Péťa | E-mail | Web | 12. února 2015 v 22:55
Nedávnou jsem koukala na jeden díl Hvězdné brány, ve kterém se pomocí nějakého děsně šikovného zrcadla dostali hlavní hrdinové do alternativního vesmíru. Bavilo mě, jak můžou malá rozhodnutí ovlivnit celý následující život. Nerada bych to ale zažila :) Snad se co nejdřív dostaneš zpátky a pediatrie nikdy nezačne nikoho udivovat. Mě spíš udivuje ta podtiatrie ;-) dokonce, když teď tak na to koukám, google mi pediatrii neoznačil jako chybné slovo, zatímco podiatrii mi červeně podtrhl. Asi jsem pořád ještě v té správné realitě ;-)
24 Ko Ky Ko Ky | E-mail | Web | 13. února 2015 v 13:18
Tak tohle mě zcela pobavilo, ale vystihla jsi to hezky. Hold změny nemusí být příjemné, ale ti co dělají změny z toho krásně profitují, tak proč ne že? a ostatní se musí přizpůsobit a pokud ne, nikoho to nezajímá, až si čím dál tím více pokládám otázku, kam ten svět spěje a za jakou dobu zanikne.
25 Marcelka Celestine Marcelka Celestine | Web | 13. února 2015 v 16:59
Velice zajímavá úvaha :) Někdy je zapotřebí se zamyslet a přijít věci na kloub :)
26 Radka Radka | E-mail | Web | 14. února 2015 v 22:36
K děrným štítkům bych se nerada vracela, od děrných pásek jsem mívala i pořezané prsty :-(
Pokrok nezastavíš, ale tak rychle snad ani není potřeba všechno měnit :-?
27 Pižlík Pižlík | E-mail | Web | 14. února 2015 v 23:42
Já se kolikrát také nestačím divit, co slyším za zvláštní slova. Proti pokroku nejsem,ale slova bych nechala, tak jak jsou.
28 Václav Hess Václav Hess | E-mail | Web | 20. února 2015 v 17:44
Změn je hodně věština k horšímu, na to nepotřebuje člověk alternativní svět. Jinak ale pěkně napsaný článek.

Žádné komentáře:

Okomentovat