neděle 15. února 2015

O princezně se zlatou hvězdou

V poslední době jsem ve své chorobné neschopnosti sledovala seriály, filmy i pohádky a mezi nimi několik na téma zlatých hvězd na čele nebo oslích kůží. Zaujaly mě různé podobnosti a odlišnosti a chtěla bych o zlatohvězdných a oslokožešinových pohádkách něco málo napsat. Původně jsem chtěla napsat o všech pohádkách na toto téma v jednom článku, ale zjistila jsem, že počet znaků je silně omezující. Některé z nich si totiž zaslouží trochu více pozornosti a 4000 znaků zkrátka nestačí.

Dnes bych chtěla začít právě klasikou, pro mnohé z nás už profláknutou, ohranou, ale, přiznejme si, stále půvabnou. A dá se říct, nestárnoucí...
Je každoroční součástí vánočních pořadů, notoricky známá a věřím, že spousta lidí už zná celý text (podobně jako u Mrazíka) od začátku až do konce zpaměti.

Taková pěkná, mladá princezna, s naprosto originální zlatou hvězdou na čele, to je přece sousto pro stárnoucího krále, který by vedle mladé půvabné žínky vyženil ještě kus další říše a zvětšil svoje už tak velké území.

Princezna Lada zatím nic netuše, je ve svém rodném zámku spokojená, raduje se ze života, ze slunce i kytiček a zcela moudře chápe starou pravdu, že největší štěstí člověka spočívá v práci (v práci, nikoliv v otrocké dřině), v pobytu na čerstvém vzduchu a v harmonii mezi povinnostmi a zábavou.


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
(sken filmu, oříznuto)

Ale jejím denním radostem nastává konec, když přichází (nebo spíš připochoduje) Kazisvět šestý, z boží vůle král a hlava pomazaná, se žádostí o princezninu ruku. Od té chvíle musí Lada zapnout mozkové závity a vystrnadit nežádoucího nápadníka, nejlépe tak, aby to nebylo příliš okaté a tak trochu zaviněno jeho vlastní neschopností.

Takže si vymyslí tři úkoly. Koneckonců, je přece princezna a na úkoly má nárok!

Troje šaty, jedny jako svítání, jedny jako slunce a jedny jako noc.

Přiznám se, že mám ráda krásné róby, i když žádnou nenosím (s vyjímkou pěkných brokátových zelenkavých šatů, které jsem nosila do tanečních a na plesy). Nenosím je, ale ráda se na ně dívám.
A róby ušité pro princeznu Ladu se mi vskutku líbily! Dokonce si troufám tvrdit, že by obstály i v dnešní rozmazlené době. Dokonale nadčasové šaty ve třech provedeních!


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
(sken filmu, oříznuto, zkolážováno)

Princezna se přesto snaží dojem ze šatů strhat. No po pravdě, má pravdu - šaty jsou sice krásné, ale není to svítání, není to polední slunce a není to ani noc pod hvězdami. Ale výmluvy jí nepomůžou, ženich je rozhodný svůj záměr uskutečnit.

Naštěstí má Lada spřízněnou duši v podobě chůvy, která ji od malička vychovávala a tak trochu se stala její druhou matkou. A chůva je mazaná! Zatímco vybraní krejčí a švadleny šijí modely pro Ladu, chůva šije jiný modýlek - maskovací pláštík s kapucí, z myších kůžiček. Zabila tím dvě mouchy - odstranila nežádoucí hlodavce a vytvořila pro svou svěřenkyni šikovný krycí kostýmek.


(
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

(foto z youtube.com)

Princezna opouští svůj rodný zámek a vydává se osudu vstříc. Kam se na svých cestách dostane, jaké má další osudy, před kým sehraje dvojí roli, to už prakticky víme a tak bych chtěla jen vypíchnout pár detailů.

* * *
Co se mi líbilo - princezna je charakter, na svou cestu si nevzala ani jedny z darovaných šatů Kazisvěta. Spokojí se se svými oblíbenými bílými, které pro ni symbolizují jakousi čistotu, nevinnost - a také osobitost.
Princezna je zdvořilá a není žádná namistrovaná snobka. Slušně pozdraví chudou ženu z lidu, a za poskytnutou radu stejně slušně poděkuje.
Princezna se nebojí práce. To dokázala už na zámku, když po ránu zalévala kytky. Ručně, prosím, tenkrát nebyly žádné hadice ani samozavlažovací zařízení a nebojí se ani v novém místě, ponořit své něžné packy do vody s mydlinkami a umýt a vyleštit několik stovek talířů či pohárů.
Princezna má dobré srdce - ochotně se rozdělí i o poslední jídlo.
Princezna je též mazaná - i když je okouzlena osobností prince a brzy si sežene informace o jeho minulosti i povaze, na nastávajícím plese se chová podobně rafinovaně jako Popelka - zazáří, vyměni si s princem několik slov a pak zmizí.
Princezna dovede zachovat tajemství - do poslední chvíle si ponechá pravdu o svém původu pro sebe.
Princezna je podezřele dokonalá - ale odpusťme jí to, je to pohádka.
 
Pochválit bych také chtěla netypický prvek v podobě moderního baletu - coby doplněk princova plesu.
Krásné jsou občasné prostřihy na přírodu, dávají filmu o hvězdičku výš. Je v tom jakási něha, poezie, krása...
 
A stejně krásná mi připadá i píseň, kterou zpívá princ Radovan. Hudba je stylová a poplatná své době, pro někoho možná zastaralá, ale uvědomme si, v jaké době byl film točen.
Komediální stránku obstará skvělý dobrácký šéfkuchař a kuchařský pomocník Vincek.
Navíc musím ocenit jedinečnost v podobě veršovaného textu. Nemůžu si pomoct, text je skvěle vychytán, když si ve verších nahrávají různé postavy. A všechno to dává smysl.

Jediné, co mi trochu vadí, je skrytý odkaz na husity, a skrytá agitačka, ale to beru jako obětinu, nic není bez chybičky.
Pohádka je půvabná, a pokud ji neuvidím pětkrát do roka, její kouzlo zůstává.

Prezentace půlnočních šatů




Předvolání před prince
 



česká klasická pohádka
 



















Pohádka
Československo, 1959, 78 min
Režie: Martin Frič
Předloha: Božena Němcová (kniha)
Scénář: K. M. Walló, Martin Frič, K. M. Walló (divadelní hra)
Kamera: Jan Roth

Zajímavosti: (vybráno z ČSFD)


Film sa mal končiť prípitkom zúčastnených, vrátane kráľovského páru. Marie Kyselková, predstaviteľka princeznej Lady, si však od režiséra vynútila, že na konci musí byť bozk. (Raccoon.city)

Dobová kritika zaujala k filmu negatívne stanovisko. Vyčítala mu ťažkopádnosť, zlé herecké výkony, prefarbenosť i presladenosť scenára. (dyfur)

K vážnemu úrazu prišiel František Smolík (Kráľ), keď ho Marie Kyselková (princezná Lada) prišla ráno pozdraviť a takmer mu korunkou vypichla oko. (Raccoon.city)

K jednej scéne bol pripravený veľký hrniec šľahačky a starí maškrtní páni Theodor Pištěk, Eduard Kohout a Stanislav Neumann si dávali tak dlho do nosa, až im musel režisér vynadať, inak by im šľahačka na nakrúcanie nezostala. (Raccoon.city)

Josef Zíma (Radovan) mal na konci šermovania zlomiť meč, ktorý bol z jednej strany napílený, ale zlomil ho z opačnej strany a rozrezal si kožu na stehne. (Raccoon.city)

Martin Růžek (kráľ Kazisvět) pred natáčaním šermiarskej scény nikdy nedržal meč v ruke. (Raccoon.city)

Josef Zíma (Radovan) celú noc pred nakrúcaním prvej milostnej scény slávil narodenie dcéry Zuzanky, nespal ani minútu a nakoniec ho musela zachrániť maskérka. (Raccoon.city)

Marie Kyselková (Lada) mala so zlatou hviezdou nemalé problémy. Skoro ráno ju s parochňou prilepili a až večer dávali dole. Po niekoľkých dňoch mala cez čelo, od ucha k uchu, jeden červený rozožraný pruh. (Raccoon.city)

Oba hlavní představitelé této pohádky, herci Marie Kyselková a Josef Zíma, museli nosit během natáčení na hlavách paruku. (Lynette)

Exteriéry se natáčely na zámku v Průhonicích. Sídlo prince Radovana (Josef Zíma) se natáčelo na hradě Kokořín. (M.B)

Marie Kyselková (Lada) byla v době natáčení těhotná. (M.

Film vidělo v kinech přes 6 milionů diváků. (cariada)

Poslední film Terezie Brzkové, zemřela ve věku 91let (M.B)

Marie Kyselková dostávala za jeden den 200,- Kčs, tehdy to byly velmi slušné peníze! (cariada)

Josef Zíma dostal za roli prý jen 550 Kčs. (cariada)

Původně dostala Marie Kyselková jen malou roli. Ale těsně před natáčením onemocněla herečka hlavní role Miriam Hynková a tak se Martin Frič rozhodl právě pro Marie Kyselkovou. (cariada)

Jediná česká veršovaná pohádka. (contrastic)

Pro Marii Kyselkovou (princezna Lada) to byla poslední filmová role. (contrastic)

Poslední filmová role Theodora Pištěka (rádce). (contrastic)

Název se leckdy uvádí špatně jako Princezna se zlatou hvězdou na čele ("na čele" do názvu nepatří). (contrastic)

Na ČSFD je k tomuto filmu velká hromada obdivných, lhostejných i hluboce nesouhlasných komentářů. Z těch pochvalných bych chtěla vypíchnout tři, které mě zaujaly nejvíc. Plus jeden na závěr.

***** Ráj toho opravdu blaženého dětství - to je svět jedné z pohádek v tomto ohledu stále nedoceňované Boženy Němcové a v tomto žánru ne příliš předpokládatelného Martina Friče. Idyla, která je silnější než skutečnost, svět, v němž se lidé mají opravdu beze zbytku až andělsky navzájem rádi. Lze to zpochybňovat, lze s tím polemizovat, ale nedokáže to změnit nic na tom, že Marie Kysilková je opravdu půvabnou princeznou a princ Radovan rázným budoucím králem. Za zmínku stojí i letmé setkání dvou slavných babiček našeho filmu: Jarmily Kurandové a už opravdu stařičké nezapomenutelné Terezie Brzkové. Plechová kavalérie krále Kazisvěta je naopak zosobněním lidského papundeklu se vším všudy. PRINCEZNA SE ZLATOU HVĚZDOU reprezentuje ve vrcholné a stěží překonatelné úrovni vrchol někdejších starých pohádek z nejrůznějších starých kalendářů, zežloutlých čítanek z ještě předminulého století i prvních edic dětských knih, které tak stačily zfousovatět přes těch sto let, jak je znaly ještě naše babičky a pradědové ve svém dětství. Tuto idylu však zdobí navíc skutečný cit a opravdová líbeznost mravu i citu. Můžeme se tomu smát, ale neměli bychom tím pohrdat nebo to přehlížet. V naší době vypjatého hulvátství a hodnotového nihilismu a cynismu je takto pojatá čítankovost pohlazením na duši. Pohlazením, které hladí. Hlazením, které posiluje. A sílí.

**** Navzdory budovatelské mánii pětiletek let 50., natočil Martin Frič velmi příjemnou a originální pohádku, která se stala jednou z nejvíce reprízovaných a dodnes je pravidelnou součástí vánočního programu českých televizí. Jedinečnost pohádky je dána jednoznačně formou. Veršované dialogy, písně, parádní intonace mluveného slova. Na pohádku má film překvapivě deprimující atmosféru. Je to dáno strachem z Kazisvěta, životem princezny ve vyhnanství a také prostředím. Jde jednoznačně o interiérovou záležitost, která působí s křiklavým obarvením poněkud nepřirozeně a uměle. Navíc samotný princ Radovan působí smutným, tápajícím dojmem. Pepíček Zíma se mi v této roli nelíbí. Je příliš dobrý a působí trochu dojmem ňoumy. Situaci zachraňují optimističtí sluhové a zejména šéfkuchař v podání skvělého Stanislava Neumanna. Nakonec se vše v dobré obrátí. Lada odhalí svou totožnost, Radovan procitne z letargie a Kazisvět dostane na zadek. Jak se říká. Konec dobrý, všechno dobré. 81%

***** Princeznu se zlatou hvězdou, jednu z nejznámějších českých filmových pohádek, jsem měl už jako dítě velmi rád. Jako dospělý člověk jsem získal zase nové dojmy, ale jimi se můj poměr k ní jen upevnil. Její známá zvláštnost, totiž veršovaná řeč, jí propůjčuje rysy hravého, roztomilého a poetického filmu, u někoho však budí rozpaky, zdá se mu poněkud banální nebo nevalné úrovně. To poslední bych vyloučil už z pouhé podstaty faktu, vezmeme-li v úvahu, že je to žánr pro děti: prostota rýmovaných veršů sem patří, ale současně není trapně nebo amatérsky zpracovaná. Přečteme-li si texty písní, je znát, že je psal básník, autor schopný hravého a něžného kouzla s přiměřenou mírou sentimentality (je příznačně paradoxní, že autorem původní divadelní hry podle klasické předlohy Boženy Němcové byl básnický stalinista K. M. Walló) se smyslem pro prostotu, která není banální, což se ostatně odráží i ve veršovaných dialozích. Vedle toho film poetizuje výrazný podíl hudby a baletu (hudbu složil Bohuslav Sedláček). Balet zde máme hned třikrát (předvádění šatů pro princeznu, tanec komediantky pro krále Kazisvěta, ples na zámku), romanticky snivá hudba s barvitými harmoniemi nás provází téměř nepřetržitě a ve své časté nyvosti, k níž tvoří protiklad výhružný (a velmi účinný) pochodový motiv krále Kazisvěta, se může zdát až zdlouhavá. Výrazná je kromě pochodu Kazisvěta baletní hudba z plesu (zajímavé je poslechnout si její syté harmonie v klavírním znění ve scéně zkoušky baletu), "bakchanální" hudba z produkce komediantů, exotické inspirace při předvádění šatů a zvláště krásné melodie obou písní, z nichž druhá, princova (Prstýnek něžný), si mě opravdu podmanila. Kouzlo hudby, baletu, veršovaných dialogů a v neposlední řadě i kostýmů se pojí s roztomile naivním příběhem, jehož prostota byla také terčem kritiky. Patrné snaze vytvořit pohádku především roztomilou a poetickou by však nějaký složitější děj překážel. Jednoduchost zápletky a rozuzlení přispívá k roztomilosti celku a jde naprosto v intencích toho, o co se tento film především snaží. Jedna scéna ke konci mi vzdáleně připomněla moment z Prodané nevěsty: dívka z kuchyně, která solila polévku, předstoupí před prince a čeká na jeho ortel: princi, zde stojím, nyní vyneste svůj soud, ale princ odpoví: já chtěl bych před Vámi, paní, na kolena pokleknout!- je to, jako když po smutných tónech, kdy Mařenka zpívá: "nuž tedy, jdi a neobjev se mi před tváří více," čekáme opět něco smutného, ale místo toho se rozezní vášnivé, dychtivé tóny Jeníkovy: "jen dovol, bych zulíbal tvé krásné, drahé líce!" Popisy a charakterové rodokmeny jednotlivých postav vytvářejí důmyslné ideologické zrcadlo společnosti, která mílovými kroky mířila k dovršení bezmála desetiletého budování socialismu, přesto se jejich představitelům podařilo povznést opravdový kumšt nad prázdnou faleš. Smolíkův dětinský král kopíruje to, co předvedl o několik let dříve v Pyšné Neumann, který mezitím povýšil na vůdčího komika řádu zlaté vařečky. Martin Růžek jakožto alter ego rozmáchlého, velkohubého germanismu, který plive hrozby (Přivedu sem vojska v plné zbroji, pod kopyty koní zhyne Vaše zem!), ale v rámci vítězství fráze dobra nad zlem je nakonec umlčen a náležitě zesměšněn prostým lidem (jak jinak). Jako nejrozporuplnější figury bych viděl Kurandové chůvu, zastupný prvek socialistického rozumu skrz odpírání poslušnosti svrchované moci (Zato je ale, mezi námi, sám škaredý jako opičák!) a Kohoutova maršálka, shlížícího s despektem na vše neurozené a tedy čisté (včetně prince). Ale konečně princezna je krásná, milá a přirozená, jak má být, a jistě i princ vyvolává obdobné pocity u ženské části publika. Do smrti vás paní budu milovat a ctít. Pokud bych měl popsat PRINCEZNU několika slovy, řekl bych: krása, jemný vtip, něha a roztomilost, poetičnost, hravost a elegance. Nádherně se u ní sní! Co víc si od pohádky přát?

****
Dvě třetiny filmu se mluví o jídle, zbytek vyplňuje balet. Šlaka! Kritickým bodem sestupu je Zímovo "Prstýnek něžný". Pokusy o explicitní humor dosti zoufalé (zvl. Effa či šermující kuchař), což naštěstí vyvažuje solidní nenáročný humor implicitní. Že princezna putuje daleko předaleko, je celkem v pořádku, příhraniční barevná krajina jen zajódlovat je v intencích, ale že mezi oběma zemičkami leží poušť s kaktusy, to už je na mne trochu moc exotiky, podobně všechny ty polobřišní tanečnice svůdné jak ďábel na mikulášským perníku a pocházející zjevně ze zemí existujících převážně na pohlednicích. Právě tak nějak si představuji romanticko-světácký segment českého vkusu postbudovatelské epošky (vzdálené dozvuky cikád v Kairu), takže dokonalost. Atmosféru kde domova mého zachraňuje Kazisvět VI. se svou pomazaností, stylem vyjednávání a samozřejmě státní symbolikou: Kdežto Pyšná zatočila s třídním nepřítelem, Se zlatou hvězdou okázale drtí odvěkého německého vraha (a trapnými momentkami s písařem nenápadně smázne i církev), jak jinak než skrze "všechen lid" se sudlicemi. (Chůva: "Všichni lidé: čeledíni, nádeníci.") A když už jsme u toho, nevíte někdo o českém filmu z éry socialismu, v němž by ani jeden z přítomných exponentů německého nacismu nejevil poživačnou zálibu v dekadentní sexualitě? Jak ukazuje noc útěku, tetno film to rozhodně není a je nutno pátrat dál. Kouzlem nechtěného nás však zpráva "na hranicích objevil se znenadání náš soused král Kazisvět" posouvá nikoli o dvacet let zpět, nýbrž o deset let později, kdy budou reprezentanti Strany a státu šokováni (tedy jak kteří) zprávou o sovětském přepadu ("Nový svět"!). Docela by mě zajímala frekvence vysílání této pohádky na přelomu 60. a 70. let. Za pozornost stojí, že jak v Pyšné, tak i zde je princeznin otec (tedy král české koruny) přestárlý slabošský senilní idiot. Ku podivu, že jsem si nikdy dřív neuvědomil totožnost tématu s Popelčiným: námluvní ples prince, co má problém s oženěním, na který proniká šedá myš z kuchyně a bezkonkurenčně vítězí od první vteřiny, což jí ale nestačí: v obou případech uniká, pohrává si s kořistí, ztrácí se a teprve až adepta řádně potrápí, dovoluje mu, aby ji našel a zachránil. Podivuhodně troufalá a pyšná strategie, uvážíme-li, v jak svízelné situaci se Popelka i Lada nacházejí. Na rozdíl od Popelky je ale Lada skutečná princezna, žádná ušmudlaná chudinka, čímž celý modelový příběh nabývá patřičnosti, navíc princezna par excelance, ze všech českých pohádkových princezen ta nejprinceznovatější, dokonalý vzor. Všechny ostatní (včetně dřívější Pyšné) se určují nějakou deviací, rozuměj charakteristickou vlastností, která je odlišuje právě od vzorové Lady. Ladinou charakteristikou totiž není nic jiného než královská modř kolující v jejích žilách (všimni si např., jak usedá na trůn). Apropo balet: Také až teď posledně jsem si všiml, jak náležité je to jméno Lada: ta její tanečně teatrální romantická gesta, jimiž provází své vzletné proslovy, nikterak se nerušící s nevinnou decentní rozpustilostí! Věru není v českých pohádkách princezny, která by ho zasloužila hlouběji než Lada. Říkáte zlatá hvězda? Já říkám blond obočí a zvedám na čtyři. Doporučená četba: Marthos.(

(reakce na týpky, kteří házeli pohádku do odpadu a kritizovali kdeco)
***** Jednu hvězdu, dvě hvězdy za tohle? To jste přesolení, nebo upadlí na hlavičku?!


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Šaty princezny Lady z výstavy pohádkových kostýmů. Kultura.idnes.cz.

A všem fouňům z ČSFD, kteří tento film házejí do odpadu, bych ráda vzkázala - je to pohádka, tupci!

Za mě 80%...











 
 

Žádné komentáře:

Okomentovat