pondělí 1. června 2015

Duch

Psát o filmu Duch je jak nošení dříví do lesa. Nebo existuje někdo, kdo tento film ještě neviděl?

Proto se ani nebudu zvlášť rozepisovat, o čem je.
Snad jen pár základních faktů. Sam miluje Molly, Molly miluje Sama. Mají společného přítele, dobrou práci a život před sebou. Ten život je však náhle přetnut Samovou smrtí, nebo spíš, vraždou Sama. A protože Sam nemá své věci v životě vyřešeny, je mu dána možnost zůstat na zemi (v nehmotné podobě) a se smrtí se srovnat.

Tento film jsem neviděla pěkných pár let a nijak se mi po něm nestýskalo, protože od roku 1990 jsem jej shlédla tolikrát, že se mi okoukal.
Ale kupodivu, při posledních vánocích šel Duch v televizi a já to prostě nechala běžet.

A po chvíli zjistila, že usedám do křesla. A najednou, co to, jsem jako přibitá k sedadlu a dívám se, jak Sam padá k zemi, jak Molly pláče a volá o pomoc, jak je pustá ta ulice, kde není nikdo, jen doznívá dusot nohou utíkajícího vraha. A najednou se Sam zvedá, rozhlíží se... jenže jeho skutečné tělo je stále na zemi a on sám - duch? Dívám se, jak přijde na to, proč byl vlastně zavražděn, na jeho žal nad svým zmařeným životem a nad svou láskou.

A do toho všeho dojáku najednou vstoupí Whoopi Goldbergová coby duchařka Oda May.

A najednou tu máme velmi dojemný příběh, prošpikovaný humornými okamžiky. Protože Whoopi dovedla vnést do situace opravdu komický prvek a její jedinečné hlášky a interakce s Patrikem, pardon, Samem, dokázala opepřit nejednu chvíli.

A já se přistihla, že se směju přesně tam, kde se mám smát, že jsem rozhněvaná tam, kde mám mít zlost a že jsem dojatá tam, kde mám cítit smutek a dojetí. Scénárista, režisér, herci a hudební skladatel mě vodili jako loutku na provázku a vůbec jsem se proto nezlobila.

Po letech, kdy jsem film neviděla, mě znovu okouzlil a dostal. A já si užívala romantiky a hereckých výkonů všech přítomných, prožívala emoce, které byly stejně silné jako když jsem viděla film poprvé, smála se při nesčetných hádkách Ody May s neviditelným Samem a s dojetím a knedlíkem v krku sledovala scénu, kdy Molly vidí Samovu minci, vznášet se ve vzduchu.

Duch je nádherný film. Stojí za podívání i dnes!

Jen pro úplnost trailer filmu. I když pro mnohé asi zbytečný.







Film uvádějí tuto středu na Nova Cinemě. A kdyby se někdo nechtěl svazovat čekáním, může film najít i ZDE.

Žádné komentáře:

Okomentovat