neděle 20. února 2011

Chtěla bych žít v jiné době?

20.2.2011 - v tomto článku i ofocené komentáře, protože téma asi zaujalo

Občas se mi zdá, že život na této planetě, v této době, za těchto podmínek, je nesnesitelný.

A možná je to zčásti pravda. Mediální masáže, arogance lidí, kteří mohou diktovat svým voličkům podmínky, za kterých budou žít, neradostná budoucnost světa.
Občas mám pocit, že bych nejraději žila v jiné době... a občas mám úlety, kdy si představuji ty rozličné doby. A zjistila jsem, že jsem nakonec ráda, že žiju tady a teď.

Krása středověku, zajímavý život v antickém světě nebo starodávný Egypt v dobách faraonů? To je všechno velice pěkné - na papíře a v představách. Ve skutečnosti bych se dostala do drsného světa, ve kterém se člověk neustále rve o život. Ano, svět byl určitě životnější, vzduch čistčí, lesy bohatší, vody průzračné a zvěř zdravá. Život byl jednodušší, člověk nemusel přemýšlet, jestli platit zdravotní pojištění nebo do které banky si uložit zbytek svých naškudlených úspor. Nemusel se rozhodovat, jestli koupit boty obyčejné či značkové - většinou mu stačilo, že měl vůbec nějaké. Nebyl krmený každodenním jedovatým přídělem negativních zpráv, jeho život byl jednodušší.
Jenže... i tehdejším lidem bylo zle. I na tehdejší lidi chodily nemoce. Na mnohé z nich pomohly babky kořenářsky se svými bylinkovými odvary, mastěmi a zábaly. Ale co taková bolest zubů, propáníčka? Mám dojem, že v tamější době byla jen jedna možnost... zub vyrvat. Achich.
Nebo hloupé slepé střevo. Operace, o níž se dnes vtipkuje, tenkrát mohla být smrtelná záležitost. Zlomeniny, záněty. Padoucnice, která mnohdy způsobila obvinění nemocného z čarodějnictví. Komplikované porody, které končily smrtí.

Klady a negace je snad lehké spočítat. Na prstech jedné ruky.

Nemám ráda současnou dobu, ale je to doba, kterou znám. V tomhle světě se jakžtakž orientuju a i když je velká spousta věcí, která mě přivádí k šílenství (hlavně neschopnost s nimi něco udělat), pořád je to svět, který bych neměnila.
Už třeba pro knížky. V osmnáctém století bych nic nevěděla o nějakém Zaklínači, Kedrigernovi, Šógunovi nebo Harrym Potterovi. V sedmnáctém století bych považovala myšlenku o pohyblivých obrázcích za zcela nemožnou a fantaskní. Natož představa, že pohyblivé obrázky jsou skloubeny s mluveným slovem a hudbou. A slovo jako filmové triky? Nemožné. A co různé pomůcky v domácnosti? Vysavače, mixery, pečicí trouby, automatické pračky. Ledničky. Ale i televize, které nám přináší pohyblivé obrázky až domů (jestli jsou zábavné nebo rozčilující, to už je jiná věc). Věže, které přenáší hudbu. Hudba, která se dá zaznamenat a pustit doma. Auta, které umožní rychlou dopravu. Mobily, které umožní okamžitý kontakt. Počítače a internet, který v mžiku propojí celý svět.

Je spousta věcí, které mě rozčilují. Zločinnost, bezmoc, vydírání a bezpráví. Viditelné lži a klamání. Ale přes to všechno bych neměnila. Tahle doba je šílená, ale pořád je nejlepší, jakou znám.

A tak se těším na další východy a západy slunce, vůni kosatců, pampeliškami pozlacené louky a jiskření vody v slunečních paprscích. Těším se, až si znovu pustím fantastickou ságu Pán prstenu, nebo poetickou a mírně střelenou Adélu, která nevečeřela, osudově smutnou Malou mořskou vílu nebo rafinovaný horor Exorcista. Těším se, až si namíchám hudební mix z Mozarta, Enyi, Asonance a Within Temptation. Těším se, až si uvařím kafe v rychlovarné konvici a v remosce dopeču nedělní kuřátko. Navečer mě čeká ještě praní - ale místo pracného nošení vody, ohřívání, praní, ždímání a máchání, jen hodím prádlo do pračky, namíchám prací koktejl a zapnu pár knoflíků. Mezitím můžu jít ven a vyrobit několik fotek dnešního pošmourného dne. Zlatý digitál!


 



























Fotka moje, upravena v programu.

Lákadlo pro Fredyho: cestovatel v čase zjistí, že uvízl a nemůže se vrátit. V které době zůstal trčet, nechám na fantazii....
A Freddy zareagoval:

Fredy Kruger | 20. února 2011 v 23:40
Dva stíny !  ...  ( Uszralka,  Herbertha  Bíži )
muži jdouc z krčmy, se k stodole blíží ...
To zvědavost opilce nutí !
" Co to tam starý Schoust kutí ?
... je to tak ! ... podívej... v stodole,
stroj času vyrábí ! ... ty  vole ....
stodola  vehiklů je  plna " !
Vtom strašlivá gravitační vlna
muže co kráčeli z pajzlu
porazí ! .... "starý  Schoust v hajzlu"!
" Viděl jsem to, co ty ?
či jsem se splet " ?
Muži jsou zděšeni ! !  
však o  sto let
přenesen Hugo Schoust  nazpátek !
" Jsem doma " ?!..... muž vstoupil do vrátek
" vypadá to tu truchlivo " ....
muž v pravici svírá kladivo....
" támhle je !  jen počkej dědku " !
Kvůli tomuto zmetku
co propil tatíku dědictví
zničeno moje panictví
za skývu chleba... farářem " !
....Schoust udeřil muže do tváře !
" Konečná !... dobré nebe !
právě jsem zabil sebe " !
Hugo Schoust zděšeně začal klít...
vždyť jsem se nemohl narodit ?
nechat se zlostí tak urvat....
teď spátky  domů... kurwa " !
"Já živ jsem, však děd má po ptákách " !
starý Schoust s rukama na pákách....
Nadsvětelná rychlost !
" nemám žádnou újmu !
pouze moje slipy....
ty jsou plny průjmu...
však ona je bába vypere !
co vlastně je ? pátek ? neděle ?
Již kráčí... ta bába mě nevítá !
nejsi-liž osobo nalitá ?
... má žena měla tři bradavice...
ta baba, ta má však bradavic více !
celkem třicet šest bradavic !
... ptá se mně, zda nejsem její strýc !
Jsem v paralelním světě !
... teď nevím, kam mám letět " ?
Hugo Schoust odstartoval do vesmíru !
" Pokud nenarazím na černou díru,
budu tak bloudit  eony " !
starý Schoust  rukama zalomí .....


A dnes vyjímečně přidám i některé komentáře:


Komentáře

1 punerank punerank | E-mail | Web | 20. února 2011 v 13:30
Pěkný článek. I já občas tak přemýšlím, o co líp by mi bylo v jiné době, až přijdu na to, že je mi fajn,  jen jsem musela vytáhnout výhody na světlo:)
Jak sama píšeš, každá doba měla svoje a i dřív se lidi rvali o život, jenom dneska o všem moc rychle a někdy i zkresleně víme. Zločiny jsou pestřejší, drogy propracovanější...
trošku mi ty kořenářky chybí, protože různé léky bez předpisu a lehce dostupné mi stejně nepomůžou, i doktor leckdy zkouší... Taky mi chybí domácí brambory, není nad mrkev ze zahrádky, semtam si pohladit králíka nebo houf malých kuřátek... Ty poctivé domácí dobroty - chleba, vyuzená slanina... dneska i ty buchty kupujeme. Pro mě je to výhoda, péct neumím, ale domov provoněnej pečením mě rychle zaujme:)
Občas je těžký nenechat se výhodama strhnout a člověk potom hrozně leniví. Na takový půl nebo celodenní výlet bych dloooooouho vzpomínala...
Mně se spíš stane, že bych chtěla být dítě než žít úplně jindy. Snad jinde, to jo:) Dřív jsem si spoustu věcí nepřipouštěla, další neviděla, propluly kolem...
Zrovna chystám článek o maličkostech, který mi pomáhají:)
2 Kelyš Kelyš | E-mail | Web | 20. února 2011 v 13:35
Úplně mi mluvíš z duše. Také si představuji, jaké by to bylo, žít v jiné době, v jiném století, v jiné kultuře.A stejně mi nakonec vychází, že raději zůstanu tím, čím jsem a kde a kdy jsem.
Moc pěkné zamyšlení. :-)
3 Janinka Janinka | Web | 20. února 2011 v 14:08
Tak ráda naslouchám, když mi moje babička vypráví, jaké to bylo před 80 lety, když byla ještě malá. Nevzpomíná si, že by lidé byli tak nemocní, jako jsou teď. Je pravda, že když už nějaká vážná nemoc byla, nešla léčit a většinou se na ní zemřelo. Ale tak to prostě bylo, nic jiného neznali. I přesto byli šťastní a spokojení. Nebylo tolik násilí a děti, když si vyšly ven, nemusely se bát, že jim někdo ublíží. Auta byla teprve v plenkách a když nějaké projelo, nemusely se bát, že je přejede. Lidé k sobě měli blízko a chovali se k sobě s úctou. Neexistovalo nepozdravit. Samozřejmě, výjimky potvrzují pravidlo. V dnešní době jsou těmi výjimkami ale lidé slušní...
4 David Bachmann David Bachmann | E-mail | Web | 20. února 2011 v 14:09
Super článeček! Já jako křesťan jsem uvažoval, jaké by bylo žít v době, kdy by většina lidí kolem mně sdílela moji víru. Jenže jako téměř slepec děkuji Pánu Bohu za tuhle dobu! Když hledám nějaký obchod, zapnu si v mobilu navigaci. Mám počítač, díky kterému můžu číst. Mám MP3 přehrávač, který nosím všude sebou a poslouchám zvukové knížky. Máme mrazáky, lednice, mikrovlnky a spoustu dalších věcí, které usnadní náš život. Asi lze říct, že žijeme v době, kdy lidstvo kulturně, nábožensky a ekologicky někam klesá, ale Bohu budiš chvála za techniku!!!
5 Naďa Naďa | Web | 20. února 2011 v 14:27
Všechno má své pro a proti.
Já bych si občas ráda zaskočila do třicátých let, ale jako zaopatřená osoba, nikoliv jako chudá služka či pradlena, které se ovšem v té době vyskytovaly.
Ráda bych viděla ulice bez aut jen s kočáry taženými koňmi, zaběhla bych na ples, kde by se mi galantně dvořili pánové a měla bych taneční pořádek, do kterého by se mi zapisovali, ráda bych se zúčastnila debat v různých salonech věhlasných rodin apod. Zkrátka jen do idylických chvil a pak zase zpět do současnosti.  
Když mám posoudit, co je pro tuto dobu, ve které žijeme velké mínus a pominu politiku, zločinnost atd., je to - žádný pohyb, kterého dřív měli lidé daleko víc. Pere za nás pračka, vozíme se autem, nádobí myje myčka atd. atd. ...
Hezká úvaha, Vendy
:-)
6 Lúthien Lúthien | Web | 20. února 2011 v 15:16
Ano, o tomhle taky často přemýšlím. Mám pocit, že jsem se opravdu narodila do špatné doby :-D Vím, že například středověk měl spoustu hrozných nevýhod, ale kdybych se v něm narodila, přemýšlela bych úplně jinak, protože bych nic jiného neznala a nevěděla bych, že jednou budou nějaké moderné vymoženosti...Chtěla bych si, třeba jen na pár dní, vyzkoušet život v jiném století...

8 Romi Romi | Web | 20. února 2011 v 16:02
Moc hezky jsi o tom napsala a také by se  i líbilo někdy žít v jiné době, ale z pošetilích důvodů jako jsou krásné šaty být někde na pěkném místě nebo vidět všechny ty historické budovy světa..Jenže člověk si nevybere zda být bohatý nebo chudší.. obojí by se nemuselo vyplatit. Být nějakým otrokem tak mě zabijí, ale i kvůli moci nebo nenávisti sejmuli i ti vládnoucí lidi..Přesně jak si napsala nemoce nebezpečí...Pak jedině žít v pohádce, tam to dopadne většinou dobře
:-)
9 Lucerna Lucerna | Web | 20. února 2011 v 16:43
hm, v tejto dobe sme si navykli (narodili), tak je asi najlesia a jedina volba
:-D
10 Lucie Lucie | Web | 20. února 2011 v 17:55
Technika a spol. jde dopředu,já bych neměnila...Ale měnila bych hlavně tu politiku,lidské chování-hlavně ty vraždy a únosy dětí a myslím si,že bude hůř,není co dodat :-(
11 Beatricia Beatricia | Web | 20. února 2011 v 19:16
Chci žít v této době, ale s jinou lidskou posádkou.
Děkuji ti za pochvalu mé modelky. To mě, jak jinak, naučila Labi a zakázala mi, jako SBénku, uvádět její zdroj s tím, že si mohu vzít, co chci. Podívej se do rubriky Máte slovo.
:-)
12 Sever-rat Sever-rat | E-mail | Web | 20. února 2011 v 21:48
Kolikrát jsem přemýšlel o tom, kdybych se dostal do jiné doby, co bych vlastně dělal a jak bych si poradil bez věcí, které jsou vlastně celou součástí mého života..
13 TlusŤjoch TlusŤjoch | Web | 20. února 2011 v 22:40
Já bych chtěl být prvorepublikový kavárenský povaleč ...
14 Fredy  Kruger Fredy Kruger | 20. února 2011 v 23:40
Dva stíny !  ...  ( Uszralka,  Herbertha  Bíži )
muži jdouc z krčmy, se k stodole blíží ...
(Fredy výše)
15 annapos annapos | E-mail | Web | 21. února 2011 v 8:44
Dobré ráno Vendy.
Mě by úplně stačilo se vrátit do svého dětství, kdy jsem, dětem kolem sebe záviděla spoustu zvířátek, o které se na jaře museli postarat, husu se žluťoučkými housátka, kvočnu s kuřátky i koza byla zdrojem mé závisti, když ji šli děti pást za humna, se skotačícími kůzlaty. bohužel ani moje děti, ani vnoučata toto neznali i oni jsou děti televize a podobných výdobytků.
16 Berry Berry | Web | 21. února 2011 v 9:15
Jsem holka z města, ale nesedí mi. Nevím, jestli je to specifickým městem, ale tohle fakt nemusím. Miluju vandry, kdy se toulám po kopcích a zamilovala jsem si trhání kytek za úsvitu. Občas říkám, že jsem se narodila do špatné doby. Že bych měla žít někdy za dob Němcové a její babičky. Pást si ovečky a kozy v horách, sbírat léčivé koření a léčit smutné dušičky.
Ale nevím, jak dlouho by mi to vydrželo, možná dlouho, možná pár dní. Ale tuto představu mám moc ráda.
17 signoraa signoraa | E-mail | Web | 21. února 2011 v 11:01
Nádherně napsané. Musím se přiznat, že se těmito myšlenkami zaobírám už hodně dlouho. Může za to asi moje láska k historii. Kdybych si měla vybrat dobu, ve které bych chtěla žít, vrátila bych se hodně hluboko a to až do středověku. Tady by asi zvítězila pozdní gotika. Drsná doba, ale krásná. U mně ted' ještě umocněno tím, že větší část rodiny se věnuje historickému šermu a krom toho při svých akcích vyznávají  středověký život. Dokonce i svatba mojí dcery se odehrávala v tomto duchu.
A my na ní přijeli ve svých autech, když jsme předtím doma na vymoženostech techniky uvařili, upekli. Auta jsme zaparkovali v podhradí, převlékli se do historických kostýmů, jídlo se ohřálo na ohništi a my trávili den v jiné časové dimenzi. Jen občas nám ten středověk vyrušilo zvonění mobilů a nebýt digitálních fot'áků, nikdy by tato událost nebyla zdokumentována.
Chystám se opět na další výlet do středověku, můj syn také chystá svatbu a jak jinak - také gotickou.

:-D
18 edithhola edithhola | E-mail | Web | 21. února 2011 v 11:19
Vendy, já snad ani ne:-) Jedině snad do doby židovské hodně hodně před křesťanstvím. Kdy ještě ženy společně rodily, menstruovaly v červeném staně. Jejich plodnost a měsíční cykly byly brány jako ženská krása a velikost. Bohužel knihu Červený stan mi někdo ukradl. Určitě to byla žena :-)
19 edithhola edithhola | E-mail | Web | 21. února 2011 v 11:22
A v jiném století by žena nemohla číst. Muži by jí za to odsoudily. O historii čtení žen už jsme psala :-D Takže jsem moc ráda, že žiji teď, mohu číst, psát a ženské rituály si občas připomenout s podobně naladěnými ženami, i když jsou v menšině. Ale o tom je tento otevřený svět. Můžeme si v něm svobodně a otevřeně najít ti, co jsou nám blízcí a to, co je nám blízké.
20 Beatricia Beatricia | Web | 21. února 2011 v 11:38
Ještě jednou jsem v klidu prostudovala tvůj článek. Je vynikající, jako všechny tvé články, komentáře, glosy, pojednání, úvahy atd atd.
JINAK PROSÍM KRUGERA, ABY SE ZVIDITELNIL WEBOVOU ADRESOU - Chci ho poznat. ;-)
21 Kerria Kerria | Web | 21. února 2011 v 13:13
Nechtěla bych ani za nic žít v jiné době. Obzvlášť pokud bych se měla narodit do stejné společenské vrstvy jako dnes - tedy mezi prostý lid. Nemyslím, že by život dříve byl nějak idilický, stejně jako není dnes.
22 Mniška Mniška | E-mail | 21. února 2011 v 15:58
No, přiznám se, žes mi trochu vzala vítr z plachet, protože jsem chtěla napsat článek o tom samém, nosím už na něj kostru v hlavě nějakých pár dnů :) a musím přiznat, že jsem došla ke stejnému vyústění, takže to vypadá, že se do nějakého takového článku asi nebudu pouštět anebo až zase někdy úplně jindy. Každopádně, ano, vystihla jsi přesně můj názor, takže souhlasím :)
23 Lawiane Lawiane | Web | 21. února 2011 v 16:01
Vidím to taky tak nějak, často jsem si říkala, že tahle doba je příšerná a že dřív to bylo určitě lepší...jenže jak v čem. Představa, že ti kovář rve zub kleštěma a že umřeš ve 40, protože je to normální, to není moc lákavé. A když si řeba vezmu dobu, né tolik vzdálenou, kdy nebyli počítače a lidi nežili jen za monitorem a ne fejsbuku, tak byly zase války...takže nakonec buďme rádi, za to co dnes máme.
24 Labanda © Labanda © | Web | 21. února 2011 v 17:55
dkuju zlato za podporu je to skvělé číst takové povzbuzující komentáře :-) bohužel ještě žádná nová informace
:-(
25 Victoria* Victoria* | E-mail | Web | 21. února 2011 v 18:59
To by se mi také líbilo..na druhou stranu i ta doba má hodně nedostatků, člověk by se snad ale s nimi naučil žít, kdyby neznal výhody našeho století..přeci jenom na té době něco bylo:D
26 ufonews ufonews | Web | 21. února 2011 v 20:37
Já bych asi chtěl žít v současnosti, ale určitě bych neodmítl návštěvu budoucnosti.
Hezky jsi to napsala a obrázek je mistrovský. :D  :D  :D  :D

29 Beatricia Beatricia | Web | 22. února 2011 v 7:55
Moje modelka ti děkuje za pochvalu šatiček a doporučeuje ti, abys to opravdu zkusila. Je to senzační zábava a případné nejasné detaily ti ráda pomohu doladit. :-D  :-D  :-D
30 krasivija krasivija | Web | 22. února 2011 v 8:54
Mě by se středověk líbil. a ještě možná víc taková ta doba zámořských oběvů. V té době by bolo dobré být chlap a stát se pitátem.
31 adaluter adaluter | Web | 22. února 2011 v 12:17
Taky bych preferovala dobu svého dětství, jenže .... jenže kdo ví, jak bych ji vnímala, žít v ní jako dospělá. Tak snad by mě ze všeho nejvíc, lákala cesta časem v mé vlastní osobnosti, odstranit všechny ty nánosy  a usazeniny, co přinesl čas, všechny negace, zklamání, ztráty iluzí, všechen strach. A docestovat zpátky, k té dětské dušičce, která viděla svět jako místo plné kouzel, ať už žila v jakékoliv době. Zpátky k prosté radosti ze života, zpátky do bezpečí.
32 agrrr agrrr | E-mail | Web | 22. února 2011 v 19:28
I když jiné doby nesou spoustu útrap. Chtěla bych žít v jiné době. Vážně a to i za cenu ztráty vymožeností, které máme.
33 Lenka Lenka | Web | 23. února 2011 v 20:10
Sama jsem si kolikrát říkala, že jsem narodila ve špatné době. Líbila by se mi první republika plná gentlemanů! ;-)
Ale každá doba má prostě svá pro a proti...
34 Malé Chlupaté Stvoření z Alfa Centauri Malé Chlupaté Stvoření z Alfa Centauri | Web | 23. února 2011 v 20:38
Digitál je zlatý, ale nemá duši.
Moje LOMO má duši. Vždycky ho hladím a říkám mu, jak je hodné, že je neustále originální :-) To ne já fotím takhle abstraktní a pitomé fotky, to ono!
Ale to bylo strašně na okraj...
Já bych chtělo žít ve svém vlastním světě.
Doba mě vůbec nezajímá - ale jsem neskutečně rádo, že v dnešní době můžu sdělit všechno vám, vykecat se a podělit se o svoje básníčkářské výlevy pochybných kvalit. A já žiji na Alfě... a tam si můžu vymýšlet. Takže je to vlastně strašně fajn! :-)
35 annapos annapos | E-mail | Web | 26. února 2011 v 7:57
Tak to já si zase maluji svět, co by bylo kdyby, třeba vůbec nebyla druhá světová válka, jestli by ten současný fofr ještě víc vygradoval, nebo by se to zbrzdilo něčím jiným, vždy v historii, zřejmě došlo k tomu, že lidstvo nějakým způsobem vzalo zpátečku, ať to bylo válkou, nebo epidemií, vývoj se zbrzdil a teď to probíhá v relativním klidu, alespoň tady u nás, mám na mysli, posledních padesát let a to je dobře.
36 Alisa Alisa | Web | 15. června 2011 v 21:44
Myslím, už som sa tu zmienila, že mám dnešnú dobu rada . Neviem, ja a iná doba by veľmi dohromady nešla . Sme zvyknutí na to, čo máme . Napríklad . Predstavme si, že by som žila v 18. storočí . Ignorujme politickú situáciu na našom území a venujme sa spoločenskej . Zrejme by moja rodina kráľovskou bola iba veľmi ťažko . Takže by sme asi patrili k nejakej šľachte, vzhľadom k rodine Francúzskej . Ak by som bola na tej druhej strane, kopala by som biedu a na to nemám .
Takže, boli by sme nejaká extra super cool šľachta . Najstarší syn by mal všetko zdediť, ale trpel by tým, že nemôže priznať svoju orientáciu, oženil by sa s nejakou ženou ktorú by neľúbil a pri jeho povahe, by sa stále opíjal . Predpokladajme, že nevlastný brat by nebol nevlastný . Ako najmladšieho by ho poslali za kňaza . Niekam študovať .
Mňa by dobre vydali za politika, ktorý by bol stále preč . Nemohla by som mať deti, takže by to bol začarovaný kruh hádok a výčitiek .
A dnes ? Brat si môže chodiť, s kým chce (pokiaľ mi nerozpráva podrobnosti, pretože nejaký sex si ja predstavovať nemôžem, tak nad vecou zase nie som), naši sa mohli rozísť, kedy chceli a ja si môžem robiť, čo chcem .
No prosím ťa . Chcela by som ja taký život ? Nie .
Vedieť niečo o tebe, spravím tvoj profil, ale takto aspoň egocentricky . :-D Preniesť sa to dá na hocikoho .
37 JK JK | E-mail | 24. března 2014 v 16:29
Jsem ráda, že žiju a sama miluju svůj život, ať se děje cokoliv. Přesto bych chtěla žít v jiné době, proč zrovna hned v Egyptě nebo ve Starém Římu? Stačilo by mi přelom 18.-19. století nebo v době Hippies nebo když začínala kapela Guns N´ Roses. Podle mě se moc bojíte neznámého... :-)

Žádné komentáře:

Okomentovat