úterý 17. července 2012

Krása z lidských rukou

17.6.2012 (tt)

Jak jsem tak dnes meditovala přebírala poličku s ubrusy, vypadl jeden zabalený v igelitu. Ubrus, který jsem před lety vyšívala, křížkovým stehem. Nebyl nic moc, křížky jsem mírně utahovala, i když jsem se snažila nechat jim volnost. Ale výsledek mě nakonec potěšil. Krásný barevný ubrus. Profi vyšívačky by si asi rvaly vlasy nad kvalitou výrobku, ale já byla spokojená.

Ne, vážně. Jedna moje známá paličkuje krajky a krajkové obrázky. Druhá krásně maluje a svou zálibu si odnesla i jako práci - krášlí ruce, pracuje jako manikérka. Nebo, jak je dnes v módě, nehtová designérka. Malování, a zdobení, to jí jde.
Kamarádka se pustila do kurzu keramiky, od ní jsem dostala tu parádní keramickou kočku a doma má několik pěkných artefaktů, včetně fantastické šachové soupravy v maxi provedení.

Dnes máme lidová řemesla spíš jako koníčka, nebo jako program záchrany starých řemesel.
A tak máme ženy (a někdy i muže), které předou, tkají, pletou, háčkují, paličkují krajky, vyšívají, malují na sklo, vyřezávají dřevěné misky a vařečky, pletou koše a košíky, batikují, korálkují, necují (síťují), vykovávají šperky a džbány a misky, malují kraslice, vyrábí svíčky, pečou perníčky...

A z jejich rukou vychází nádherné kousky. Je v tom kus kumštu a kus citu pro krásu a harmonii a soulad a estetiku.
Znamená to, že smysl pro krásu nás provází už věky?
Vždyť i z doby bronzové nacházíme různé šperky, kterými se zdobily tehdejší krásky... i nekrásky.

Řezbářství bylo nejen praktické, ale i estetické. Od jednoduchých lžic a misek po vypracované reliéfy...



































Jak malované krajkou. Křehká krása kraslic. Šikovné ruce maléreček.










 















 
Ruční tkaní. Dají se tkát nejen koberečky, ale i tašky a taštičky!

























Koše a košíky. Praktické, lehké, vzdušné a trvanlivé.























 

























 Necování neboli síťování. Síťovat se dají nejen rybářské sítě, ale i tašky, nebo ubrusy.















 

    
Kovotepectví. Elegantní a nadčasové.































 
 

 
Krajkovaná něha. I naše pra-pra-prababičky uměly!





















Malované jehlou - kouzlo výšivek




























 
Krása a vypracovanost kyjovských krojů



































Obrázky jsem si propůjčila z netu.
Zdroje obrázků jsou vetknuty přímo v nich. Kdo chce odkaz, klikněte na fotografii!

A na konec bych mohla taky dát ten můj umělecký výtvor, co říkáte?
Není to nic extra a je vidět, že nemám cit pro výšivku. Ale zkusila jsem a nějak to vyšlo.
Ubrusy jsou čerstvě vytažené ze skříňky, tudíž, nežehlené. Promiňte estetickou nevyžehlenost, s těmito ubrusy se rozhodně nechlubím, ale zabralo to pěkný čas a byla jsem ráda, že jsem ubrusy dokončila.

Křížkový steh.



























Řetízkový a plný steh. Nebo aspoň pokus



























 Ještě na ukázku vyšívaný ubrus na stole od mé sestřenky. Opravdu umí, holka!

























 

A na závěr nelidová, ale vlastní výroba, keramická kočka od mé kamarádky, už jsem ji zde jednou-dvakrát ukazovala. Takže ještě jednou...

 

Žádné komentáře:

Okomentovat