pondělí 26. listopadu 2012

Kniha jak se patří

26.11.2012

A pokračuji v soutěži u Lucerny. Soutěžní název je Kniha. Cokoliv o knize, fotka, popis, povídání... prostě, co napadne.

Tak, Lucerničko, jdu na to!
Zadání šesté.

Dnes jsem vycvakla hromadné foto. Jen pózující nebyla skupinka rozhihňaných lidí, ale skupinka mlčících a tiše trpících knížek, vyrušených z poklidu, vyrvaných z kořenů knihovny a seskládaných k sobě, bez ohledu na to, jestli se znají, nebo ne...

Podle čeho jsem vybírala?
Aby byly v zastoupení žánru. Mám tam tedy něco z historických a romantických knih, jednu současnou, jednu humornou a taky kousek fantasy a hororu.
Ale není to všechno. Chybí mi tu poezie a naučná literatura. Za což se omlouvám, ale knihy už by se asi nevešly do záběru.

Do dnešního knižního zátiší jsem zařadila známou dvoudílnou minisérii Jih proti Severu, v originále pod názvem Odváto větrem. Oba názvy mají svůj význam a vystihují podstatu příběhu - tedy válku, ničící a rozvracející nejen domy, ale i hodnoty a svět, jaký do té doby existoval.
Jih proti Severu patří mezi mé nejoblíbenější knihy. Pamatuji si, když jsem ji četla poprvé, nemohla jsem se do ní zabrat - byla jsem v té době zvyklá na lehčí žánr a především jsem měla období zamilovaných románů. I když - i v této knize šlo o milostný příběh, ale nebyl v popředí.
O románu Jih proti Severu jsem také psala i na tomto blogu, v oddělení Knihovničky.

Další moje srdcovka je první díl trilogie Lev a růže, s názvem Král železný, král zlatý. Autorkou je Ludmila Vaňková, a v románu je skvěle popsána cesta a osudy Přemysla Otakara II., který byl později zván právě tímto jménem - Král železný, král zlatý. Osudy Přemyslovců i lidí okolo nich jsou zde spřádány mnohobarevnou nitkou a paní Vaňková je opravdu jedna z nejobratnějších přadlen. Nadchla mě tím, že své romány psala tak, aby vynikla spíš linie příběhu, osudy lidí, vášně, lásky, nenávisti, intriky, bolest, radost... To vše s doprovodem skutečných historických osob.
Dalšími díly trilogie jsou Zlá léta a Dědici Zlatého krále. Taky moje srdcovky.

Třetí historickou knihou je nestárnoucí román Quo vadis, od H.Sienkiewicze. Příběh ze starého Říma, první zmínky křesťanství, v té době nazíráno spíš jako na pohanský kult podivínů, kteří na svých mších obětují děti neznámému bohu na kříži... Jak známo, co neznámé, z toho jde strach. A chvíli trvalo, než Římané zjistili, že jde o náboženství spíš neškodné.
V románu však vidím nejen počátky křesťanství, ale tehdejší svět, zvyky a návyky, hostiny a boje, přezírání smrti, intriky na vládnoucím dvoře, které asi existují odedávna a čím větší postavení, tím větší intrikování.
Do toho neobyčejný příběh lásky mezi křesťankou Lygií a patricijem Markem, který kvůli ní změnil zcela své přesvědčení. Tedy ne žena kvůli muži, ale muž kvůli ženě...

Koukám, že zastoupení historických knih mám natřikráte a mohla jsem místo nich zařadit postrádanou básnickou řadu a naučnou stezku. Ale zase, když tyhle knížky mám ráda!

Jako další románek jsem vytáhla oblíbené Falešné hráče od Zdeny Frýbové. Už proto, že se čte skvěle, je dokonalá oddechovka a přes svůj mírně dramatický průběh oplývá humorným přístupem a odlehčeným tónem vyprávění. I o této knize jsem již psala v Knihovničce.

A k tomu jsem přihodila jednu útlejší knížku od Daniely Duškové, Bobby (mistr světa a já), o klukovi ne zrovna atraktivním a ve vlastní rodině spíš přehlíženým, přesto chytřejším než celá rodina dohromady. Malé i velké trable a nečekaný konec. Knížka je pro mnohé dnes neznámá, asi o ní taky napíšu.

Mezi knihy, které bych shrábla rychle do tašky, kdybych musela prchat z hroutícího se domu, by byla dvojice Želary a Jozova Hanule od Květy Legátové. Proč? Protože to jsou nádherné příběhy, psané nádherným stylem. Obě knihy jsem recenzovala též na tomto blogu, najdete je v Knihovničce.

Humornou literaturu bych představila už klasickým vyprávěním - To by se zvěrolékaři stát nemělo, od Jamese Herriota. Vlastní zážitky, těžká dřina, humorné situace a taky kousek smutku - těžký a krásný život veterináře v Yorkshirském kraji. Je tu někdo, kdo ještě nečetl Herriota? Tak napravte chybu a zamiřte do nejbližší knihovny!

K zástupcům fantasy, fantastiky a tak trochu scifi i hororu se dá zařadit klasik, který dnes již nežije - Ray Bradbury. Jeho světy jsou obyčejné i neobyčejné, cestování vesmírem jednoduché, technické vychytávky jdou úplně mimo. Mistru Bradburymu jde o něco jiného - o člověka, o působení místa a doby na lidské city, o duševní prázdnotě a barbarství některých jedinců, kteří jsou schopni ve jménu pokroku a racionality schopni vymýtit a zničit všechno krásné. Ray Bradbury roztáčí kolo barev, které házejí své odlesky do okolí a zasahují i vás. Dovede zahrát hudbu sfér i hororové mrazivé tóny.
Jako prezentaci Bradburyho jsem zařadila knihu Kaleidoskop, výběr jeho nejznámnějších a nejlepších povídek.

V zastoupení fantasy je na jednom z předních míst série Zaklínač. Napsal polský spisovatel Andrzej Sapkowski, hvězda svého žánru. Svět zaklínače Geralta je docela současný a přitom minulý a taky budoucí. Připadá mi, jako by to byl náš svět, o několik století dál a postižený jakousi nepopsatelnou katastrofou, díky které vznikly na zemi příšery jako mantichory, draci, skřeti a další nestvůry. A mezitím se kolem válčí, domlouvá, sjednává, podvádí, kšeftuje... a hledá se dítě, které by pokračovalo v Zaklínačových šlépějích. Neb Zaklínačové děti mít nemohou a tak se snaží získat je jinou cestou.
Geraldovo získané dítě je však jiné, než očekával - je totiž potomek elfů a lidí, člověk, který může ovlivnit běh světa. Zkrátka řečeno, Geraldova Cirila, dcera králů, může být zachránce nebo ničitel. Jedna z nejúžasnějších knižních sérií, jaké jsem mohla číst.

A jako třešničku na dortu jsem dodala román od Stephena Kinga. Sice jsem měla zálusk na román To, ale nakonec jsem vybrala Rose Mader. Příběh týrané ženy, která se jednoho dne vzchopí a uteče svému manželovi. Správně však tuší, že její muž to jen tak nenechá, zatáhne za všechny páky a vyčmuchá ji jak ohař. Její muž je totiž policajt s dobře vyvinutým instinktem.
Ale její muž zase netuší, že uprchlé manželce se dostane do rukou a do vlastnictví záhadný obraz, který dovede víc, než obyčejné obrazy. Obraz, do kterého se dá vejít a dostat se tak do jiného světa...

Tyto knihy jsem zvěčnila v malém domácím zátiší s kytkou posledních chryzantém...
Obraz doupraven v prográmku.
 
 

Žádné komentáře:

Okomentovat