Leč,
zpátky k Popelkám. Proč jsem vytáhla zrovna Popelky? Protože mám pocit,
že k Vánocům patří. Vánoce prožíváme jako čas zázraků (i když pro
většinu znás čas stresů). Pohádky proto patří k Vánocům tak jistě, jako
slunce ke svítání, hvězdy k noci a měsíček na nebi hlubokém k rusalkám.
Popelkovské téma je však jedno z nejpřitažlivějších a snad proto u nás vznikly hned dva popelkovské filmy.
Popelka


Ale
to jsem odbočila. Klasický příběh Popelky snad vyprávět nemusím, kouzlo
písniček funguje snad všude a v této pohádce jsou navíc skvěle
otextované. (Ať jsi kdo jsi, tak jsi krásná, že se nechci na nic ptát...
Přestalo se slunce smát, v hnízdě zmlkli čápi, proč mě nikdo nemá rád,
to je to, co mě trápí... Jedno zrnko popela, jedno zrnko máčku, abys
holka věděla, že máš hejno brášků.) A skvělý doprovod v podobě Jana
Třísky. Sice zpívat moc neumí, ale dokáže dodat příběhu grády, zpívá s
citem, jako pravý bard.
Co se mi na této
pohádce líbí? Pravé pohádkové aroma, kdybych to tak měla nazvat. Skromná
chaloupka, díky Popelce čistá a vypulírovaná. Macecha jako vyšitá a
nevlastní sestry by sice vůči Popelce nic nenamítaly, ale mají volnou
ruku a tak jsou kapku zlomyslné. Tatínek mírně upozaděný, jako mužskej,
kterej chce mít doma klid a nerad se hádá.
Líbila
se mi i kouzlíčka. Kouzelný holoubek, který mluvil lidskou řečí.
Kouzelné oříšky, ze kterých vypadly opravdu nádherné rokokové šaty.
Kouzelný trik "mlha přede mnou, mlha za mnou". A krásný pohádkový
moment, kdy k chaloupce pro Popelku přijíždí kouzelný kočár a malý lokaj
a kočí zároveň jí kyne v ústrety, provází ji ke kočáru a galantně
pomáhá nastoupit.
Černobílá Popelka je kouzelná, něžná, půvabná a pohádková.
Černobílá Popelka je rokoková.
Popelka (TV film)
Československo, 1969, 100 min
Režie: Vlasta Janečková
Předloha: Božena Němcová (kniha)
Scénář:Vlasta Janečková, Jarmila Turnovská
Hudba:Angelo Michajlov
Hrají:Eva Hrušková, Jiří Štědroň, Ladislav Pešek, Svatopluk Beneš, Dana Medřická, Růžena Merunková, Ilja Prachař, Jan Tříska, Dana Hlaváčová, Antonín Navrátil
Obsah:
Klenot české pohádkové literární pokladnice zná zpaměti každé malé
dítě. Kdo pohádku četl nebo slyšel v její klasické podobě, ten zná
přesně i děj televizního zpracování z roku 1969 . Nic nechybí - skromná
Popelka (Eva Hrušková), zlá matka ( Dana Medřická) i líné sestry (Dana
Hlaváčová, Růžena Merunková), hodný tatínek (Ilja Prachař), zoufale
zamilovaný princ (Jiří Štědroň), holoubci - kamarádi, tři kouzelné
oříšky, tři plesy atd. Snad se sluší ještě dodat, že tato černobílá
stálice TV programu patří vůbec k prvním pohádkám televizní obrazovky. K
její oblibě určitě přispělo doplnění notoricky známého příběhu
písničkami, které kromě holoubků a ústřední dvojice (mimo jiné milostný
duet) zpívá hlavně postava potulného loutnisty (Jan Tříska), která
komentuje dění coby nezávislý pozorovatel a dodává příběhu spád. Autorem
hudby byl Angelo Michajlov a písničky jsou dílem Ivo Fischera. Hlavní
dvojici v podání mladinké Evy Hruškové a tehdy oblíbeného zpěváka Jiřího
Štědroně obklopila režisérka Vlasta Janečková tehdejším hereckým
výkvětem vlastí českých(Medřická, Pešek , Beneš). Zajímavostí také je,
že Dana Hlaváčová si stejnou roli zlé sestry zopakovala i ve filmové
variaci příběhu, volněji pojatých Vorlíčkových TŘECH OŘÍŠCÍCH PRO
POPELKU.
Tři oříšky pro Popelku
Od
původní televizní pohádky se v lecčem liší - už tu máme výpravný
velkofiílm, dokonce v barvách. Krásné extreriéry a interiéry, skvělá
hudba. A výborné herecké výkony.
Obě
Popelky mají jedno společné - jsou sirotci (ta první polosirotek, ta
druhá skutečný sirotek, protože jí umřela nejen matka, ale čerstvě i
otec) a mají macechu, pro kterou jsou trnem v oku (holt staré rčení
říká, že krev není voda a něco na tom je). Ale Vorlíčkova Popelka už je
kapku jiného ražení než Popelka Janečkové. Dá se říct, že Vorlíčkova
Popelka je emancipovaná, moderní. Ano, stýská se jí po tatínkovi a je
sama. Ano, vidí tu nespravedlnost, že se na statku roztahuje macecha a
pro ni zbývá jenom práce. Ano, chybí jí ta volnost, kterou prožívala,
když její otec ještě žil.

Tato
Popelka je směs všeho, co by měla každá správná holka mít. Pracovitá a
odpovědná, ale i sebevědomá, vtipná, skromná, také kurážná,
inteligentní, a navíc má srdce. Je zamilovaná, ale ví, kde je její
místo. Navíc si dokáže ze svého miláčka pěkně vystřelit, čímž upoutá
jeho pozornost. (Staré dobré pravidlo, lišit se od ostatních natolik,
abychom zaujali, a být k ostatním natolik podobni, abychom nepůsobili
"divně".)

Moc
se mi líbily kostýmy. Popelčiny plesové šaty jsou jedny z
nejkrásnějších, a všimněte si, jak vhodně ladí s plesovým šatem pro
prince. Ti dva jsou nádherný pár. Navíc, Trávníček je v této roli jeden z
nejhezčích princů, jaké jsem v řadě pohádek viděla. A Šafránková je
nejkrásnější princezna, i když princeznu tady zrovna nehrála...
Tři oříšky pro Popelku mi připadá jako renesanční pohádka.
Československo / Východní Německo, 1973, 75 min
Režie: Václav Vorlíček
Předloha: Božena Němcová (kniha)
Scénář: František Pavlíček
Kamera:Josef Illík
Hudba: Karel Svoboda
Hrají: Libuše Šafránková, Pavel Trávníček, Carola Braunbock, Rolf Hoppe, Karin Lesch, Dana Hlaváčová, Jan Libíček, Vítězslav Jandák, Jaroslav Drbohlav, Vladimír Menšík, Míla Myslíková, Helena Růžičková, Jan Šůs, Miloš Vavruška, Jiří Růžička ml., Jiří Krytinář, Ilona Jirotková, Ostara Körner, Gerd Funk, Karl-Helge Hofstadt, Joachim Pape, … (více)
Obsah:
Popelka je milé hodné děvče bez matky a posléze i bez otce, který ji
nechá napospas své druhé ženě a její dceři. Obě nemají Popelku rády a
mimo jiné se jí snaží všemožně zabránit v tom, aby se zúčastnila plesu,
na kterém si má tamní princ konečně najít nevěstu. Osud však Popelce
přeje více, než-li obě zlé ženy...(oficiální text distributora)
Naprosto
exkluzivní komentář jsem si propůjčila z ČSFD. Myslím, že tento autor
jej mínil jako nadsázku pro filmové velekritiky, kteří už snad neumějí
psát normálně:
verbal:
Tento komentář věnuji svým "nejoblíbenějším" uživatelům - Hochům z
Filmové teorie. Snad jim pomůže znovu spatřit realitu všedního dne.
********* Sine ira et studio!!! Eklatantní paralela Vorlíčkovy tvorby s
giganty žánru jako Tarkovský, Von Trier či Buňuel je flagrantní již od
prvních minut tohoto elaborátu adespotonu orální kultury. Především
afiliativní symbol sovy (ať už mající jakýkoliv signus) představuje
edukovaného telebedekra, který významně asistuje divákovi prožít smysl
všech mistrových metafor a navodit tak signifikantní inverzivní
tendence. Avšak i pro nezasvěceného diváka, u nějž by se zpočátku mohla
objevit averze, ba co víc dokonce negace mistrovy epistuly, poskytuje
Pan režisér mentorskou berličku. Jedná se zejména o simplifikovaný
konfrontační úzus dobra a zla ( Ano, zde mám namysli explicitně zlou
macechu a její ambiciózně edukované vlastní dcery v přímém rozporu s
repulzivní edukací dcery nevlastní !! ), chudoby a bohatství (Neutěšené
aparigrahické Popelčiny poměry versus ad hoc propertiální konzumerismus
šlechty!!). Pokud v tomto aktu přistoupíte na mistrovu hru, budete
schopni plně prožít předfinální tenzní gradaci při testaci
inkriminovaného střevíce!!! Rozradostnění abstrakní vizualizací
postfreudovského axiomu prostě potom musíte odpustit tvůrci (možná pro
někoho slaboduché) finále ve smylu "Honesta vita est beata", kdy
ústřední dvojice naváže eternální, koexistenčně kopulativní vztah.
Pochopíte li plně režséruv záměr, film vás konkveruje a **Na tomto místě
se i JÁ musím snížit k insitnímu výrazivu některých uživatelů**
"Sežvýká a vyplivne". Silně pochroumáni a polepení slinami pak budete
ještě dlouho meditovat nad smyslem života a zejména buddhistickou tezí
zvuku tleskotu jedné ruky!!!!!! .. dále viz Antikrista
Mimochodem, jeho hodnocení bylo pět hvězdiček. Tedy možné nejvyšší...
A několik zajímavostí, které sesbírali lidičky na ČSFD:
V
roce 1973 převzal režisér Vorlíček cenu diváků - Křišťálový pohár na
páté přehlídce filmů pro děti v Ostrově nad Ohří. Hlavní cenu Zlatého
dudka za nejlepší dívčí respektive chlapecký herecký výkon získali i
herci Libuše Šafránková a Pavel Trávníček. Zvláštní cenu poroty snímek
vyhrál na 7. ročníku Festivalu českých a slovenských filmů v Nitře. Tři
oříšky pro Popelku byly dále zvoleny na 40. ročníku Mezinárodního
filmového festivalu pro děti a mládež ve Zlíně "Nejoblíbenější pohádkou
století". Na 14. ročníku film získal cenu - čestné uznání dětské poroty.
(Stocki)
Exteriéry
se mj. natáčely v okolí zámku Moritzburg v Sasku a na vodním hradě
Švihov u Klatov a jeho okolí. Interiéry byly točeny v berlínských
ateliérech. (Stocki)
Producenti
tehdy měli připravené pytle s umělým sněhem, který byl vyrobený z
rozemletého polystyrenu. Německá strana měla připravený umělý sníh,
který sice zapáchal, protože byl dovezen z rybích konzerváren a vyroben
byl z rybích kostí a příměsí chemie, ale přesto na rozdíl od polystyrenu
byl ekologicky vhodný a druhý den už po něm nebylo památky. (Stocki)
Aby sova Rozárka mrkla, musel ji režisér Vorlíček zespoda šťouchnout špejlí do zadku. (Stocki)
Herečka Dana Hlaváčová, která hrála Doru, byla při natáčení v šestém měsíci těhotenství. (Lenarek)
Závěrečná scéna byla pro Libuši Šafránkovou dosti složitá. Byl totiž velký mráz a ona na sobě musela mít pouze svatební šaty. (Specs)
Dabované role: Král (Rolf Hoppe) - Otto Šimánek, Královna (Karin Lesch) - Květa Fialová, Macecha (Carola Braunbock) - Jaroslava Adamová, Princ (Pavel Trávníček) - Petr Svojtka (Stocki)
Tato
pohádka dělá pravidelně společnost také divákům ze severských zemí, a
když ji jednou do programu nezařadili, hartusili nespokojení diváci
dokonce až pod okny budovy televize. (Elisebah)
Pohádka
se měla původně točit v létě, ale zrovna v zimě měli volno v ateliérech
a tak chtěl režisér Vorlíček začít točit v zimě a pak přerušit natáčení
až do léta. Jenže to bylo moc komlikované. Raději předělal scénář,
připsal zimní scény a natočilo se to najednou. (cariada)
Hlavní
hrdinku Libuši Šafránkovou vybral režisér spíše náhodou. Dlouho nevěděl
komu roli nabídnout, pak si vzpoměl na mladou holku co hrála Barunku v Babičce a bylo hotovo. (cariada)
Když
pozval režisér Libuši Šáfránkovou na schůzku, aby se domluvil, spozdil
se o hodinu a byl přesvědčený, že už tam herečka dávno nebude. Ona tam
stále seděla se scénářem v ruce. "Ten scénář byl totiž nádherný" vysvětluje Libuše. (cariada)
Chyba ve filmu
V sekvenci, kdy lokaj Vladimír Menšík seřezává větve ze stromů, je
vidět v dálce sloup, který vypadá jako z elektrického vedení.(RadimFišer)
Statek Popelky je vodní hrad Švihov.
Natáčet se začalo po přispění 1 milionu východoněmeckých marek od Deffi. (M.B)
Ve scéně, kdy Popelka na koni přeskakuje strom, byla Libuše Šafránková zastoupena kaskadérkou. (M.B)
Při
vyvolávání jmen potencionálních nevěst na plese zazní také jméno
Baronka z Kratihájů (s dcerou Droběnou - Helenou Růžičkovou). Jméno
Baronka z Kratihájů převzal scénárista z divadelní hry Zvonokosy. (artcha)
V Norsku se pohádka hraje pod názvem "Tre notter til Askepott". (Sinecod...)
Celní předpisy nedovolovaly převážet koně, v Německu měl proto kůň Jurášek náhradníka. (Kulmon)
S
Václavem Vorlíčkem je pod scénářem podepsána Bohumila Zelenková. Ve
skutečnosti příběh napsal František Pavlíček, který nesměl být z
politických důvodů uveden v titulcích. (jenik71)
Pavel Trávníček mal v tom čase silný moravský prízvuk, preto ho nadaboval Petr Svojtka. (krasomama)
Film má v Nemecku svoj fanklub a každoročne sa tam na rôznych zámkoch konajú tematické plesy presne v duchu tejto rozprávky. (krasomama)
Vítězslav
Jándák, který ztvárnil roli Kamila, viděl poprvé tuto pohádku až v roce
2007. Jak sám herec říká, na filmy, ve kterých hraje, se nedívá.
(M.B)V
Německu se v písni "Kdepak ty ptáčku hnízdo máš" zpívá jiný text "Tisíc
střech mého města", nazpíval jí také Karel Gott. V bývalém NSR se píseň
hrála bez textu, až v 80. letech pak celá. (M.B)
V roce 2009 se konala výstava kostýmů z pohádky, byla velice úspěšná. (M.B)
Role preceptora (Jan Libíček) byla přidána až po dokončení scénáře. (M.B)
V Norsku a Španělsku se pohádka vysílá 24. 12. dopoledne. (M.B)
Postava královny byla první a zároveň poslední rolí Karin Lesch, která se dále již herectví nikdy nevěnovala. (IvcaG)
Pohádka se každý rok vysílá ve Spojených Arabských Emirátech. (M.B)
Rozprávka
mala vyše 80 originálnych kostýmov, ktoré stvoril oscarový výtvarník
Theodor Pištěk. Legendárna črievička existuje až v troch exemplároch a
každý má inú veľkosť, aby črievička na obraze vždy správne vynikla.
Bělouš,
který v pohádce představoval Juráška, se ve skutečnosti jmenoval Bonek.
Jde o koně, který Juráška "hrál" při filmování na našem území. (Prochy38)
Dana Hlaváčová ztvárnila Doru i v černobílé verzi z roku 1969. (funhouse)
Ve
spoustě větších cukráren v Německu můžete ochutnat čokoládové trubičky,
které se jmenují Tři oříšky pro Popelku s Popelkou ve svatebním kostýmu
na obalu. (Olík)
Scénář vznikl sloučením dvou pohádek Boženy Němcové a to O Popelce a O třech sestrách. (Olík)
Skutečná
pohádka O Popelce od Boženy Němcové má k poetice Václava Vorlíčka
pořádně daleko. Narazíme v ní na upálení v peci, useknuté hlavy,
lidožrouty nebo rozškrábané obličeje obrovskými kočkami. (Olík)
V
jedné ze závěrečných scén, kdy se poddaní radovali, když princ (Pavel
Trávníček) uhodl Popelčiny (Libuše Šafránková) hádanky, byl Vladimír
Menšík opilý. Ve scéně proto jen postával a díval se. (liliVonHa)
Postava, kterou hraje Helena Růžičková, se v německé verzi jmenuje Kleinröschen, což je v překladu Růžička. (lexa.k)
Chyba ve filmu: Dana Hlaváčová je v titulkách chybně uvedena jako Daniela. (MahYa)
Film
sa mal pôvodne odohrávať v lete. Zimné natáčanie bolo nariadenie
východonemeckej spoločnosti DEFA (Deutsche Film-Aktiengesellschaf),
ktorá potrebovala zamestnať ľudí v decembri. (toi-toi)
Herec
Jan Libíček si velmi stěžoval po celou dobu natáčení na svůj kostým
kožichu, který byl velmi těžký. Při běhu či pouhé chůzi z něho neustále
padal, či ho různě za sebou vláčel ve sněhu, což bylo pro něj velmi
vysilující. (Lynette)
Scéna,
kdy dostane princ v lese při lovu v podání herce Pavla Trávníčka od
Popelky sněhovou koulí, se točila tak, že se Pavel Trávníček postavil
velmi blízko ke kameře, za kterou stál režisér Václav Vorlíček, který
měl v ruce připravenou sněhovou kouli. Když se začalo točit, tak ji po
Pavlu Trávníčkovi z velmi malé blízkosti mrštil tak, aby ho trefil do
hlavy. (Lynette)
Popelku měla původně hrát Jana Preissová,
když ji však režisér Vorlíček sdělil termín natáčení, od role
odstoupila, neboť byla těhotná a v době natáčení filmu by Popelka v
jejím podání měla již pěkné bříško. (Redyx111)
Úvodný
tanec Prinzezny Drobeny (Helena Růžičková), pri ktorom nosí bezmocného
Princa (Pavel Trávníček) v náručí, bol náhlou improvizáciou. (Raccoon.city)
V čase natáčania filmu mal Vladimír Menšík problémy so závislosťou od alkoholu. (Raccoon.city)
Úvodnú
melódiu po prvýkrát počul režisér Václav Vorlíček počas noci v
telefóne, keď mu ju Karel Svoboda zabrnkal hneď po zložení. (Raccoon.city)
Pôvodne hľadal režisér zámok, kde by mohol nakrúcať, na území Slovenska. (Raccoon.city)
Do
zasnežených hôr prichádzal raz denne za štábom a hercami vojenský
obrnený transportér, lebo iné vozidlo by sa tam nedostalo. Priviezol im
cisternu horúceho čaju, čo bolo ich jediné "teplé jedlo" za celý deň.
Vojaci im ho podávali v plastových pohároch, ktoré sa teplom rozpúšťali.
Libuše Šafránková (Popoluška) sa vyjadrila: "Tak dobre sme si z toho zavoskovali žalúdok, že sme vôbec nebývali hladní." (krasomama)
Popelka (Libuše Šafránková) a princ (Pavel Trávníček) se oproti zvyklostem z jiných pohádek za celý film ani jednou nepolíbí. (JackieBliz)
V
posledním záběru filmu jedou Popelka (Libuše Šafránková) a princ (Pavel
Trávníček) na koních přes zasněženou pláň. Pavel Trávníček při natáčení
této scény zapadl i s koněm do sněhu a Libuše Šafránková tak
pokračovala v jízdě dál sama, protože scénu nebylo možné kvůli nutnosti
použít zasněženou louku beze stop opakovat. (ronaldmekdon)
Juráškové
byly ve skutečnosti dva. Rozdíl lze poznat podle srsti. Zatímco ve
stáji je kůň se zimní srstí, v záběrech, kdy na něm Popelka (Libuše
Šafránková) jede v lese, srst je jiná. Kůň u zámku je pak opět se zimní
srstí. (lildeb)
Pavel
Trávníček bol v čase pripravovania filmu v treťom ročníku hereckej
fakulty. Musel absolvovať konkurz, na ktorom sa zúčastnili stovky
adeptov, ale nakoniec ho vyhral. (dyfur)
Rozpočet snímky bol 6 miliónov Kčs, čo bol na tú dobu dvojnásobok priemerného filmu. (dyfur)
Nikto
doteraz nevie, koho vlastne napadlo poslať scenár do NDR. Ten sa za noc
preložil a za dva dni dostali tvorcovia odpoveď, kde stálo, že Nemci
majú záujem o spoluprácu na filme. (dyfur)
Až
po konci natáčení vyšlo najevo, že představitelka macechy Carola
Braunbock je odsunutá sudetská Němka, která stále umí česky. Přesto
celou dobu natáčení mluvila pouze německy. (kenny.h)
Protože
by ve scénách, kdy se princové s Popelkou (Libuše Šafránková) honí
šumavským lesem, herci uvízli hluboko ve sněhu, musel jim celý štáb
předem prošlapat a upěchovat cestičky. Kamery se následně umístňovaly
tak, aby nebyly viditelné. (Jirka_Šč)
Konec
českého filmového Juráška byl dosti neromantický. Po konci kariéry
skončil jako všechna neproduktivní zvířata socialistického státního
družstva v koňském salámu. (kenny.h)
Přes tento nepoetický konec jednoho zvířecího herce jde stále o jednu z nejkrásnějších filmových pohádek.
Vlastně, o dvě nejkrásnější filmové pohádky.
Ukázka z filmu Popelka
Pěkný trailer pro Tři oříšky pro Popelku
(Chtěla jsem vložit videa, ale z pochopitelných důvodů nejdou videa vložit. To je to zlepšování na blogu.
Ale nenechme se rozhodit a pohádek si užívejme!
Stejně tak i vánoc.)
Některé údaje z ČSFD
Vlastní text můj
Fotografie - skeny z filmu
Prolínačky - moje
Odkazy na youtube - z youtube.
Žádné komentáře:
Okomentovat