středa 7. prosince 2011

Jane Austenová a její svět

7.12.2011 (knihy)  Jane Austenová


Na Janu Austenovou jsem přišla celkem pozdě, přesto mě její světy okouzlily.


Nejdřív jsem asi viděla filmy - nejdříve Rozum a cit, film z roku 1995, s Emmou Thompson, Kate Winslet a Alanem Rickmanem v hlavních rolích. Ten film byl úžasný, natočený s citem, romantický, ale ne přeslazený, s nádhernou hudbou a skvělými hereckými výkony.
Hned jak to šlo, sehnala jsem si knižní předlohu. Ale, kupodivu, příliš mě nebavila. Román byl napsaný celkem stroze, suše, a s velkou dávkou sarkasmu. Vážně, jako by shazovala všechnu romantiku, která by se mohla vylíhnout v představách... a až později jsem zjistila, že její knihy jsou si podobné svým stylem.

Přestože její další knihy se sobě stylově podobaly, byly už poutavější. Všimla jsem si jednoho shodného prvku - Jana Austenová píše o lásce neromanticky, nesentimentálně, romantiku si tam každý dosazuje podle svého. Svým hrdinkám docela zatápí, dává jim to pěkně vyžrat, jejich prvotní mylné představy, iluze i předsudky - všechno jim vrací jako bumerang a každá hrdinka prochází poznáním, které bolí a které strhává jejich falešné představy o lásce i o sobě samých jak masky z tváří a klapky z očí.

Jana Austenová nepíše žádné sladkobolné příběhy. Ale ani ne zromantizované příběhy, jako Jana Eyrová, a z duchařských zážitků a představ si vyloženě tropí žerty.
Nepíše zamilované romány, kde On je vysoký, mužný a nebezpečný, Ona vysoká, s hřívou blond (nebo havraních vlasů), štíhlým pasem a ňadry dmoucími.
I když motiv On bohatý, Ona nemajetná, se v jejích románech objevuje. Není to složité, majetných žen v té době zřejmě mnoho nebylo, pokud nezdědily majetek, tak byly odkázané na dobročinnost svých rodin, nebo se dobře nevdaly. Příjem většinou zajišťoval manžel, pokud to nebyl zmetek, který rozházel rodinné jmění.

Připadá mi, že Jane měla prostě dobrý pozorovací talent a popisovala to,co viděla.
Pozorovala společnost kolem sebe, lidičky v rodině i mimo rodinu, zvyky, myšlení, to, jakým způsobem tehdejší lidé vyplňovali volný čas, jak se bavili a jak uvažovali. Ve všech jejích románech myslí matky na to, jak co nejlépe vyvdat dcery. Dcerám je to samozřejmě většinou k smíchu a chtějí se vdát hlavně z lásky. Ale matka ve svých snahách ulovit pro dceru ženicha, je v podstatě rozumná osoba, která ví, jak to na světě chodí, a jak těžko by se její dcera (dcery) probíjely světem a životem - navíc v případě, že by byly nezajištěné. Přesto snahy těchto matek nejsou doceněny, snad proto, že matky jsou v honbách za ženichy pro své dcery, jak bezhlavé a neznají hranice.
Otcové v Janiných příbězích naopak vystupují jako celkem uvážliví muži, kteří se sice nehádají se svými manželkami, ale nijak neprosazují své zájmy a vše sledují spíše zpovzdálí. Milují svoje rodiny, a příliš nezasahují. Většinou ke škodě, protože matinky ve své dobré víře dokážou napáchat víc škody než užitku.

A dcery? Dcery jsou esence všech ctností i nectností. Rozum, přemýšlivé uvažování, společenské chování, sebeovládání, vkus a smysl pro humor. Ale i hloupost, omezenost, marnivost a pýcha, nesmyslné koketování a myšlenky převzaté od svých matinek - jak ulovit ženicha.

Hrdinky Austenovského světa mají jednoduchou volbu - vdát se a být vážená nebo nevdát se a těžce si vybojovávat pozici ženy, která vzbuzuje respekt, úctu i přátelství. Jana Austenová ani jedné ze svých hrdinek nepřeje osud, kdy by byla žena na přítěž své rodině, opomíjená a opovrhovaná. Přesto jsou její hrdinky emancipované a i když se rozhodnou pro život v osamění, necítí to jako pohanu ani přítěž.



Žádné komentáře:

Okomentovat