sobota 21. listopadu 2009

Uklizený dům

21.11.2009

Pokud mohu citovat, vybrala jsem jednu pozoruhodnou větičku z jednoho mailového textíku:

Pamatuj! Uklizený dům je znakem, že se ti posral "kompjútr" !!!

Tuto větičku jsem si vybavila před dvěma dny, kdy nám zrušili hned v osm ráno elektřinu, v rámci nějakých oprav. Náhlé a neobvyklé ticho mě téměř vyděsilo. Přiznám se, že jsem asi v podstatě závislá. Závislá na nějakém šumu, hluku, melodii... Nejsem typ, co přijde domů a vychutnává si klid a mír absolutního ticha. Těmto meditacím se věnuji opravdu velmi zřídka, sotva pětkrát do roka. Protože jsem před sebou měla práci až odpolední, čekalo mě celé tiché a potemnělé dopoledne. Zneklidňovala mě nepřítomnost hodin (řídím se podle hodin na videu), zneklidňovalo mě, že mobil už kliká na dvě čárky (můj záložní časový jistič), naštěstí jsem měla ještě jeden klasický, funkční a jdoucí budík na baterky...
 
Kudy z nudy. Na obligátní a návykové kafe mi ještě fungoval plynový vařič, varnou konvici jen vystřídal plecháček. Kafe nahořkle vonělo (vařím totiž klasického turka, má jinou vůni než rozpustné nebo překapávané) a já se konečně pustila do akce, kterou už plánuji dlouho, ale odkládám na dobu blíž vánoc. Takový malý předvánoční úklid. Rozhodně nejsem hospodyňská běska a nějaký mytí oken příliš neprožívám... ale uznávám, že vygruntovat si jednou dvakrát do roka byt, není k zahození.
A protože se nerada zatěžuju těmito věcmi těsně před vánocemi, začínám zpravidla začátkem prosince.... ono pak stačí jen udržovat věci v pořádku a na Štědrý den nemusím vyšilovat s luxováním a utíráním prachu...

Leč nejsem až takový masochista a tak jsem začala s tím, co mě trochu baví - s knihovnami. Fakt je, že moje knížečky jsem poslední dobou trochu zanedbávala, ovlivněna opakovaným čtením jedné zrovna populární, milované a nenáviděné ságy.

Jako první přišla moje fantasy a scifi a horory řada. Protože jsem beznadějný punťa (rozuměj, puntičkář), řadím si knížky k sobě podle zaměření. Fakt je, že je to přehlednější a když něco hledám, vím kam jít.
Knížky, to je vážně moje slabost, dokonce se k některým opakovaně vracím a jsem schopna číst je znova a znova. Dokonce jsem při vytahování knížek objevila několik titulů, na které už jsem pozapomněla...

A protože se mi vybavily některé příjemné pasáže z knížeček, mám už nastavený žebříček těch, které si znovu přečtu - zřejmě některý ze ztřeštěných světů Zeměplochy od Terryho Prattcheta. Nedávno jsem začala znovu číst Zaklínače, abych si osvěžila paměť a porovnala, jestli na mne knížka bude působit stejně jako před lety. Naplánovanou mám Dunu od Herberta, Nesvadbovy povídky Einsteinův mozek a jiné a rozhodně si vytáhnu oddychového Kedrigerna - toho sympatického čarodějě už mám taky nějakou dobu v oblibě.
Pro chvíle, kdy budu naštvaná, mám v záloze nějaký ten horůrek od Stephena Kinga. Takové Nezbytné věci vám dovedou pěkně pomíchat žebříček hodnot, a pomoci vyvarovat se nemístných vtípků zamířených proti svým sousedům a známým.

Úklid mě docela povzbudil - nejenže mám knihovničku číslo jedna pěkně srovnanou a odprašenou, včetně vyleštěných skel, ale osvěžila jsem si přehled titulů, které se mi tam naskládaly... vzhledem k tomu, že mě tato prácička čeká ještě třikrát, mám se na co těšit.

Žádné komentáře:

Okomentovat