Původně
měla patřit do sekce Kniha, ve které nejsou postavy lidé. Ale zmýlil mě
název a hlavně, spletla jsem si ji s jinou knihou. Naštěstí je tu
padesát škatulek a to by byl čert, aby se do některé nevešla!
A kdyby, vymyslela bych padesátou první.
Naštěstí jsem našla a Mravence mohla přiřadit do sekce Kniha s jednoslovným názvem.
6. - kniha s jednoslovným názvem
Mravenci
Borise Viana je povídková kniha. Jednotlivé povídky nejsou návazné,
dají se číst i odděleně. A jsou vskutku jedním z nejpodivnějších čtení,
ke kterým jsem se dostala.
Neznám
Borise Viana ani jeho dílo a Mravenci byla vůbec první kniha od něj,
která se mi dostala do rukou. A musím říct, že zaujala na sto procent,
protože takový úlet jsem dlouho neviděla. Nevím, jak bych zažánrovala
tvorbu Borise Viana - snad, fantaskní? Surrealistické? Protože přesně
takto mi jeho povídky připadaly. Prapodivný svět, ve kterém se dějí
neuvěřitelné věci, lidi se chovají chvílemi jako totální cvoci a zvířata
mluví, krutý svět války a obyčejný svět namlouvacích rituálů,
zachráněný kocour, který prochází se svými záchranci různými etapami, až
k hrůznému závěru, komparzisté, unavení věčným omíláním jednoho a toho
samého, sny, realita, a pocit neskutečna.
Zaujala
mě hned první povídka s titulním názvem knihy - Mravenci. Zběsilost
války mi připomínala vidění Ericha Remarqua. Nesmyslnost a bláznivost
určitých situací mi připomněla Hellerovu Hlavu XXII. A dohromady tu máme
Mravence Borise Viana. V krátkých úryvcích vidím neobyčejnou brutalitu,
kterou hlavní hrdina, vypravěč, už snad ani nevnímá jako brutalitu,
protože v přemíře hrůz brutalita zevšedněla do té formy, že si z ní
dělají vojáci legraci.
V malých útržcích vidím život v pekle války. A v momentě, kdy se rýsuje nějaká naděje na vztah, hlavní hrdina umírá.
Několik ukázek si dovolím nabídnout:
Šokující
a nečekané závěry, to je další věc, která spojuje povídky Borise Viana.
Rozehrává hru lehce jako s pinpongovým míčkem, občas ujíždí do jakési
formy tragikomického humoru, ale závěr je skoro vždy nečekaný - a
tragický.
Dalších pár ukázek, jen ilustračně:
Asi
nejvíc mě zaujala povídka Blues pro černého kocoura. Možná pro ten
poetický název, možná pro samotný děj, možná pro tu šílenou ujetost. A
taky pro konec, který byl jako puntík za bizarním schizoidním snem.
Z dalších povídek ještě několik ukázek:
(navíjená
silnice na pneumatiky ve mě vzbudila představu Dalíovských obrazů. Snad
i proto jsem povídky označila za surrealistické.)
Mravenci
sestávají z jedenácti různě laděných povídek. Od hrůzné válečné
mašinerie, přes obyčejný výlet vlakem, malé velké běsy obyčejného
mladíka, cestování a různé lidičky, přes nejobyčejnější průběh jednoho
natáčení.
Přiznávám,
že povídky Borise Viana jsem si musela dávkovat. Není to něco, co se dá
zlousknout za jeden večer, něco, co má počátek, děj a konec, něco, co
je pochopitelné a lehce nalinkované. Rozhodně to není Teen Pop!
Také
jsem se k nim vrátila a znovu si je přečetla, pro lepší pochopení, nebo
spíš, pro lepší vychutnání si té hravosti a snivosti a bláznivosti.
Zcela
jistě bych tuto knihu doporučila, ale spíš pro ty, kdo se nebojí
otevřít něčemu novému. A Boris Vian bude zřejmě autor, po kterém sáhnu
při příští návštěvě v knihovně.
Žádné komentáře:
Okomentovat