čtvrtek 26. listopadu 2015

Teen Pop

Dnešní psaní je pro změnu k padesátibodové knižní výzvě, kterou jsem uváděla před časem.

Dnešní téma je kniha, které autor(ka) má stejné iniciály, jako moje jméno.
Musím říct, že bylo dost pracné vyhledat spisovatele a pisálky, kteří mají stejné iniciály jako moje jméno, ale povedlo se mi udělat celkem slušný seznam a dokonce zajímavý.
Problém byl, že najít je v knihovně bylo téměř nemožné a kupovat je kvůli tomuto se mi zase nechtělo.

A tak jsem sbalila knížtičku, která se tam nalézala a autorka měla iniciály shodné s mými, i když tato knížečka je cílená na jinou věkovou i zájmovou skupinu. No, říkala jsem si, proč to nezkusit.
Než jsem se ke knize dostala, utekl nějaký měsíc, předně proto, že jsem měla rozečtenou jinou knihu a taky mi v tom zdatně pomáhal, opět, náš Samet.


Ale zpět ke knize. Má název Teen Pop, napsala ji Iva Macků a v pořadí padesátibodové výzvy je pátá (mám teda co dělat, abych to ještě někdy stihla).

5. - kniha, jejíž autor má stejné iniciály jako vy



O čem vlastně je? Je to příběh dvou dívek stejného věku, ale úplně rozdílných světů. Dominika je populární celebrita, mladá nadějná herečka v jednom z oblíbených nekonečných seriálů. Jana je zase obyčejná holka, která se tísní v malém bytě s rodiči a čerstvě vdanou sestrou a jejím manželem, kteří navíc čekají rodinný přírůstek.

Dominika pluje ve vlně obdivu a je příznivě přijímaná společností. Nekriticky obdivuje módu, společenský život a popularita jí dělá nesmírně dobře. Přitom v duchu šílí z vlastních rodičů, kteří jsou naprosto normální, mamina pečuje o domácnost a peče bábovky, tatík podniká v instalatérské firmě a živí se hlavně rukama. Oba rodiče žijou v reálu, počítají každou korunu a nějaký luxus je jim cizí.

Jana se snaží získat práci a zatímco obráží pracáky a marně čeká na odpověď, schází se s jednou malou literární skupinkou, ve které společně předčítají vlastní dílka a diskutují o nich. Jana má totiž jakési literární ambice, i když je natolik kritická sama k sobě, že se neodvažuje se svými povídkami nebo básněmi oslovit nakladatelství. Navíc malý literární talent je zřejmě rodinným rysem - objevuje tajně psané minipovídky své sestry, která v těhotenství těžce ujíždí na fascinaci auty, motory a motorovým olejem. Časem se jí ale podaří získat místo v jednom malém pop časopisu pro dívky, High.

Jedním z úkolů v nové práci je, udělat interwiew s Dominikou a Dominika náhodou přijde na pár jejích básniček. A zrodí se nový nápad, který obě dívky dá tak trochu dohromady. Dominika totiž není intelektuální typ, ale má dobré podnikatelské instinkty a čuch na talent. A zároveň chce zaimponovat novému režiséru, který nedávno začal točit nové díly jejich seriálu.

Prodat své dílko připadá Janě jako dobré východisko z nouze. Nějaká koruna se šikne, třeba do vyhlédnutí nového podnájmu. A Dominika může zazářit jako nová hvězdička mladé poezie. Jenže věci jdou někdy vlastním směrem a to, co zpočátku vypadá jako bezproblémový nápad, se může lehce zvrtnout.














Tato minirecenze je vlastně téměř spoilerová. Ale příběh je tak jednoduchý, že nějaká tajemství se snad odhalit ani nedají. Přesto, kniha se čte poměrně splavně, lehce. Co mě fascinovalo nejvíc, je životní náhled Dominiky. Připadá mi, že dobře odráží mínění dnešních mladých lidí, kteří obdivují pouze úspěch, prachy, vysoký životní standart, život bez starostí, se zábavou, vztahy bez komplikací, a zároveň odsuzuje zkostnatělý životní styl rodičů, se vším tím šetřením, škudlením, uskrovňováním se a bez fantazie a rozletu.
Janu bych oproti tomu pochopila daleko lehčeji, je totiž normálnější a ví, že ne všechno přijde lusknutím prstů, navíc když nemá předpoklady, třeba vzhledové. Krása otvírá dveře, to je bohužel pravda, která se sice nemusí líbit, ale v realitě to tak funguje. Ale že krása neznamená všechno, to je také pravda a většinou se projeví o něco později.

Kniha mě nakonec zaujala i jednou drobností, a sice, že se nekonalo nějaké "morální prozření". Ano, v náznaku trošku ano, ale celkově život dívek šel dál, bez ohledu na to, co se přihodilo.

Kdybych ji měla ohodnotit, dala bych tak 55-60%, s tím, že jsem četla daleko horší braky.
Takové počteníčko, které sice nenadchne, ale ani neurazí. Pro mě už opravdu mimo zájmovou skupinu, ale zase, ty iniciály...
A nakonec, číst se dala v pohodě.





Žádné komentáře:

Okomentovat