neděle 16. března 2014

Pět nezapomenutelných soundtracků

Na Fórum Musicum vykvetla nová minisoutěž. S tématem - soundtrack.

Soundtrack, neboli filmová hudba, má ve filmu svou nezastupitelnou úlohu. Dokáže totiž znásobit dojem z filmové scény, což si při sledování filmu normálně neuvědomujeme, jen si říkáme, jak je ten film sakra dobře natočenej, když v jedné scéně brečíme, ve druhé se smějeme a ve třetí jsme strachem bez sebe.
Ne, vážně. Zkuste si pustit mrazivou hororovou scénu, u které sedíme s očima přilepenýma k obrazovce a zatínáme pěsti. Zkuste si ji pustit s vypnutým zvukem. Vidíte? Efekt o padesát procent slabší! Vždycky si u tohoto vzpomenu na jedno domácí video filmu Ring (Kruh), kde holky před televizí šílí strachem, když začne vylézat ze studny děsivá Samara. Všimla jsem si, že dvě holky si při tom záchvatu strachu zakrývaly nikoliv oči, ale uši.

Ale zpět k soundtrackům. Filmová hudba dotváří atmosféru, jak jistě víme. Rozverná, tklivá, snivá, jemná, podmanivá, romantická, přeslazená, drsná, dramatická, výhružná, děsící.

Jeden z nejdokonalejších soundtracků patří filmu Tenkrát na Západě. Mrazivé tóny foukací harmoniky a nezapomenutelný muž, který na ni hraje, většinou chvíli předtím, než někoho zabije. Motiv pro novopečenou vdovu Jill, motiv pro zabijáka Franka i motiv pro největšího intrikána, muže v pozadí, pana Vláčka.
Hudba je dokonalá, podmanivá, dávající důraz na všechny důležité okamžiky, které se ve filmu odehrávají.
Skladatel: Ennio Morricone

Video je trochu spoilerové, ale předpokládám, že tento film už většina z vás viděla. Proč Muž s harmonikou hraje na harmoniku? A proč si chce vyřídit účty s chladnokrevným zabijákem Frankem?
Filmový trailer, s mixáží výborné hudby.





Městečko Twin Peaks

Jedno klidné městečko uprostřed lesů. Tekoucí říčka, v dáli zvuk pily. Na břehu řeky, zabalena v igelitu, vyplavena mrtvola mladé dívky. Kdo zabil Lauru Palmerovou? To byla otázka, která procházela celou sérií. Napětí, mystika, nečekané zvraty, i komičnost určitých situací. Famózní, asi nejznámější seriál Davida Lynche. Doplněný závěrečným filmem, který je paradoxně úvodem k celé sérii a známý pod názvem Twin Peaks: Ohni, se mnou pojď.
Hudba - Angelo Badalamenti.

Jak může hudba podbarvit děj a vyvolat pocity? Počáteční scéna s agentem Cooperem.



Známá ústřední melodie, tentokrát v podání Julee Cruise.


A velmi spoilerový konec v Ohni, se mnou pojď. Jen pro silné povahy.



 
 
Tanec s vlky

Western, který překvapil a vytáhl upadající žánr znovu na přední příčky. Majstrštyk, který se povede jednou za deset (dvacet, padesát) let. Příběh muže, který hledal smrt a nalezl život. Kouzelné scenérie, jiné
hodnoty, čisté radosti. Boj o přežití. A jsem dodnes ráda, že tvůrci vynechali závěrečný masakr. Který se sice mohl stát jindy a jinde, ale v tomto případě zůstal otevřený konec a náznak naděje.
Hudba - John Barry.

Hudební směs hlavních motivů. Jen ilustrační, s vybranými filmovými momenty.



Líbezná melodie s prvky harmonie a krásy. Klidné chvilky, vyrovnanost, malé kousky štěstí, náznak sblížení, čisté radosti života.



Scéna, kdy poručík Dunbar získává, aniž by to tušil, své nové indiánské jméno.
Dvě ponožky, to je zase jiné jméno pro jednoho zatoulaného vlka.
V této chvíli nebezpečí nehrozí.


Vynechat trojitý sountrack z nejznámější filmové trilogie by bylo snad zločinem. Pán prstenu a fantastická hudba Howarda Shoreho patří k sobě jako Gandalf a jeho špičatý klobouk, Arwen k Aragornovi a Sam k Frodovi. Nebo naopak? Výborná hudba, která podbarvuje všechny důležité i nedůležité chvíle v kouzelném světě Středozemě, motivy elfů, motivy hobitů, motivy lidí, ale i motiv Velkého oka a jeho skřetí armády. Howard Shore dokáže dodat důraz ve chvíli, kdy se z Černých bran vyřítí strašlivá Devítka jezdců, kteří mají jediný úkol - nalézt Prsten a jeho nositele. Ve chvíli, kdy hobiti prchají před Černými přízraky. Chvíli, kdy Smíšek zapaluje strážní ohně, které jako štafeta vysílají své poselství, výkřik o pomoc. Chvíli, kdy v marném boji umírá Boromir, kdy nešťastná Eowyn sedí u svého umírajícího bratrance a vidí úpadek svého královského strýce, okamžik, kdy poprvé spatří svou osudovou lásku.

Jedna z emočně silných scén. Bílé město Minas Tirith, Pellenorská pole s mnohonásobnou přesilou a marný boj obyvatel Gondoru. Gandalf podléhá v boji s Prstenovým přízrakem, když náhle zazní hlas trub. Přijíždí Theoden, král Rohanu, se svými jezdci. Jejich příchod vnáší naději gondorskému lidu, ale pohled na obrovská vojska nepřítele bere odvahu jezdcům Rohanu. Theoden si uvědomuje, že jejich boj je předem prohraný, přesto neustoupí a splní svou přísahu spojenectví. Jeho poslední projev před bitvou dodává odvahu slabým a rozněcuje nerozhodné. Raději zemřít, než zbaběle utéct. Smrt, to je poslední slovo, které si berou za své všichni ostatní. Znovu se ozvou hlasy trubek a Theodenovo vojsko se zvolna rozjíždí k poslednímu boji.



Doly Moria. Velkolepá scéna, podmaněna hudbou.





Zaloveno v našich vodách, chtěla bych vypíchnout tuto nádhernou hororovou pohádku. S dramatickou hudbou Petra Hapky, obrazovými fantaziemi Josefa Vyleťala, krásnou Zdenou Studénkovou a charismatickým Vlastimilem Harapesem.
Panna a netvor

 

 
 
Úryvek z filmu. Julie v zakletém zámku, její první noc


Snad vás soundtracky a videa upoutaly, někteří jste si možná osvěžili starší filmy, jiní třeba poznali něco nového.




Žádné komentáře:

Okomentovat