sobota 2. dubna 2011

Knižní řetězák aneb dotazníková hra

2.4.2011

Tuto minihru jsem objevila před časem na jednom z blogů, už nevím na kterém.
Docela dobrá - a docela mi dala zabrat, aspoň v některých otázkách.

1. Kniha, která změnila tvůj život

Paradoxně to nebylo ani Vejce a já, povídky od Fulghuma nebo Herriota.

Byla to kniha Kokoti jsou věční. Autor vlastně neznámý! Tato kniha mi otevřela oči, to vám povím. Ujasnila mi některé vztahy a zákonitosti z nich plynoucí... Máte problémy s některými lidmi ze svého okolí? Tuto knihu si přečtěte!

2. Kniha, kterou jsi četl(a) víc než jedenkrát

Těch je spousta, protože když se mi kniha líbí, vracím se k ní. Svého času to byl jistý Vinnetou, jehož osudy jsem znovu a znovu těžce prožívala, později zajímavá romantická Angelika, křehké scifíčko Marťanská kronika, hororová jízda To, Sapkowského Zaklínač a Rowlingové Harry Potter.
A abych nezapomněla, tolikrát zavrhovaná a proklínaná Twillight sága. I já, Brut.
(Mimoto kdysi Minehava od Štorcha, Tajuplný ostrov, Robinson Crusoe, Zlaté údolí, Old Surehand, z pozdějších trilogie Lev a růže, Quo vadis, Potopa nebo Čachtická paní. Robin od Frýbové, Sbohem, Charleston od Ripleyové a Jih proti Severu. Zvěrolékařské historky od Herriota, a neskutečně srandovní knížky od Westlakea (Jak nevyloupit banku, Jak neuloupit smaragd a Jak nevodit policii za nos.)
Taky pohádky. Nebudu jmenovat všechny....

3. Kniha, která tě nejvíc rozesmála

Kdysi to byly historky taškáře Enšpígla, ale v pozdější době mě dovedl k výbuchům smíchu Pan Kaplan, který má třídu stále rád, některé humorně laděné povídky Herriota, jedna povídka o jedné svatbě od Fulghuma a Pratchettova Zeměplocha.
K tomu bych ještě přidala knihu od Westlakea Jak nevyloupit banku, u té jsem slzela, a pak knížku Robin, od naší Zdeny Frýbové. A nesmím zapomenout Vodáckého průvodce pro Ofélii, neboli Proč bychom se netopili.
A ještě bych přidala malý bonbónek - Ruce vzhůru, boys!

4. Kniha, která tě rozplakala

I takových se našlo několik.
Myslím, že několik slz padlo při čtení Zaklínače (Sapkowski), ve chvíli, kdy byla Ciri vyhozena portálem na pustinu, bez možnosti pomoci a Geralt na dně, ve chvíli, kdy ztratil všechno a všechny. A taky si vzpomínám, že jsem slzela u popisu bitvy - a to mě líčení bitev nikdy zvlášť nerozrušilo. Myslím, že to bylo v Paní jezera...
Taky při čtení Harryho Pottera (dost silný dojem v čtvrtém dále, po návratu z hřbitova a oživení Voldemorta), a docela jsem pustila slzu v Kladivu na čarodějnice (tady snad není třeba uvádět, proč - stačí motiv zbytečně zmařených životů) - a románu Na západní frontě klid. Ještě si vybavuji takový tklivý moment v závěru Pána prstenu, kdy Frodo odplouvá z Šedých přístavů a Sam se vrací domů a říká: Tak jsem se vrátil. Něco v té větě bylo, co se mnou hnulo. Jsem citlivka.

5. Kniha, kterou si přeješ, aby byla napsaná

Moc jich není. Ale docela by se mi zamlouvalo Půlnoční slunce od Meyerové, první kapitoly vypadaly hodně slibně.
A taky pokračování Pána prstenu pod názvem - Nové stíny.

6.Kniha, kterou si přeješ, aby nikdy nebyla napsaná

Každá kniha, která je absolutně bez nápadu a není o ničem a nic čtenáři nepřináší.

7. Kniha, kterou právě čteš

Je jich několik. Začala jsem a odložila jsem Imagiku od Cliva Barkera, momentálně čtu červenoknihovnický cajdák od Cartlandové pod jménem Únos - mimochodem, po dlouhé době docela poutavá knížka od této spisovatelky, která jinak píše všechny romány na jedno brdo - taky mám načlou romantiku Kapitán Fraccase a pod vlivem nedávného filmu Barva kouzel jsem vytáhla starého dobrého Pratchetta... Takže několik knížek na etapy.

8. Kniha, kterou máš v plánu přečíst

I těchto knížek je celá kopa. Mám vážně jmenovat všechny?
Asi ne.
Ale v první řadě poslední knížečky, které jsem si koupila při posledním špacíru Brnem. Pak je v pořadí Level 26, staronově Muka obraznosti od Párala a Hořký měsíc od Pascala Brucknera, viděla jsem stejnojmenný film a byl nádherný a hořkosmutný.
Naplánovaný mám sáhodlouhý seznam, ale uvedu jen pár titulů: Airnet (Geoff Ryman), Astrid a Veronika, autora neznám, Coralinu od Gaimana, Lady Susan od Austenové, Norské dřevo (Haruki Muramaki), Obchodník se smrtí (Hugh Laurie), Denní a Noční hlídku od Lukjaněnka a Terror od Dana Simmonse. Není jich zrovna málo a bude to chvilku trvat, protože v naší knihovně se tyto skvosty nenalézají a k zakoupení je třeba více penízků...

9. Kniha, na kterou jsi hrdý(á), že jsi ji přečetl(a)

Nečekaně je to Hlava XXII od Josepha Hellera. To byla kniha, která mi dala hodně zabrat a nemohla jsem se do ní začíst. Co mě udrželo v pokračování? O této knize mi básnil jakýsi týpek při cestě vlakem (občas jsem se dávala s lidmi do řeči) a já si v duchu říkala, když to mohl přečíst on a bylo to pro něj skvělé čtení, tak hergot to musím přečíst taky.
Do poloviny to bylo utrpení, pak najednou nastal zlom, nevím proč, zbytek knihy jsem přečetla do tří dnů. Dnes ji řadím k jedněm z nejlepších.

10. Kniha, která v tobě nechala nerozporuplnější pocity

Přemítám, přemítám - a už to mám. Říše slunce, od Ballarda, Kladivo na čarodějnice od Kaplického.
A paradoxně Twillight.
(Někdo asi nepochopí, jak můžu tyhle knihy stavět vedle sebe. Ujišťuju vás, že můžu.)

11. Kniha, kterou by sis chtěl(a) přečíst, ale nemůžeš

V podstatě každá, kterou bych si chtěla přečíst, ale zatím ji nemám.

12. Nejstarší kniha, kterou jsi četl(a)

Tuto otázku jsem nepochopila. Je to kniha, kterou jsem četla jako první? Nebo historická kniha? Nebo kniha koupená už dávno?
Jako první knížku, kterou jsem "četla" jako dítě, si vzpomínám na večerníčkového Vodníka Česílka, s fotkami z této pohádky. Tu knížku mi naši četli tak často, že jsem znala zpaměti věty z příběhu, a věděla, kam je přiřadit.

13. Chtěl(a) by ses potkat s postavou z nějaké knihy?

No jéje! Samozřejmě s Geraltem a Marigoldem, Geralta bych obdivovala a Marigoldem bych se nechala rozesmívat. Se záhadným Snapem, zajímavým Přemyslem Otakarem II., Scarlett a Rhettem Butlerem, s inspektrem Bobligem, kterého bych s chutí nakopla, zašila do pytle a pustila po vodě plout, s pohodářským Kedrigernem a jeho Princeznou, a se Spartakem.
Taky bych se chtěla potkat s posledním jednorožcem, bájným Fénixem a Smrtěm z Prattchetova zeměplochy. (Posledního bych chtěla jen potkat a minout, aspoň zatím...)

14. Je nějaká literární postava, se kterou by ses nechtěl(a) setkat?

Jistě, Voldemort, a příšera TO - koncentrované zlo. Také velitelé některých koncentračních táborů a vesměs lidi, kteří jsou schopni druhému udělat ze života peklo. Ještě bych chtěla uvést záhadného tvora jménem Štír.

15. Existuje nějaký člověk, který ti připomíná literární postavu?

Marně přemýšlím.
Snad Nicholas Winton, který udělal něco zázračného, aniž by o tom kdokoliv věděl a celou dobu žil a choval se jako normální človíček.
Tady mi trochu (vzdáleně) připomíná postavu profesora Snapea, který byl celou dobu Harrym a ostatními podceňován a celou dobu přitom nastavoval svůj krk a zachraňoval mu život...





Žádné komentáře:

Okomentovat