sobota 14. května 2011

Moje město, moje dědina

14.5.2011 (téma týdne)

Od chvíle, kdy jsem se musela stěhovat z vesničky mé rodné, střediskové, jsem se pomalu a dlouze učila nikde si moc nezvykat a hlavně si moc neoblíbit místo, kde žiju.

Přesto se mi ta vesnička rodná, středisková, zažrala pod kůži.
Jinými slovy, já tu pitomou dědinu, kde jsem vyrůstala, považovala za domov a světe zboř se, měla k ní vlastnický a vlastenecký vztah... kde se nabral v malém děcku, jakým jsem byla, nevím.
Asi to byly každodenní venkovské lítačky. Možná to byla rána, kdy po probuzení do oken zářilo slunce, protože jsme měli okna na východ, a přede mnou ležel nekonečný čas. Možná to byla vůně akátů, které lemovaly část cesty a které se daly jíst a chutnaly sladce. Možná to pěkný výhled na říčku, která se vinula kolem, překlenuta úzkou dřevěnou lávkou se zábradlí, za kterou následovala cesta, po které prý jel T.G.M. A možná to byla loučka před tou říčkou, vždy na jaře rozkvetlá žlutými hlavičkami pampelišek, které jsem sbírala na pampeliškový med, pečlivě počítala, a nezapomněla si vždy uplést pampeliškový věneček do vlasů... do něj jsem zaplétala ještě další květiny, které se nacházely poblíž, nebo traviny, a pampelišková ozdoba nabývala netušených podob a rozměrů.

Vzpomínám si na jeden den, kdy jsem se nečekaně stala nejen průvodcem, ale i místní průvodkyní. Šla jsem ze školy? Z obchodu? Už nevím, ale oslovila mě jakási slečna, která hledala jistou adresu jistého mladého muže. Jakožto správná lonťačka jsem věděla, kde kdo bydlí a tak se jí nabídla za doprovod... dnes se musím usmívat nad svou naivitou, ale tenkrát jsem jí cestou upozorňovala na místní "pamětihodnosti", kterých se dalo na prstech jedné ruky spočítat. Okomentovala jsem místní pomník, památník z druhé světové války, ukázala jí místní obchod s potravinami (kolem kterého šla, takže si nutně musela všimnout i bez mého výkladu), líčila školu s přilehlým hřišťátkem, kde byla hrazda, hradla, gymnastická úzká lavka a pískoviště. Popisovala jsem jí místní restauraci, sokolovnu a čističku. Ukazovala jsem jí rozkvetlé kytky a právě onu místní říčku. A slečna šla za svým klukem a usmívala se od ucha k uchu.

Ukázala jsem jí ten domek a zmizla za svými dětskými hrami, za svou říší fantazií a schovávaček. Ale ten její úsměv si vybavuji dodnes, úsměv trochu pobavený, trochu překvapený, trochu milý.


Žádné komentáře:

Okomentovat