neděle 27. července 2014

Dexter

Dexter... Dexter? Dexter!
Reklama
Dexter Dexter Dexter Dexter Dexter.
Dexter!!!

Tak jo.
Dexter Morgan pracuje u policie. A je sériový vrah.
Spoiler hned na začátku! Ale to byste poznali už v prvním díle. Dexter se tím totiž netají. I když vlastně, tají. Samozřejmě že nemůže před kolegy trousit pikantní podrobnosti ze svých tajných výprav, spojené s igelitovými sáčky, rukavicemi, noži a motorovými pilami.


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
(Zdroj obrázku: TV Guru)

Aby bylo jasno - tento seriál je mírně morbidní, mírně zábavný a mírně melodramatický a mírně dramatický. Míru všeho si vybere každý, kdo seriál sleduje.

Zpočátku jsem k této sérii přistupovala trochu s nedůvěrou, ale četla jsem dobré ohlasy a poslední popud byl v jednom z komentářů u Em Zet.

Při prvním seznamování s osobami mi byl Dexter Morgan zpočátku trochu nesympatický, ne-li přímo odpudivý. Vtipkovat o smrti? Jaká zvrácenost!

Ale postupem času mi začínal přirůstat k srdci. Není totiž vrah jako vrah a když někdo vraždí vrahy, nevím, zda je to tak moc odsouzeníhodné. Protizákonné však určitě, neboť policie, jak známo, nemá ráda, když jí někdo fušuje do řemesla.
A tak Dexter tají svou druhou tvář nejen před kolegy v práci, ale i před sestrou, která pracuje ve stejném oddělení.
Protože, jak praví Kodex, první pravidlo zní - Nikdy se nenech chytit.
A další pravidlo - Nikdy nic nikomu neříkej.
Z čehož vyplývá, že Dexter je ve skutečnosti velmi osamělý člověk. Nosí natolik pokerovou tvář, že ho každý považuje za tichého, trochu zmateného človíčka, který rozumí nejlépe své práci (krevní analýza) a jinak je nekomplikovaný.

Už ze samého tématu je jasné, že seriálem se budou proplétat kriminální témata, únosy, vraždy, nevyjasněné případy. Ale to by zřejmě nestačilo, takže tvůrci seriálu přidali samotný příběh Dextera.

 
(Zdroj obrázku: fanpop)

Postupně se dozvídáme o jeho minulosti. O momentě, který zvrátil celý jeho život jiným směrem, když ho našli v krvi u své mrtvé matky (ne, nebyl vrah, v té době byl asi tříleté dítě). Adoptován policajtem vyrůstá v nové adoptivní rodině se svou sestrou Deb (ano, tou, která později po vzoru svého otce začala pracovat u policie a klube se z ní proklatě dobrý detektiv)-

Jedním z pravidel Kodexu, který pro Dexe vypracoval jeho adoptivní otec, je - Musíš splynout s okolím. Takže, aby nevyčníval, si našel partnerku. A aby nebyl sexuálně obtěžován, našel si fyzicky a psychicky týranou ženu, mladou blondýnku Ritu, matku dvou dětí.

Nebudu tady popisovat jednotlivé eskapády a jednotlivé děje. Se zaujetím jsem sledovala nejen jeho přímé metody likvidace zločinců, ale i jeho postupnou cestu k polidštění. Stejně tak i vývoj jeho přítelkyně Rity, a jeho sestry Deb, která se v dalším průběhu dostala do pořádných štrapácí a konfrontací. Dexter tak trochu doufá, že když bude předstírat normálnost a city, že jednoho dne se změní předstírání ve skutečnost. Díky jeho chabé emotivní adaptaci však dochází ke kuriózním situacím, kdy neví, jak vlastně má reagovat, protože to není v žádném Kodexu, ani nezná nějaký návod. Naštěstí díky svému trochu podivínskému chování jeji nikdo nepodezírá z nenormálnosti. A Dexter postupně získává novou rodinu.

Má dokonalou pokerovou tvář, jak už jsem psala, a co mě fascinovalo, jak dokonale dokázal oddělit své dva životy, aby se nevzájem nekřížily. V civilu je skutečně hodný a slušný člověk, možná až ňouma, laskavý a bezproblémový. Miluje svou přítelkyni i její děti, má rád svou sestru, dobře vychází s kolegy v práci. Kdo by čekal, že v něm čas od času získává otěže černý pasažér, jak říká svému nutkání zabíjet. A skutečně je ovládán tím pocitem, nebo se mu to prostě líbí?

Dexter je zajímavý človíček a je to zajímavý seriál vůbec. Občas se neubráníte cuknutí koutků, když utrousí nějakou hlášku. Humorná stránka je totiž v návalu zločinu osvěžující. Zjistila jsem, že je to první sériový vrah, kterému neskutečně fandím a docela bych takového človíčka jeho ražení uvítala v sousedství. Cítila bych se totiž bezpečně.

Nejlepší scénky 1.série, sestřih






Dexter season 1 trailer







Hlášky:

S0103
Dexter Morgan: Floridské věznice propustí ročně na dvacet pět tisíc vězňů. Nedělají to kvůli mně, ale vypadá to tak.

S0106
(Masuka zjistí jaké sedativum bylo použito k omráčení oběti, kterou zabil Dexter. Masuka ovšem netuší, že Dexter vraždil.)
Vince Masuka: Zvířecí sedativum, účinnější než morfin. Způsobuje úplnou paralýzu. To znamínko na krku mi nedalo spát, tak jsem si objednal toxikologický obraz.
Dexter Morgan: (pro sebe) A je to, už žádný koblihy pro Masuku.

S0205
Debra: Jestli nás táta něco učil, byl to význam lidského života.
Dexter: (pro sebe) Jo, ale myslím, že jsme měli oba jiné domácí úkoly.

S0303
Dexter: Rita je těhotná.
Debra: Cože? Řekni to ještě jednou!
Dexter: Rita je těhotná.
Debra: Kecáš!
Dexter: Nekecám.
Debra: Dítě? Zkurvená buclatá mašina na hovna? Děláš si srandu?
Dexter: No, nikdy jsem neslyšel popisovat to těmahle slovama, ale jo.

S0303
(Hodina jógy pro těhotné a jejich doprovod.)
Dexter: (myšlenky) Tak tohle je, bez nejmenší pochybnosti, ta nejhorší chvíle mého života.
instruktorka: Tak teď si dáme volný styl. Jen nechte své tělo tančit.
(Dexter začne pohupovat rukama.)
Dexter: (myšlenky) Spletl jsem se. Teď je ta nejhorší chvíle.

S0303
pokračování jógy
instruktorka: Buďte tak krásný jako zlatá zrnka písku, Dextere.
Dexter: (myšlenky) Pravděpodobně bych jí mohl zabít, aniž by si toho kdokoliv tady všimnul.
instruktorka: Výborně.

S0303
Dexter: Noc. Skvělý čas pro lovce. Špatný pro loveného.

S0311
(Dexter se chystá zabít Miguela.)
Miguel: Myslíš, že jsem s tebou skončil? Myslíš, že tohle je konec? Není!
Dexter: Pro tebe ano.
(Dexter utáhne smyčku kolem Miguelova krku.)

S0311
(Dexter se probere přivázaný na stole.)
Dexter: (myšlenky) Tak známá situace. Z tak neznámé perspektivy. Takže Ramon nebyl jediný, kdo mě sledoval. Nakonec jsem Miguela podcenil. Teď bych se měl začít bát.

Další hlášky:

Dexter: Je to až poetické... jeden sériový vrah chce ukončit třicetiletou kariéru jiného sériového vraha...

Dexter: Zabil jsem nevinného člověka a zachránil vinného. To se nesmí opakovat!

Dexter: Pokud je lidské chybovat, je lidské i litovat. Počkat... to mě dělá člověkem?

Dexter: Jakmile se setmí, budu znovu na lovu. Abych měl pořád náskok před sestrou. Tohle oddělení začíná být nemile efektivní.

(Baví se o nové policistce z dispečinku.)
Vince Masuka: Nebylo by boží zkusit si s ní rodeo?
Angel Batista: (reaguje na Dexterův nechápavý výraz) To se dělá tak. Děláš jí to zezadu a když jste v tom nejlepším, chytíš ji za boky a řveš jméno jiný holky. A bum! Máš z toho rodeo. Bude tě chtít zhodit.

Debra Morgan: Promluvím s LaGuertovou, snad mě poslechne.
prostitutka: Kdo je LaGuertová?
Debra Morgan: Šéfka co mě nesnáší, ale promluvím s kapitánem.
prostitutka: Nenaser si pasáka.
Debra Morgan: Ona není můj pasák.
prostitutka: Určitě? Říká ti co máš dělat? Nasazuješ krk akorát ty? Vezme ti to, co si vodmakáš?
Debra Morgan: Jo, to rozhodně dělá.
prostitutka: Pak je tvůj pasák bejby. A zatočí s tebou, když ji budeš srát.

Dexter: (myšlenky) Vždy připraven. Mé motto. Tohle máme se skauty společné, ale bobřík vraždy se u nich asi neloví.

Dexter: (myšlenky) Narozeniny nechápu. Ty oslavy, písničky. Slavení prostého faktu, že někdo přežil další rok. To mi přijde nucené.

(Na sezení drogově závislých.)
Caroline: Ale už je neberu kvůli bolesti. Teď už je prostě potřebuju.
Dexter: (myšlenky) A já potřebuju izolepu - tři nebo čtyři balení. Docházej mi pytle na odpadky. Kdy jsem si naposled naostřil nůž?

Dexter: (dívá se na ultrazvuk svého ještě nenarozeného dítěte, myšlenky) Je mnoho způsobů, jak zastavit srdce. Elektrický šok. Špatná strava. Přeříznutí tepny - můj oblíbený. Ale způsobit, aby začalo bít... Tohle je poprvé.

Dexterova ranní rutina - snad ne každý den, probůh. Ale jako úvodní znělka seriálu to jde.



dexter/morning routine/michael c...


Dexter je neobvyklý svým tématem, trochu morbidní svým obsahem, ale okořeněný suchým a trochu černým humorem. Pokud se nenecháte odradit původní myšlenkou, že zde hraje hlavní roli sériový vrah, pak zjistíte, že jde o šmrncovní, originální a báječný seriál.
A víte co? Zkuste! Seriál najdete na obvyklých útočištích, uložto, serialzone nebo edna.
Objevíte nejen Dextera a jeho sestru Deb, ale i jeho kolegy, intrikánskou šéfku La Guiertovou, rozšafného Angela Batistu, nervního a vzteklého seržanta Doakese, prasáckého Vince Masuku a spolehlivě nespolehlivého Quinna.


Dexter (TV seriál)
Krimi / Drama / Mysteriózní / Thriller
USA, 2006, 96x55 min
Předloha: Jeff Lindsay (kniha)
Kamera: Terry Stacey

Info - ČSFD, hlášky přepsány ze Serial Zone, video z Youtube, zdroje obrázků u obrázků, text můj.

Dexter Morgan mě získal stejně jako před časem Doctor Who. Dávám 100%!
O jeho úspěchu svědčí i fakt, že jsem během asi dvou týdnů shlédla sedm řad. Byla to vážně jízda.
(Teď jdu na osmou...)

Konečný verdikt (shlédnuta poslední, osmá řada)

1. řada - no fuj. O co jde? Jo tak... a kdopak se nám tu objevil?
2. řada - bacha na ni. Co blbneš?
3. řada - ty ses nepoučil? Do čeho se to zase pleteš...
4. řada - už bys měl vědět, kdy přestat. Nedráždi chřestejše bosou nohou! Rita, ach ne...
5. řada - že by kousek štěstí? Moc ti to přeju.
6. řada - tvůj rozbor víry a náboženství je k neuvěření, Dexi. Rituální vraždy? Fujtajbl.
7. řada - zase sis vybral špatně. Nebo dobře?... Deb!
8. řada - trochu chaos, dobří holubi se vracejí a co ten konec? Krása nebo fake?

Mám našlápnuto k slze v oku. Fakt.


P.S. i přes slabší 8.řadu pořád vysoká úroveň a pořád u mě 100%

Žádné komentáře:

Okomentovat