pátek 25. března 2011

Není brak jako brak

25.3.2011

Nad tímto tématem jsem se zamyslela při čtení jednoho z článků u Nadi a jejích komentářů. Zazněl tam občas povzdech nad úrovní čtiva v našich zemích a týž povzdech zazněl nad úrovní čtiva v zemích kanadských...

A mnohokrát jsem slyšela používat, užívat, využívat a zneužívat slovo brak u každého románu, který byl jen trochu zábavný.
Co je vlastně brak? Podřadná literatura? Pokleslá literatura?
Co je vlastně pokleslá literatura? Tekoucí krev, vraždy a intriky?
To by byla i jakákoliv kniha od Remarqua.
Nebo kniha o lásce? Milostný román?
To by mohl být i Spartakus od Loukotkové, nebo romány od Vaňkové. Dokonce i nejznámější příběh, Romeo a Julie od... hádejte, koho.

Je brak fantasy nebo scifi literatura? Pak je brakem povídková sbírka Marťanská kronika nebo povídky od Bradburyho.
Brakem je Orwellovo 1984, Simmonsův Hyperion nebo Pán prstenu od Tolkiena.

Je brak horor?
Potom bych mohla nazvat brakem Carrii nebo To od Kinga, sérii Nekroskop od Lumleye nebo klasický román Dracula...

A to nemluvím o desítkách a stovkách skvělých povídek, oceněných cenou Hugo či Nebula.

Do brakové literatury byla zařazena i série Harry Potter. (Ne oficiálně, ale jakýmsi čtenářem, nebo kritikem).

Mně nevadí Steelová (aspoň některé z jejích knih), Ludlum, Herriot nebo Sheldon - a Stephena Kinga miluju (tedy aspoň většinu jeho románů).
Možná je zařazen jako spisovatel hororů, tedy literatury podřadné, tzv.braku. Ale není brak jako brak...

Mnozí totiž zapadají do opačného omylu a sice toho, že tvrdí, že co je populární a dobře čtivé, musí být nutně kýč. Za sebe nemůžu říct, jestli je knížka kýčovitá nebo ne. Ale mám-li z ní dobrý pocit, pak je pro mě knížka dobrá. Úrovně tzv.líbivosti se totiž podobají mrakodrapu - od přízemních braků (se solidní čtenářskou základnou) po vysokoposchoďovou elitu. :-)

A vůbec. Jestli někdo řadí Harryho Pottera, Stephena Kinga nebo Dana Simmonse do brakové literatury, pak jsem hrdá, že tuto brakovou literaturu jsem četla, číst budu a dokonce má své místo v knihovničce.
A doufám, že této brakové literatury bude ještě více...

(Mimochodem, i takzvaná kvalitní literatura může být bez jediné myšlenky, obsahu a nudná k uzoufání.)

Tituly do koláže staženy z Google, koláž jsem vyrobila sama...

 

Žádné komentáře:

Okomentovat