neděle 26. srpna 2012

Moji motýlci

26.8.2012 (youtube ale i nesmrtelnost chrousta)

Jako mladé kuře neopeřené jsem byla celkem nevyhraněná, co se muziky týká. Poslouchala jsem hlavně popík, klasické líbivé písničky, střední proud.


Moje oblíbená byla ABBA, nesmrtelné melodické písničky, které se, pravda, dají poslouchat i dnes. Druhou klasickou stálicí byli Beatles, ale nijak moc jsem je neprožívala, brala jsem je celkem normálně. V těch letech jsem zapsala do vědomí stokrát přehrávané nahrávky Kryla a rockových skupin jako Led Zeppelin, Black Sabbath a Nazareth, ale tak nějak mi prošuměly hlavou a ukládaly se do povědomí, aniž bych se o to nějak snažila.
V té době totiž u mě letěly popovky od Zagorky, Zicha, Michala Davida. S klukama ve škole jsme se hádali do krve, když oni po večerech poslouchali Pražský výběr a byli z nich unešení. Oni se pošklebovali našim sladkým diskopísničkám, my zase jejich rockové muzice. Ale všechno mělo svůj čas.

První můj motýlek mě naučil poslouchat Kryla. Možná tím, že pidlikal na kytaru a krylovky velmi procítěně zpíval a holky na něm visely očima, včetně mě. Nevidomou dívku nám musel zpívat na přání snad stokrát a Píseň neznámého vojína, či Anděla jsem za chvíli znala nazpaměť. Naučil mě i hrát na kytaru, první akordy, prstoklad a rytmus. Zbytek už jsem vychytávala sama, nadšeně jsem dřela, ničila si prsty až do krve a to zcela dobrovolně. Díky tomu jsem se učila nacházet písničky, které se dají zpívat s kytarou, takže české texty.
Můj první motýlek mě naučil i lásce k rockovým skupinám a rockové hudbě. S nadšením jsem zjišťovala, že písničky, které mě provázely v dětství, písničky z bráchova magiče, staré nekvalitní nahrávky, jsou vlastně písničky od těchto skupin. Judas Priest, Black Sabbath, Slade, Smokie, Nazareth, Led Zeppelin. Stejně tak jsem objevovala i Pražský výběr (který už byl známý, objevný byl pouze pro mě), Báru Basikovou, Janu Kratochvílovou a brněnskou skupinu Progres 2 a jejich skvělá alba Dialog s vesmírem a Třetí kniha džunglí. Díky prvnímu motýlkovi jsem se naučila poslouchat hudbu, která mi na první poslech nepřipadala moc příjemná - a zjistila, že existuje hudba, jejíž kouzlo člověk objeví až později.

Z alba Třetí kniha džunglí, skladba Muž, který se podobá odvrácené straně měsíce.
Částečně pocta skupině Pink Floyd a jejich album s názvem The Dark Side of the Moon.




Můj druhý motýlek byl zbarvený do přírodních tónů. Otevřel mi bránu do světa folku a já s nadšením objevovala pro mě nové písničky od skupiny Spiritual kvintet, romantické písničky od Žalmana, poetického Karla Plíhala, jemně ironického Jardu Samsona Lenka a chlapsky romantického Wabiho Daňka. Byly to písničky převážně o lásce a loučení, které si mě prvně získaly a až postupně jsem přešla k písničkám o životě, o ztrátách, o svobodě. Naučila jsem se oceňovat skvělé texty oněch písní, a kupovala knihy o písničkářích.

Spiritual kvintet - písnička Nejdelší vlak z alba Šlapej dál.
Křehká, smutná, o loučení. Klip jsem sestavovala před časem, už jednou jej uváděla.





Můj třetí motýlek byl samotář s jiskřivýma očima. Postrčil mě nenápadně ze světa folku do světa country hudby a já najednou zjišťovala, jak velký je rozsah žánrů a co všechno mi dosud unikalo. Znovuobjevila jsem kapely, které jsem předtím sice znala, ale nijak nevnímala - staré známé Fešáky a Plavce, v originálním znění Rangers a Greenhorns. Učila jsem se další a další písničky, nejen od těchto dvou stálic. Díky tomu, žej sem objevila svět Porty a Svojšického slunovratu, otevřely se přede mnou další a další dveře a já zjistila, že country a trampské písničky nejsou jen z nějakých třicátých let, ale že mají velmi zajímavé myšlenky a že se v písničkách dá opravdu vyzpívat vše, od zklamání z loučení, ztráty, prvních lásek, prvních iluzí, přes ironické a legrační hravé textíky, po politické satiry, které jsou však nadčasové.
Objevila jsem výtečnou skupinu Hoboes, bratry Ryvoly, Wabiho Daňka, a drsného Kapitána Kida. Zpěvnou skupinu Pacifik, výborného Slávka Janouška s jeho realistickými texty ze života, srandisty jménem Barel Rock (dnes zaniklá skupina veterinářů, kteří hráli na všechno možné, včetně na lopatu) a skvělé brněnské Poutníky.

Zde perfektně vycinkané Švartnové náramky, aneb Podobenství o náramcích.
Chraplák Roberta Křesťana a výtečný text. Poutníci.






A čtvtrý motýlek přilétl z jiných končin. Na motýlích očí měl brýle a tam někde uvnitře veselé srdce. Jen já byla jakási přisleplá a nepoznala je. Přesto, on mi otevřel dveře k hudbě, jakou jsem do té doby neznala - úžasné fantaskní hudbě skupin jako Clannad, zpěvačky Enyi a fantastického Vangelise. Jako omráčená jsem poslouchala první tóny těchto skupin, Enya mě okouzlila svým polochrámovým zpěvem, lehce střihnutým mystikou, Clannad zněl podobně a Vangelis? Jeho nádherné skladby poslouchám i dnes, Blade Runner nebo Dobytí ráje jsou tím nejlepším, co napsal.

Zde jedna z nejkouzelnějších písní a nejkrásnějších klipů.
Enya, Carribean blue. Nechte se unášet na vlnách valčíkové melodie...






Od té doby jsem se odrazila a začala hledat sama. Moji motýlci mě nasměrovali a ukázali, že hudba není jen jeden omezený proud, že hudba má křídla a je všestranná. Ukázali, že existují vymazlené texty, perfektní hudba, nádherná melodie, propracovaná alba. Ukázali, že kouzlo melodie může člověk pochytit až po několikerém poslechu. Že nemám ustrnout na místě a vstřebávat i hudbu, kterou neznám a která se mi na první poslech nelíbí - jeden totiž nikdy neví, víme?

Objevila jsem desítky a stovky dalších písniček, skupin, skladatelů, písničkářů, české texty i originální texty. Jsem schopna poslouchat pop, rock, český střední proud, folk, country a také soundtracky, filmovou hudbu i klasickou hudbu. Objevila jsem jména jako Jean Michel Jarre, Loreena McKenitt, Asonance, Angel Voices neboli dnes Libera, Celtic women, Josh Groban, Sarag Brightman, ale i znovuobjevila Smokie, Slade, Black Sabbath a Kiss.

Myslím, že hudba nějak výrazně nezměnila můj život. Jen ho postrčila o kus výš a rozšířila obzory.
A naučila mě velké toleranci.
Nebo taky jinak - nebyla to alba, která změnila můj život. Byli to moji motýlci, kteří mě naučili poslouchat hudbu a vidět dál než na špičku nosu.




 

 

 

 

Text je přiřazen k soutěži u Robky, téma - Alba, která vám změnila život.

Žádné komentáře:

Okomentovat