Byla to adaptace oné knihy.
A tak jsem si vychutnala převod poměrně zajímavé knihy do filmové podoby.
Oč
jde? Zápletka je jednoduchá - Annie, studentka posledního ročníku (ve
filmu už snad absolventka) Newyorské univerzity, si potřebuje přivydělat
(ve filmu je to něco jako sociální průzkum), a tak vezme práci chůvy
malého chlapce, v jedné bohaté rodině.
Děj
filmu je poměrně předvídatelný a žádné velké zvraty se v něm nekonají.
Annie se stává pro rodinu Nanny, čili Chůvou s velkým Ch, tedy je to
její oficiální oslovení, odkazující ji do daných mezí a jasně vymezující
její povinnosti (žádná práva). Matka malého Grayera s Nanny zachází
jako s póvlem, otec malého Grayera se doma téměř nevyskytuje, a když se
doma vyskytne, strhne se brzy manželská hádka. Proč, je nasnadě... pan
Grayer totiž mimo svého bohatství miluje i krásné ženy. Jinými slovy, je
děvkař.
Annie to všechno vidí, ale nemůže s
tím nic udělat. Není tu od toho, aby napravovala rodičovské chyby a
nelásku k dítěti, je tu od toho, aby hlídala malého Grayera (a mimoto ho
učila, chodila s ním na procházky i k lékaři, připravovala mu jídlo a
dávala ho spát), zkrátka Annie je chůva na plné obrátky.
Grayer
je přes původní povýšenost rozmazleného fracka normální citlivej kluk,
který, když zjistí, že pro Annii-nanny něco znamená, změní se jeho city k
ní v příchylnost a nanny si získá jeho důvěru i lásku. Ale Grayer chce
své rodiče a taky potřebuje, aby rodiče milovali jeho, nanny má rád, ale
mnohem raději by byl se svou vlastní maminkou i tátou. Jenže, zdá se,
že Grayerovi rodiče mají čas na všechno, jen ne na vlastního syna. Dítě
se pro ně stalo jakýmsi společenským doplňkem.
Annie
tohle všechno vidí a jen to ji ještě drží při této práci, pocit, že pro
Grayera něco znamená a že může pro něj něco udělat. Grayer jediný je
jakási kotva, která ji k této rodině poutá a jen kvůli němu snáší
povýšené jednéní své zaměstnavatelky i prasácké narážky svého
zaměstnavatele.
Zdá se, že v New Yorku se
rozrůstá skupina bohatých matek - tyranek, které nemají nic lepšího na
práci, než deptat a peskovat své chůvy. Vědí, že vůči chůvám jsou
nadřazené a svou nadřazenost jim setsakramentsky dávají znát.
Tento
fakt byl hodně zvýrazněný zejména v knize, kde jedna z
matek-zaměstnavatelek dá namontovat do pokojů skrytou kameru, i přesto,
že chůva jejího dítěte je v rodině už několik let a dítěti její péče
očividně prospívá. Jenže, mít moc, to je zřejmě opojné a tak bohaté
matky, které si nevšímají svých dětí, se této možnosti chápou jedna po
druhé a skryté kamery slaví svůj triumf. Nedejbože, že se chůva ukáže
jako člověk s nějakou slabostí, dovolí si chvilku odpočinout, nebo, jak v
případě Nanny, navštěvovat souseda, mladého sympaťáka, který žije
poměrně ležérně a pohodově.
Jaký
bude konec, lze vytušit. Koneckonců, Annie nebyla první chůva pro
malého Grayera (a také proto ji Grayer zpočátku nesnášel. Měl totiž rád
chůvu předchozí. Jenže, kolika lidem je malé dítě schopno dát svou lásku
a důvěru? Se zvyšujícím se počtem chův se z chlapce stane znuděný a
cynický spratek, pro kterého chůva bude jen otravná osoba, stejně jako
on je otravná osoba pro svou matku.
V co jednou vyroste, není těžké uhádnout.)
Ale
zatím jsme u malého Grayera, jeho nové chůvy Nanny, lhostejné matky,
která se stará jen o vnější zdání a proutnického otce, hlavy rodiny. A
taky u jednoho sympatického souseda, i když Annie kvůli věčné
zaměstnanosti uniká příležitost pod rukama...
Zaujalo
mě hodnocení a hlavně komentáře k filmu, na čsfd. Zdá se, že kritici
nepochopili, o čem film je a tudíž je nedostatek akce, lehtivých scén a
napětí, nutně zklamal. Taky viděli v příběhu velké klišé o jedné
zbohatlické rodině, nevychovaném spratkovi a chůvě, která všechno
odskáče a zcela nepochopitelně si všechno nechá líbit.
Nevím, jestli je to tím, že jsem před filmem četla knihu, ale ten film o něčem vypovídá, není to jen průměrný plytký příběh.
Nebo snad ano?
O filmu z ČSFD:
Nanny Diaries, The
Dievča na stráženie
Denník pestúnky
Komedie / Drama / Romantický
USA, 2007, 106 min
Režie: Shari Springer Berman, Robert Pulcini
Kamera: Terry Stacey
Hrají: Scarlett Johansson, Laura Linney, Paul Giamatti, Alicia Keys, Chris Evans, Nathan Corddry, Georgina Chapman, Patrick Heusinger, Brande Roderick, Donna Murphy, Judith Roberts, Aaron Staton, James Balsamo, Julie White
Scarlett
Johansson hraje Annie, čerstvou absolventku bez představy o budoucí
kariéře, která vezme práci chůvy v bohaté rodině z New Yorku. Její
školní znalosti z oboru antropologie překvapivě brzy najdou praktické
uplatnění a Annie se pouští do studia nepochopitelných zvyků rodiny z
lepších kruhů, které si v ničem nezadají s rituály domorodců z Afriky
nebo Amazonie. Annie dostává pokojík přímo v obrovském bytě svých
zaměstnavatelů a získává unikátní příležitost k pozorování. Předměty
jejího zkoumání jsou nafoukaní pan a paní X (Paul Giamatti a Laura
Linney) a jejich rozmazlený spratek. Výjimkou bude možná pohledný mladík
(Chris Evans), kterého Annie potkává ve výtahu.
Pokud byste chtěli shlédnout, film najdete ZDE.
Trailer k filmu:
Film byl příjemný, nenáročný. Hodnocení? Těžko říct, snad 60%.
Ale
popravdě, víc mi dala kniha, tam totiž bylo víc poznat, proč vlastně
Nanny zůstává v té příšerné rodině, navzdory tomu, že zaměstnavatelka se
chovala jako bachařka a rozmazlená fiflena v jednom, navzdory šíleným
nárokům a navzdory mizernému platu.
Je to lepší než film plný násilý, týrání, bezduchého mlácení a mučení, to jo.
Je to celkem příjemná oddychovka.
Fotky oskenovány z filmu
Základní údaje půjčené z ČSFD
Trailer na film z Youtube
Text můj, muhehe.
Závěrečný verdikt:
kniha
je lepší. Víc ukazuje, proč vlastně ta holka zůstává v téhle příšerné
rodině, která ji spíš neplatí,než platí,což ve filmu je vidět jen
zčásti. Také se závěr knihy liší od závěru filmového, je méně happy a
víc reálný.
Film je příjemný, ale knihu doporučuji více... vyšla pod názvem Deník ch
Žádné komentáře:
Okomentovat