úterý 20. července 2010

Slovenská epopej mezi Prahou a Moravským Krumlovem

20.7.2010

Protože se nadpis dotkl jedné osůbky zde (a mohl by se dotknout i dalších), rozhodla jsem se ho změnit, neboť nebylo v úmyslu kohokoliv z normálních lidí urážet. Termín, který jsem použila, byl v jiné souvislosti, ale jsme jen lidi, jsme různí a taky citliví na různé věci...
Článek byl napsán pod dojmem poslechu z rádia na téma stěhování Slovanské epopeje z Moravského Krumlova do Prahy. O stěhování asi 20 obrazů Alfonse Muchy se mluví asi od roku 2008, ale protože Praha neměla vhodné prostory odpovídající charakteru celé epopeje, stěhování se odložilo.

Ne, nebudu se tady obšírně rozepisovat o vzniku jednotlivých scenérií, o významu Muchových děl u nás i ve světě, ani o tom, že Praha má oficiálně nárok na umístění Slovanské epopeje.
Alfons Mucha totiž skutečně Praze daroval své dílo, ale s podmínkou výstavby pavilonu, ve kterém bude jeho sbírka umístěna. Tuto podmínku Praha nesplnila a ani v současné době ještě pořádně neví, kam s ním, jak by řekl Jan Neruda ve své skvostné povídce.
Malinkatý problém je v tom, že Praha ani za 80 let nebyla schopna postavit onen žádaný pavilon a dát Slovanské epopeji prostor, ve kterém by tato díla vynikla.
Naopak, po válce se obrovských pláten ujali právě občané Moravského Krumlova, kteří vlastně zachránili obrazy před zkázou a starali se o ně několik desítek let.

O Muchovu epopej se vedou neustálé tahanice a jednou z nejpřekvapivějších a nejnovějších zpráv je, že Muchův vnuk John, dosud vedený jako dědic jeho díla, není vůbec vlastníkem Slovanské epopeje - nově objevený majitel těchto obrazů je Charles Crane, který si u Muchy obrazy objednal a také mu za práci zaplatil. A právě tento Charles Crane věnoval obrazy Praze. Jen podmínka zůstala stejná - obrazy mají být umístěny zvlášť, ve speciálním pavilonu.

Zdroj základních fakt: Kultura.idnes.cz/prekvapeni-mucha
 
Ještě bych chtěla uvést část článku na Aktuálne.centrum.

Citace:
"Slovanská epopej byla vystavena jen jednou v roce 1928 u příležitosti otevření Veletržního paláce. Za války skončilo dílo v zemském archivu.
Pro nás znamená všechno, pro Prahu nic.
Po nástupu komunismu pak epopej v dezolátním stavu získal jako zápůjčku zámek v Moravském Krumlově, který ji také nechal zrestaurovat a v roce 1963 vystavil.
Pro toto město znamená Slovanská epopej jednoznačně největší turistickou atrakci, smlouvu na její vystavování má ale jen do konce letošního roku."
Konec citace.


POZN. - k původnímu názvu jsem chtěla zahrnout pouze ty, kteří rozjeli tuto nechutnou kampaň jen proto, aby nacpali do Prahy další skvostné kousky a přitáhli další turisty. Další otázkou je, zda by Praha bez obav nezapůjčila tento soubor i do cizích zemí - v únoru letošního roku byl obrovský zájem o zapůjčení ze strany Japonska. Za zapůjčení se slibovalo obrovské množství eur, plus restaurování některých děl. A jak známo, nenažraná Praha by do toho šla, i když existovala možnost, že by se Slovanská epopej nemusela do Česka vrátit... Do jednání zasáhl vnuk Alfonse Muchy a možnost zápůjčky zamítl.


A několik obrazů na ukázku - tyto obrázky jsem vytáhla z jednoho zajímavého webu a doporučuji jeho shlédnutí - autorka doplnila obrazy zajímavými popisky.
Zdroj naleznete zde: Waity5.blog.cz - Moravská epopej

Slované v pravlasti























 


Zavedení slovanské liturgie na Velké Moravě

 
























Přemysl Otakar II. - král železný, král zlatý




























 
 
Slavnost Svatovítova na Rujaně

























 
Jan Ámos Komenský, učitel národů





















 

Jiří z Poděbrad, král obojího lidu






























Bratrská škola v Ivančicích

 



Žádné komentáře:

Okomentovat