čtvrtek 18. října 2012

Má nádherný hlas a jmenuje se Enya

18.10.2012 youtube

Má krásné oči a jemný hlas. Získala si miliony svých příznivců a nadšených posluchačů.

Jmenuje se ENYA.

Já ji objevila zcela nečekaně - lépe řečeno mi byla objevena, spolu se zapůjčenou kazetou od kamaráda. Přinesl mi ji jednou do práce se slovy - slyšelas někdy Enyu? Ne? Tak tohle si poslechni a pak mi řekneš, jak se ti líbila...
Už její první písničky mi zněly trochu mysticky, chrámově a přitom zvláštně - a hned mě nadchly. Připadaly mi jako stvořené pro sváteční chvíle, jako kostelní hudba, ale jiná, jako hudba sfér, ale jiná. Poslouchat je v tichu při světle svíček byla malá relaxace.

(Jedna z prvních, které pronikly do povědomí posluchačů - Orinoco Flow)




Písničky a hudba Enyi mě doprovázely od té chvíle napořád. V podobě první nahrané kazety, kterou mi ten kamarád tenkrát daroval, ohraná snad tisíckrát. V podobě občas zachycených videoklipů v televizních hudebních pořadech. Dlouho jsem tyto klipy sháněla a povedlo se mi koupit její kazetu (divíte se, dnes je vydávání videoklipů na DVD běžné, ale tenkrát to byla opravdu novinka).

Čím mě okouzlila? Tak trochu jiným zjevem. Ne, nebyla to křehká éterická bytost, ani nádherná blonďatá bohyně zpěvu jako Loreena, ani uhrančivá jako Tarja. Enya mi připadala jako pohádková víla, patronka malých dětí (zejména v klipu Caribbean Blue). Jako bytost, která promlouvá do neklidné duše a přináší harmonii.

Můj nejoblíbenější hit, Caribbean Blue. Ta melodie je neobyčejně příjemná.
Proč? Možná proto, že se na ni dá tančit? Dokonce valčík. Uvidíte tu říši snů a fantazie, vstoupíte do jiného světa, do světa vil a zakletých zámků. A průvodcem vám budiž Enya.





U těchto písniček jsem snila, psala básně, brečela do polštáře a chtěla být úplně někde jinde. Pomohly mi přenést se přes chvíle, kdy mi bylo zle. Ukolébaly mě do spánku a druhý den bylo opět líp. Byly si v něčem podobné a v něčem rozdílné. Dokázaly vyvolávat představy fantazie, přenést do víru snů, nedefinovatelných, pocitových.

Třeba skladba Athair Ar Neaimh. Poslechněte si. Zavřete oči a jen poslouchejte.





Trošku jsem pátrala po její historii, zajímalo mě, jakým jazykem vlastně zpívá - mimo angličtiny tam zaznělo něco jako keltský jazyk, gaelština. Existuje keltský jazyk?
Vypátrala jsem. Enya zpívá anglicky, irsky, latinsky, welšsky, španělsky, japonsky a francouzsky.
Také fiktivní řečí zvanou Loxian.

Enya je jen symbolické jméno, umělecké. Ve skutečném životě se jmenuje Eithe Ní Bhraonáin. Je Irka a narodila se v malé vesničce Dore v Gweedorském regionu Donegalského hrabství, jako páté dítě z devíti. Má tedy osm sourozenců.
Enya není irské, ale galské jméno a dal jí je dědeček. Jmenuje se po irské bohyni Enya, která se nesměla provdat, protože jí bylo prorokováno, že její manžel zabije jejího otce. Nakonec se osudu neubránila, ani ona, ani její otec... a její jméno dnes nese zpěvačka, která získala svým zpěvem mnohé z nás.

Rodina Eithe byla hudebně nadaná. Její bratři založili hudební skupinu, kde hráli převážně irské písně a tato skupina se později přejmenovala na Clannad. Někteří jistě pamatují, že nádherná hudba z Clannad byla slyšena v známém seriálu Robin Hood, z roku 1984, v hlavní roli Michael Praed. Ve skupině Clannad působila krátkou dobu i Enya, než přešla na sólovou dráhu.




Její první album vyšlo pod názvem Enya, následovalo debutové album Watemark, později Shepherd Moons, remasterovaná verze prvního alba The Celts, The Memory of Trees, A Day Without Rain, Amarantine a zimní And Winter Came.
Rovněž vydala výběrová alba z nejlepších skladeb pod názvem Paint the Sky With Stars a The Very Best of Enya.
Warner Music, vydavatelství alba Paint the Sky, přispělo s limitovanou edicí A Box Of Dreams, třemi tematicky rozdělenými kompaktními disky a exkluzivním bookletem, zabaleným v tmavomodré krabici, která se otvírá jako knížka.

Pár drobností:
Její hudba zazněla např.ve filmu Zelená karta, Pár prstenu (její nezapomenutelná píseň May It Be), Far and Away a Věk nevinnosti.
Na kontě má přes 70 milionů alb na celém světě.
Byla nominovaná na cenu BPI jako Nejlepší světový umělec a Největší světový objev roku.
Za album Shepherds Moons, The Memory of Trees a A Day Whithout Rain získala ceny Grammy.

Sluší jí to i živě, bez klipů. It´is the rain, live, World Music Awards 2006






Klavírní skladba na závěr, Lothlorien. Co jiného by se hodilo, než motiv z Pána prstenů?
Lidé, hobiti, trpaslíci, elfové... setkání v magickém lese mimo čas a prostor.






Informace čerpány z Wikipedie.cz
Videa zapůjčeny z Youtube.
Koláž vytvořena mnou, z propůjčených fotek z netu.

Žádné komentáře:

Okomentovat