neděle 23. února 2014

Frozen - ledové království

Frozen - nebo Ledové království, pod těmito názvy lze shlédnout jeden z posledních animovaných filmů.

Přišla jsem mu na chuť postupně, protože mě odrazovalo to množství písniček. Nic proti písničkám, zvlášť v animácích, ale tady mi docela lezly na nervy. Než jsem si dala dohromady obsah písniček a vlastní děj.

Oč jde? Anna a Elsa jsou sestry, dcery královské. Jen starší Elsa je trošku jiná. Oplývá totiž magickou a těžko kontrolovanou mocí, díky které téměř připraví mladší sestru o život. Získá tím silné trauma a dlouholetý výcvik a hlavně izolovanost ode všech, aby nikomu neublížila. Anna nechápe, proč je od sebe oddělily, ale nic s tím nemůže udělat, a zatímco královští rodiče se snaží učit Elsu sebekontrole a sebekázni, děti vyrůstají až k dospělosti.

Vše se mění v okamžiku, kdy královští rodiče zahynou při jedné ze svých cest a starší Elsa přejímá osud nástupnictví a stává se z ní oficiálně královna. Při korunovaci konečně Anna uvidí svou sestru a bude s ní moci normálně mluvit! Ale než se tak stane, setká se s neznámým cizincem, ze kterého se vyklube sympatický společník a navíc princ, třináctý svého rodu. Mezi Annou a Hansem vzplane okamžitá náklonnost, tak silná, že zbrklá Anna požádá sestru o souhlas k zásnubám a svatbě.

A jak na to reaguje královská sestřička? Bez velkého přemýšlení kategorickým NE.

Od té chvíle se dějí věci. Anna nechápe, proč by si neměla vzít člověka, kterého sice vidí poprvé v životě, ale který je TAK báječný. V následující hádce Elsa nevydrží a její magická podstata převládne. Prozradí své schopnosti a ze strachu, že ještě někomu ublíží, prchne do vzdálených zimních skal.
Anna se cítí provinile a vydává se na dlouhou cestu, aby sestru našla a zachránila.

Koho na té cestě potká a jak to celé dopadne, nechám už na vaší fantazii. Jen bych chtěla říct, že film je opravdu krásný a je tam spousta pěkných a zajímavých momentů.

Zde ukázky z filmu, slavný song nazpívaný Demi Lovato




Trochu se mi zdá, že tato disneyovka se liší od ostatních disneyovek. Čím? Nejednoznačností charakterů hlavních postav, zejména Hans působí skutečně jako sympaťák a laskavý člověk. Asi jak ve skutečnosti, největší prevíti jsou vesměs charismatičtí a okouzlující lidé.
V této pohádce mám dojem, že se tvůrci nezaměřují tolik na mimiku tváře, jako spíš na řeč těla celkově.
Opravdu se jim povedlo dodat zejména postavě Elsy patřičnou dávku dospělosti. Té holky mi bylo neuvěřitelně líto a připadalo mi, že ve svých dvaceti (odhaduji) má vzhled usedlé čtyřicátnice. Tíha zodpovědnosti, sebekázně a nenávisti sama k sobě jí vtiskly punc staromladé osoby.
Oproti tomu Anna, bezstarostná, tak krásně mladá, těšící se ze života, jiskří energií a živostí. V každém jejím gestu, každém kroku i pohledu je vidět radost ze života.
V pohádce jsou samozřejmě i nezbytné komické postavy. Los Sean, putující s mladým Kristoffem, a malý trochu praštěný sněhulák Olaf, kterého stvořila na svém útěku právě Elsa. Zazní tu spousta písniček, které mě sice občas rozčilovaly a tahaly za uši, ale jednu bych speciálně ocenila, písničku Elsy osvobozené. Úžasné, sledovat její proměnu!

Let it go v přímém přenosu.
Zde nazpíváno v několika světových jazycích, s uvedením zpěvaček.





Let it go - překlad přímo z filmu. Viděla jsem karaoke texty, ale tento se mi líbí víc.

Sníh dnes v noci na horách září.
Žádné stopy nebudou viděny.
Osamocené království
a vypadá to, že já jsem královna.
Vítr vane dovnitř vířivou bouři
Mohla jsem ji zadržet, nebe ví, že jsem to zkoušela

Nepusťte je dovnitř, nenechte je to spatřit
buď hodnou dívkou, kterou jsi vždy musela být
Zataj to, neciť, ať to nevědí

A teď už to vědí

Nechte to být, nechte to být, nemohu to udržovat navždy,
Nechte to být, nechte to být, otočte se a zabouchněte dveře
Je mi jedno, co řeknou
Nechte bouři běsnit

Zima mi nikdy nevadila

Je úžasné, jak velká vzdálenost dělá věci malými
Obavy, které mě již jednou ovládly, se ke mně nemohou dostat vůbec
Je načase poznat, co vše dokážu
Zjistit hranici a překonat ji
Žádné nároky, žádné chyby, žádná pravidla, jsem volná!

Nechte to být, nechte to být, ve společnosti větru a nebe jsme jako jedna
nechte to být, nechte to být, nikdy mě neuvidíte plakat
Tady stojím a tady zůstanu
Nechte bouři běsnit

Moje schopnosti naráží skrz nebe do země
Má duše se točí ve zmrzlých trhlinách země
Myšlenky jdou skrz, jako by vybuchoval led
Nikdy se už nevrátím, minulost je minulostí

Nechte to být, nechte to být, a já povstanu jak úsvit
Nechte to být, nechte to být, ta dokonalá dívka je už pryč
Zde stojím za denního světla
Nechte bouři běsnit

Zima mi nikdy nevadila


Ledové království

  • Frozen

  • Ľadové kráľovstvo
Animovaný / Muzikál / Fantasy / Dobrodružný / Komedie / Rodinný
USA, 2013, 102 min
Předloha:Hans Christian Andersen (kniha)

Obsah

  • Nebojácná a věčně optimistická Anna se vydává na velkolepou výpravu v doprovodu drsného horala Kristoffa a jeho věrného soba Svena, aby nalezla svou sestru Elsu, jejíž ledová kouzla uvěznila království Arendelle do věčné zimy. Na své pouti se Anna a Kristoff setkávají s podmínkami, které si nezadají s nejvyššími velehorami světa, mýtickými trolly a legračním sněhulákem Olafem, a navzdory drsným živlům se zoufale pokoušejí dosáhnout svého cíle dříve, než bude zcela pozdě.(Falcon)
Bonus:




Film můžete najít ZDE
Titulky:
Frozen 2013 New Cam XviD MP3 MiLLENiUM.srt

Verzi i s titulky v souboru RAR

Jak hodnotit tento film? Těžko říct. Písniček na můj vkus příliš mnoho. Oproti tomu zajímavé charaktery, zejména Elsy. Emoce nepřepjaté, věrohodné (zvláště u Elsy). Vtipné momenty, dojemné momenty a láska, která zachrání před smrtí, nemusí být nutně láska milenecká. Nádherné obrazy, zamrzlá krajina, která studí už od pohledu, roztomile prdlý sněhulák, který miluje léto... co chtít víc?

75%, víc by bylo mnoho, méně by bylo málo.

(Frozen
recenze má, video z Youtube, oficiální znění z ČSFD, naskenované obrázky přímo z filmu.)
 
 

Žádné komentáře:

Okomentovat