čtvrtek 12. srpna 2010

Svět Harryho Pottera

12.8.2010 (youtube)


Kdy vyšel Harry Potter poprvé? Podle údajů v knize u nás v roce 2001, vydáno nakladatelstvím Albatros. A myslím, že první knihu jsem si koupila v roce 2002, kdy už vyšel druhý díl... na doporučení mé kamarádky, která na knihu četla vcelku dobré recenze.

Popravdě, nekoupila jsem si ji pro sebe, ale synovci k narozeninám. A protože jsem chtěla vědět, cože mu vlastně dávám (a co v těch recenzích tak hodně vychvalují), knihu jsem si přečetla. Byl to Kámen mudrců, první díl - a osud malého Harryho mě hned chytil natolik, že jsem si hned koupila Tajemnou komnatu a brzy poté Vězně z Azkabanu.

To neskutečné šílenství, které se rozpoutalo, bylo snad až po vydání třetí knihy... teprve pak se toho chytlla média jako slépka žížaly a rozpoutalo se peklo. Potterovské šílenství, neboli potterománie, rozpřáhlo svá křídla a rozletělo se do světa. A Joanne Rowlingová si zamnula ruce, s oprávněnou spokojeností.
Harryho Pottera nemusím představovat, věřím že jeho osudy zná opravdu každý človíček. Když ne z knih, tak díky filmům určitě.
Co si vybavuji z té doby? Ohromné nadšení z nového příběhu. Sílu, jaká mě vtáhla do děje. Stalo se dokonce nečekané, svět Harryho Pottera mě úplně pohltil. Četla jsem doma, v autobuse, ve vlaku, na zastávkách, při každé příležitosti. Po překvapivých odhaleních jednotlivých dílů jsem četla znova a znova - na rozdíl od jiných dokážu knihu přečíst opakovaně a i když už pominulo kouzlo překvapení, dokázala jsem si příběh vychutnat a vychytat i drobnosti, které mi při prvním čtení utekly...

Měla jsem štěstí, že už vyšly dva díly a v brzké době vycházel třetí... na další díly už jsem musela čekat a těšila jsem se jako blázen a stejně tak si připadala. Dokázala jsem se vcítit do kůže malého Harryho, který přišel o rodiče a stejně tak jsem se dokázala vcítit do kůže dospělých a jejich starostí. Rowlingová totiž nepíše černobíle a všechny její postavy jsou chybující a rozhodně ne jednoznačně dobré ani jednoznačně zlé. Dokonce i dobrotivý a velkorysý Brumbál měl škraloup ve své minulosti (a ten ho vlastně dovedl k moudrosti a schopností dávat ostatním druhou šanci.)

Svět Harryho Pottera není jen Harry. Jsou tu také jeho kamarádi, Ron a Hermiona, je tu rodina Weasleových, kteří se k němu zachovali velmi hezky a svým způsobem mu nahrazují rodiče, je tu svět čarodějů a čarodějek, kteří mimo čarování mají normální lidské vlastnosti, ctnosti a nectnosti. Ve světě Harryho Pottera se objevují poloobři, ptáci Fénixové, draci, baziliškové, kentauři...
Ve světě Harryho Pottera se vyskytují lidi odvážní i zbabělí, vychytralí i bázliví, čestní a podrazáci, lidi s pocitem nadřazenosti a jeden čaroděj, který chtěl získat nesmrtelnost a odstranit všechny své protivníky.

Na téma Harryho Pottera vznikla úžasná spousta fan obrázků, z nichž některé ilustrace byly opravdu hodně zdařilé. Fan obrázky byly často použity pro vznik fan videí, kde byl vývoj postav podle vlastních fantazií .


Jedno z nejlepších - fan video na téma Snape - Lily - Harry - Books 1-7





První z fan trailerů podle vlastních představ, jak to mohlo být.
Kdesi, kdysi.







Žádné komentáře:

Okomentovat