neděle 5. června 2011

Pohádkový svět bez konce

5.6.2011

Pohádky, o kterých se dnes rozjímá ve smyslu, jestli jsou vůbec k něčemu dobré, mě provázely od dětství a tak trochu dodnes.

Pohádky jsem nejprve poslouchala, později jsem je četla, a nechala se zavádět do světů plných princezen, princů, kouzel, čarodějů, králů a čarodějek, začarovaných lesů, létajících koberců a ebenových koní, draků, kteří se živí lidským masem, hrozivých bab, které létaly na koštěti nebo v hmoždíři, kouzelných zrcadel a především nekonečných krajů, plných přírodních krás nebo umění řemeslného - hrady, zámky, krčmy, města, vesnice.




Moje věčně nenasycená a hladová dušička toužila po nových a nových dobrodružstvích, a tak jsem brzy z pohádek našich klasiků (Erben a Němcová) přecházela po méně známé nebo dosud neobjevené pohádky cizích zemí. A nechala se znovu okouzlovat novými podivuhodnými příběhy z dalekých arabských, indických, japonských, afrických nebo polynéských končin.
Viděla jsem před sebou stáda koní a krásně vyřezávané a zdobné kočáry. Princezny s dlouhými vlasy, s korunkami a náhrdelníky a s šaty s vlečkou. Moře bez konce a nad ním letící starý orientální koberec s Aladinem a jeho lampou. Prodírala jsem se černými hvozdy a nalézala polorozpadlé zříceniny se sovami, zlými čarodějnicemi a lidskými lebkami se svítícíma očima. V mém světě poletovali ptáci, kteří mluvili, mravenci a ryby, které pomáhaly, koně se zlatými hřívami a zlatými kopyty. Draci, kteří byli poraženi a neohrožení hrdinové, kteří dosáhli odměny.

V mém pohádkovém světě bylo zlo potlačeno a potrestáno a dobro a spravedlnost zvítězily.



Neřešila jsem, jestli čarodějnice byla léta opomíjená a zhrzená, jestli prodejce ebenového koně byl vlastně okraden, protože princ mu koně sbalil a odletěl si na výlet, jestli Sněhurčina macecha trpěla úzkostlivými obavami ze stáří a pochopitelným strachem, že v postarším věku už nebude tak atraktivní, a bude vykopnuta z hradu (zámku).

Ne. Viděla jsem škodolibou čarodějku, která ublížila nevinnému tvoru. Viděla jsem prodejce ebenového koně, který později pln zášti našeptával sultánovi podvratné informace o jeho synovi. Viděla jsem sobeckou a kariréristickou mrchu, která kvůli svému zajištění neváhala sáhnout po krajních prostředcích.
A měla radost, že všichni byli potrestáni.

Zajímavé je, že pohádky se vypráví malým dětem po celém světě. Skutečně jsem četla pohádky africké, japonské, laponské, eskymácké, indické, čínské, arabské i indiánské. Také pohádky německé, francouzské, španělské, italské, rumunské, ruské.
Pohádky veselé, chytré, vtipné, smutné, melancholické, podivuhodné, fantasijní, kouzelné.


Pominu-li psychologické rozbory motivů pohádek a všelijaké skryté sexuální podněty a významy, pohádky rozvíjí fantazii. Pokud se k tomu přidá dobře podané vyprávění nebo čtení, dokážou v dětech probudit představivost.
Děti pohádky potřebují. Nemusí být dospělé hned od malička a všemu rozumět. Děti vidí věci, které dospělí nevnímají. Dřevěná vařečka je pro ně kouzlená hůlka, panáček s dřevěným nosem, zakletá princezna nebo Kašpárek, který jim našeptává vtipy a vtípky. Děti si dovedou představovat a přeukrutně se bojí. Taky se rády bojí. Protože ví, že všechno dobře dopadne.
(kolláž s pohádkami)


Žádné komentáře:

Okomentovat